OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning
Inhoud Termen Ontwikkelingen Samenhang en prioriteiten Conclusie
Wat zijn OER, OCW, MOOC’s? OER Open Educational Resources Vrij toegankelijk onderwijsmateriaal Losse bouwstenen (video’s, slides, case studies, etc.) OCW Open Course Ware Vrij toegankelijk onderwijsmateriaal (voorbeeld RBS)voorbeeld RBS Cursus maar geen begeleiding van docenten en geen certificering MOOC Massive Open Online Courses Cursus met begeleiding, assessment en certificering
Meer termen Mix van leren ‘met’ en ‘zonder’ technologie [1] Blended learning Theorie en instructie thuis (online) Verwerking/toepassing in de klas Flipping the classroom [1] Oliver, M. & Trigwell, K. [2005]. Can 'Blended Learning' Be Redeemed?
Hoe staan we ervoor Binnen HRO Gebruik van digitale leermiddelen docent afhankelijk Bestaande systemen niet maximaal benut Projecten op deelonderwerpen, samenhang ontbreekt Relatie HRO - extern Geen duidelijke visie op wat we willen delen en waarom Er zijn geen Hogeschool MOOC’s
HOE DOORGROEIEN?
Ansoff model - groeistrategieën MARKT
Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen
ICT in huidig onderwijs voor eigen studenten - systeem stap - grote rol HRO breed Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen
Onderwijsvernieuwing - stap voor stap - onder begeleiding - opleidingen leading Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen
Delen met externen - wat delen? - hoe passief / actief aanbieden - opleidingen bieden content - HR breed platform (of hogescholen breed?) Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen
MOOC’s - waarom? (kosten/baten) - met wie? (welke samenwerkingsverbanden zijn logisch?) Huidig onderwijs Eigen studenten Onderwijsvernieuwing Externen
Conclusies First things first In parallel 4 separate projecten die sterk aan elkaar gerelateerd zijn 1 HRO breed overall projectplan met deelprojecten per instituut/opleiding Capaciteit
WAT VIND JIJ? VRAGEN?