OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips.
Netwerkbijeenkomst ICT en onderwijs Digitale leslokaal van de toekomst : een goed idee? Rotterdam, 8 maart 2013 Caspar Ewals en Marie-José Lampe.
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Stichting RechtenOnline
Learning analytics: de docent
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Michel Visser Founder EesySoft
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Sociale media op school
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Blackboard en de UB Introdia (hetgeen zoals jullie weten het meervoud van introdium is)
En nu naar 2020 Hugo Veeger Defacto 14 oktober 2013
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
VOORSTELLING SEKOIA LOKO AV 28/11. BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ WAAROM SEKOIA? → leskrijgen  digitaal → uitwisseling onderling  digitaal → informatie.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
saMBO-ICT Conferentie
Kijkje in the Classroom
Werken met de Stercollecties
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Is integratie Economie- beroepsgericht mogelijk? Karin Stoelwinder en Priscilla Dens.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.
OPEN brainstorm.
Zoekt en gij zult vinden! Open leermaterialen
aantrekkingskracht van informatica
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Educational support & innovation
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
TELT TEAM Functioneel beheerdag 2019.
Transcript van de presentatie:

OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning

Inhoud Termen Ontwikkelingen Samenhang en prioriteiten Conclusie

Wat zijn OER, OCW, MOOC’s? OER Open Educational Resources Vrij toegankelijk onderwijsmateriaal Losse bouwstenen (video’s, slides, case studies, etc.) OCW Open Course Ware Vrij toegankelijk onderwijsmateriaal (voorbeeld RBS)voorbeeld RBS Cursus maar geen begeleiding van docenten en geen certificering MOOC Massive Open Online Courses Cursus met begeleiding, assessment en certificering

Meer termen Mix van leren ‘met’ en ‘zonder’ technologie [1] Blended learning Theorie en instructie thuis (online) Verwerking/toepassing in de klas Flipping the classroom [1] Oliver, M. & Trigwell, K. [2005]. Can 'Blended Learning' Be Redeemed?

Hoe staan we ervoor Binnen HRO Gebruik van digitale leermiddelen docent afhankelijk Bestaande systemen niet maximaal benut Projecten op deelonderwerpen, samenhang ontbreekt Relatie HRO - extern Geen duidelijke visie op wat we willen delen en waarom Er zijn geen Hogeschool MOOC’s

HOE DOORGROEIEN?

Ansoff model - groeistrategieën MARKT

Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen

ICT in huidig onderwijs voor eigen studenten - systeem stap - grote rol HRO breed Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen

Onderwijsvernieuwing - stap voor stap - onder begeleiding - opleidingen leading Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen

Delen met externen - wat delen? - hoe passief / actief aanbieden - opleidingen bieden content - HR breed platform (of hogescholen breed?) Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen

MOOC’s - waarom? (kosten/baten) - met wie? (welke samenwerkingsverbanden zijn logisch?) Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen

Conclusies First things first In parallel 4 separate projecten die sterk aan elkaar gerelateerd zijn 1 HRO breed overall projectplan met deelprojecten per instituut/opleiding Capaciteit

WAT VIND JIJ? VRAGEN?