Tips instuderen cursus Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Leer de namen van de noten 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
H1 Basis Rekenvaardigheden
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Tips instuderen cursus Ontwikkelingspsychologie. Tips 1) Cursus = basis 2) Probeer er geen kleurboek van te maken 3) Specifieke onderzoeksresultaten hoef.
Voorbereiding Clubbridge
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Extra vragen voor Havo 3 WB
Regelmaat in getallen … … …
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Les 2 Elektrische velden
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Tweedegraadsfuncties
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
Standaard-bewerkingen
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Transcript van de presentatie:

Tips instuderen cursus Ontwikkelingspsychologie

Tips 1) Cursus = basis 2) Probeer er geen kleurboek van te maken 3) Specifieke onderzoeksresultaten hoef je niet uit het hoofd te kennen, maar het is wel belangrijk om een tabel goed te kunnen lezen en inhoudelijk te interpreteren Levert deze studie evidentie op voor hypotheses? Uit wat kan je dit afleiden?

Tips 5) Probeer een link te leggen over hoofdstukken heen 4) Probeer zelf schema’s aan te brengen in cursus Ze bieden een houvast Zie slides hiervoor 5) Probeer een link te leggen over hoofdstukken heen 6) Probeer concepten zo concreet mogelijk te maken voor jezelf vb. In welke identiteitsstatus zit jezelf? Waarom respecteer je de afspraken met je ouders? Welke soort opvoeding heb je genoten?

Tips 7) Probeer de belangrijkste concepten van een hoofdstuk in je eigen woorden te omschrijven  niet van buiten leren, want toch multiple choice examen 8) Probeer de zoemsessie-oefening zelf opnieuw op te lossen Deze beogen inzicht te bevorderen 9) Ga de avond voor een examen naar een vriend of vriendin om samen over de cursus te praten & van gedachten te wisselen Helpt om het nodige vertrouwen op te doen (vorm van emotionele zelf-regulatie)

Examenvragen: Voorbeelden

Examens & evaluatie Multiple choice examen (omwille van omvangrijke groep): 45 verplichte examenvragen + 1 punt per correct antwoord - 1/3 punt per fout antwoord Naast 45 echte examenvragen, 5 optionele maar uitdagende examenvragen: deze hoeven niet ingevuld te worden en tellen ook niet mee voor de eindquotering Je mag je rekenmachine meebrengen naar het examen!

Examens & evaluatie Vragen peilen naar Theorie: 80% vs. practicum: 20% Diepgaand leren & inzicht in de materie Interpretatie van tabellen Toepassingen van concepten Kennis Theorie: 80% vs. practicum: 20%

1) Welk element kan NIET de rangordestabiliteit in een kenmerk verklaren? Omgevingstype Reactieve transacties Passieve transacties Evocatieve transacties

2) Welke verschillende types internalizatie worden er binnen de ZDT onderscheiden? interne regulatie – externe regulatie – intrinsieke regulatie – geïdentificeerde regulatie interne regulatie – geïntegreerde regulatie – externe regulatie – geïdentificeerde regulatie geïntrojecteerde regulatie – geïdentificeerde regulatie – geïntegreerde regulatie – externe regulatie geïntegreerde regulatie – geïdentificeerde regulatie – extrinsieke regulatie – geïntrojecteerde regulatie

3) Volgens welke van de volgende theoretici of theoretische perspectieven kan de mens niet als een leeg blad (“tabula rasa”) worden beschouwd? Match-perspectief Erikson Skinner Sartre

4) Empirische steun voor de kleine effecten van een gedeelde omgeving vindt men onder meer in lage fenotypische correlaties in een fenotypisch kenmerk (vb. gewicht) tussen biologische siblings (broers en zussen). biologisch verscheiden kinderen die geadopteerd zijn in hetzelfde gezin. siblings die apart opgegroeid zijn. geadopteerde kinderen en hun biologische ouders.

