SE schrijfvaardigheid De belangrijke dingen op een rijtje…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Voltooid tegenwoordige tijd
Visie, missie en kernwaarden
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
I love you.
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
Past Simple – Past Continuous
Grammar Chapter 6 G 1 De Passive.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Past Perfect = vvt (=I had worked/I had been working) He had slept/had been sleeping for 3 hours when I woke him. Hij had al 3 uur geslapen toen ik hem.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 I’M LEAVING This is a simple warning That I’ll leave in the morning I’ll come back now and then But today,
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
The Passive Voice de lijdende vorm.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Past Simple (verleden tijd)
past simple en present perfect
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Jeans Hij draagt een nieuwe spijkerbroek! Ik vind hem leuk! He’s wearing a new jeans! I like it! He’s wearing new jeans. I like them!
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Friday, 24 April 2015 vrijdag 24 april 2015 RADIO JEFKEN 75 A Thousand Kisses Deep 6’28’’ Benedectine Monks 4’39’’ E Tu 4’45’’ Exaltation de la Croix.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
Present perfect (voltooid tegenwoordige tijd). De present perfect simple bestaat uit een vorm van have + voltooid deelwoord. He has refused I have just.
Grammar – period 2.
Bijwoorden van tijd allesvoorengels.nl.
The past simple Grammar.
Simple en continuous tenses
Past simple vs Past continuous
Muziek - Ricky King - Medley
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
English 23 April 2018.
Vreugde Joy.
Chapter 3 Who dares? Grammar Stepping Stones 3 havo
California Blue San Diego
Present Perfect Wat is de present perfect?
Who/which voornaamwoorden
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Gerund or Infinitive 6.4.
Transcript van de presentatie:

SE schrijfvaardigheid De belangrijke dingen op een rijtje…

1. Het filmpje -Kijk naar het filmpje en maak evt. aantekeningen -Wat speelt zich af? -Wie spelen er mee? -Wat is de sfeer? Smoking kills

2. Het verhaal schrijven Een verhaal bestaat uit: 1.Introductie 2.Midden 3.Conclusie Je schrijft het verhaal voor iemand die het filmpje NIET gezien heeft!

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.?

Tegenwoordige tijd Max is a carpenter. Today he is working at the Madison’s house. It turns out to be a long day, but at the end of it the carpet is done and the room looks gorgeous. Max steps back and takes his lighter from his pocket. Next he searches for his cigarettes, but he can’t find them… He looks around and to his dismay he sees a bump in the carpet. “Shit,” he thinks to himself. As he is thinking about what to do he hears footsteps. He quickly jumps on the bump and flattens it…

Verleden tijd As the footsteps approached he jumped on the bump one last time to make sure Mrs. Maddison wouldn’t notice it. She entered the room only seconds after that and looked around with a smile. She told Max she liked what he had done. Just as he was telling her that that pleased him, she took out a packet of cigarettes and asked him if it was his. It was…Next thing he knew, Mrs. Maddison’s daughter walked in. She had been crying and told her mum she couldn’t find her hamster. Mrs. Maddison asked Max if he had seen the hamster. He shook his head. Mum and daughter turned around and left the room. Max looked at the spot where the bump had been. It was slowly turning red…

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.? 2.Wat ga je in de intro vertellen? Welke info is nodig om het daarop volgende verhaal te begrijpen?

INTRO - Man die tapijt legt - Een huis waar het plaatsvindt

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.? 2.Wat ga je in de intro vertellen? 3.Wat gebeurt er in het middenstuk?

MIDDEN - Man legt tapijt - Als hij klaar is wil hij roken - Kan z’n sigaretten niet vinden - Ziet een bobbel onder het tapijt en denkt dat dat z’n sigaretten zijn - Is te lui om het tapijt weer weg te halen, dus springt op de bobbel om hem weg te halen

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.? 2.Wat ga je in de intro vertellen? 3.Wat gebeurt er in het middenstuk? 4.Hoe is de ontknoping?

Ontknoping/Conclusie - Vrouw komt binnen met zijn sigaretten - Dochter volgt, want die zoekt haar hamster - Vrouw en man zeggen beide dat ze hamster niet gezien hebben - Langzaam wordt het stukje tapijt waar de bobbel zat rood

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.? 2.Wat ga je in de intro vertellen? 3.Wat gebeurt er in het middenstuk? 4.Hoe is de ontknoping? 5.Schrijf het verhaal

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.? 2.Wat ga je in de intro vertellen? 3.Wat gebeurt er in het middenstuk? 4.Hoe is de ontknoping? 5.Schrijf het verhaal 6.Controleer of het lekker loopt, dat de zinnen goed op elkaar aansluiten

Logisch verhaal Wat is het verschil? Max steps back. He takes his lighter from his pocket. He searches for his cigarettes. He can’t find them. Max steps back and takes his lighter from his pocket. Next he searches for his cigarettes, but he can’t find them… VOEGWOORDEN OM LOGISCHE VERBANDEN AAN TE GEVEN!! Hierdoor leest stuk 2 een stuk fijner!!!

Waar rekening mee houden? 1.Ga je het vertellen in de t.t. of v.t.? 2.Wat ga je in de intro vertellen? 3.Wat gebeurt er in het middenstuk? 4.Hoe is de ontknoping? 5.Schrijf het verhaal 6.Controleer op spelling en grammatica

Spelling & Grammatica “Spiekbriefje” schrijfvaardigheid! Meest gemaakte fouten 1.Géén hoofdletters bij : I, Veerle, Voorburg, Holland, Monday, July 2. Zeggen dat iets van iemand is : My mum’s boyfriend, Jesse’s loud voice 3. Woordvolgorde : Claire loves eating chocolate in her bedroom after dinner

Wat nu? 1.Fouten verbeteren OF Herschrijven hamster verhaal 2.Eigen “spiekbrief” afmaken 3.Grammar Time inleveren voor aftekenen

Let’s start!