5) In het experiment van Deci, Eghari, Patrick en Leone (1994) waarin drie verschillende contextuele factoren werden gemanipuleerd om het internalizatieproces te bestuderen, werd vastgesteld dat … … ze alle drie een onafhankelijke impact hebben op de mate van persistentiegedrag … de intrinsieke interesse in de activiteit toenam naargelang er meer faciliterende factoren werden toegediend … er een lineaire toename was in gepercipieerde keuze en kwantiteit van persistentiegedrag in functie van het aantal aangeboden faciliterende factoren … de kwaliteit van het persistentiegedrag van meer belang is dan de kwantiteit van het persistentiegedrag

Achievement – moratorium – diffusion – foreclosure 6) Plaats het juist label bij de juiste status. Met andere woorden: welke status zou je aan welke kolom toekennen (Marcia, 1970)? Achievement – moratorium – diffusion – foreclosure De statussen zijn geordend volgens het ontwikkelingspatroon dat vooropgesteld wordt binnen de continuümhypothese Achievement – diffusion – foreclosure – moratorium De statussen staan in omgekeerde volgorde dan wat volgens de strikte invulling van de continuümhypothese kan voorspeld worden ? Zelfwaardegevoel 30.08b (7.76) 34.13ab (4.91) 36.47a (6.27) 31.27b (2.80) Angst 41.77ab (15.65) 44.00ab (11.62) 31.33b (14.67) 50.18a (18.18) Autoritarisme 21.31bc (7.84) 17.63c 30.47a (8.99) 24.82b (4.24)

7) Veronderstel dat onderzoekers de volgende set correlaties vinden bij meten van het kenmerk relationele agressie bij correct en fout gediagnosticeerde MZ en DZ tweelingen. Wat kan op basis van dit correlatiepatroon besloten worden? De gelijke omgevingsassumptie kan niet gehandhaafd worden. Er treedt selectieve plaatsing op bij MZ tweelingparen De resultaten van deze studie zijn tegenstrijdig; op basis van deze resultaten is het onduidelijk of de gelijke omgevingsassumptie al dan niet kan gehandhaafd worden. Op basis van deze gegevens moet besloten worden dat de bevindingen bij tweelingen niet kunnen gegeneraliseerd worden naar de totale populatie. Realiteit MZ DZ Label .30 .40 .20

8) Veronderstel dat gedragsgenetici vaststellen dat de fenotypische samenhang bij MZ tweelingen .42 is, terwijl deze .33 is bij DZ tweelingen (beide apart opgevoed). Welke van de onderstaande uitspraken zou volgens de interactieve benadering correct zijn? A = 22% C = 22% E = 21% Geen enkele van de andere uitspraken is correct volgens de interactieve benadering

Veronderstel dat een groep onderzoekers er in slagen om bij een groep kinderen de kwaliteit van hechting te meten op 1-jarige leeftijd. Het betreft een meting van de hechting ten opzichte van de biologische moeder. Na 14 maanden worden deze kinderen in een adoptiefamilie geplaatst en op 10-jariege wordt de kwaliteit van de hechtingsrelatie met de adoptiemoeder gemeten. Welke van de volgende uitspraken is waar? Op basis van het prototypeperspectief kan voorspeld worden dat er een positief verband bestaat tussen de kwaliteit van de hechting met de biologische moeder en de kwaliteit van de hechting met de adoptiemoeder. Op basis van het gerevisioneerde perspectief kan voorspeld worden dat de kwaliteit van de hechting met de adoptiemoeder minder goed moet zijn dan de kwaliteit van de hechting met de biologische moeder. Op basis van het gerevisioneerde perspectief kan voorspeld worden dat er een blijvende transfer optreedt van opgebouwde ouderlijke interne werkmodellen van de biologische moeder naar het opgebouwde interne werkmodel van de adoptiemoeder. Geen enkele van de andere uitspraken is correct.

Antwoorden: C B D A