HET RENDEMENT VAN SCHOLING en TRAINING Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Prof. dr. Henriëtte Maassen van den Brink Voorzitter beoordelingscommissie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Duurzame inzetbaarheid: extra belangrijk in een recessie
Een zorgelijke toekomst voor laaggeschoolden?
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lesbrief Arbeidsmarkt
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Productiefactor Arbeid
Valorisatie Programma Rotterdam
Visie op ons loopbaanbeleid
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Inverdien- en welvaartseffecten van onderwijsinvesteringen Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Prof. Dr. Henriëtte Maassen van den.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Inleiding arbeidsmarkt
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Cursus Onderwijseconomie
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 19a Begrippen & 95 t/m Begrippen AKW Algemene Kinderbijslagwet: wet die regelt dat mensen met kinderen tot 18 jaar een uitkering krijgen.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
Opleiden van medewerkers
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
EVC HBO HOG Bouw & Ruimte, 30 juni Ontwikkelingen arbeidsmarkt.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Publieke problemen Private oplossingen Esther van Rijswijk De Argumentenfabriek 10 mei 2007.
Hoe helpen we langdurig werklozen aan een baan?
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Wat kunnen we eraan doen?
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Opbrengsten van onderwijs
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Maak werk van gezondheid
De kracht van de samenwerking in de regio
Robotisering en de arbeidsmarkt
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
50.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Sociale Zekerheid in een postindustriële samenleving Romke van der Veen Den Haag, 8 juni 2016 NGSZ.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Arbeidsmarkt.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Vicieuze cirkel Economie: buitenland.
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Klik om verder te lezen.
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

HET RENDEMENT VAN SCHOLING en TRAINING Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Prof. dr. Henriëtte Maassen van den Brink Voorzitter beoordelingscommissie Werken en Leren, Jurylid Ginjaar-Maasprijs Research Institute U N I V E R S I T E I T V A N A M S T E R D A M Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie

S C H O L A R 2 Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Flexibilisering van de arbeidsmarkt (ontwikkelen en bijhouden van kennis wordt belangrijker) Demografische veranderingen (vergrijzing, ontgroening, verandering in gezinssamenstelling, multiculturele samenleving (onderwijs- en arbeidsmarktpositie allochtonen en lageropgeleide autochtonen is slechter) Technologische veranderingen (noodzakelijk her/bijscholen) Internationalisering, Europese Integratie Veranderingen in maatschappelijke verhoudingen (individuele verantwoordelijkheid (ook in sociale zekerheid) individualisering, veranderende hierarchische verhoudingen, sociale uitsluiting)

S C H O L A R 3 De kosten van een laaggeschoolde beroepsbevolking Grotere kans op werkloosheid en arbeidsongeschiktheid: meer kosten voor sociale zekerheid Minder geïnformeerd over gezond gedrag, ongezondere leefstijl: meer kosten voor gezondheidszorg Minder geïnformeerd over actualiteit, minder maatschappelijke participatie en betrokkenheid: meer kosten voor leefbaarheid buurt, grotere kans op criminaliteit, etc. (Geen Pracht Wijken maar Geletterde Wijken)

S C H O L A R 4 Het belang van Leren en Werken Globalisering: voorbereiden op arbeidsmarkt van de toekomst (meer concurrentie werknemers andere EU landen) Meer ruimte voor plaatsgebonden activiteiten en beroepen Via leerwerk trajecten alsnog een (start)kwalificatie halen (naast leerwerkloketten, herintroductie van bedrijfsscholen en bedrijfsopleidigscentra) Kwaliteit en productiviteit van beroepsbevolking ophogen door financiering van LLL en certificering (onderinvestering in LLL door externe opbrengsten)

S C H O L A R 5 Scholingsuitgaven zijn laag Jaarlijks volgt ruim een derde van de werknemers een cursus of opleiding Bedrijven besteden bijna 1.5% van de loonkosten aan scholing Gemiddelde uitgaven zijn 500 euro per werknemer per jaar

S C H O L A R 6 Omslag artikel Elsevier (2007) “Onderwijs voor volwassenen lijkt nuttig, maar is weggegooid geld” Keur van ‘deskundigen’ beweren dat scholing voor werkenden vrijwel geen enkel effect heeft.

S C H O L A R 7 Onderzoek naar opbrengsten van scholing voor werkenden in Nederland Eerste Nederlandse onderzoek in 1991 in opdracht van SZW ( W. Groot (1994), Het rendement op bedrijfsopleidingen, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VUGA, 's-Gravenhage) –Het beloningsrendement voor werknemers die ooit scholing ontvingen is 21% –Het gemiddelde beloningsrendement is 4% –Gemiddelde productiviteitstoename door scholing 16%

S C H O L A R 8 Onderzoek naar opbrengsten van scholing voor werkenden in Nederland Recent Nederlandse onderzoek vindt geen rendement (E. Leuven & H. Oosterbeek (2004), ‘Evaluating the effect of tax deductions on training’, Journal of Labor Economics 22, p ) Beperkingen van dit onderzoek –Alleen gekeken naar training gedurende afgelopen 12 maanden, niet naar cumulatief effect training –De auteurs geven zelf aan dat het wellicht langer duurt voordat lonen reageren op deelname aan training –Er is gekeken naar beloning van training voor werknemer (in de vorm van loon) waarvoor werkgever kosten maakt; niet naar productiviteitseffecten

S C H O L A R 9 Internationaal onderzoek vindt dat rendement hoog is Een toename van bedrijfsopleiding met 1% leidt tot toename arbeidsproductiviteit met 0.6% en toename bruto uurloon met 0.3% (L. Dearden, H. Reed & J. van Reenen (2006), ‘The impact of training on productivity and wages: evidence from British panel data’, Oxford Bulletin of Economics and Statistics 68, p ) Zowel werknemers als werkgevers profiteren van bedrijfsopleiding (G. Ballot, F. Fakhfakh & E. Taymaz (2006), ‘Who benefits from training and R&D, the firm or the workers?’, British Journal of Industrial Relations 44, p )

S C H O L A R 10 Internationaal onderzoek vindt dat rendement hoog is Werknemers die een bedrijfsopleiding hebben gevolgd verdienen zowel bij de huidige als bij toekomstige werkgevers meer ( %) (A. Booth & M. Bryan (2005, ‘Testing some predictions of human capital theory: new training evidence from Britain’, Review of Economics and Statistics 87, p ) Het rendement van training voor werknemers die training hebben gevolgd is 40-50% (H. Frazis & M. Loewenstein (2005), ‘Reexamining the returns to training: functional form, magnitude and interpretation’, Journal of Human Resources 40, p )

S C H O L A R 11 CONCLUSIES UIT RENDEMENTSONDERZOEK Rendement is hoog Grote variëteit in uitkomsten door: –Verschillen in statistische technieken –Verschillen in definitie en vormen van training –Institutionele verschillen

S C H O L A R 12 DE WAARDE VAN EVC’s Erkenning verworven competentie Instrument op onderwijs-arbeidsmarkt (bijzondere groepen, startkwalificaties) 100 evc aanbieders (publiek en privaat), 3500 EVC procedures, EVC per jaar gegenereerd EVC op weg: kwaliteitscode, toegankelijkheid, transparantie, vergelijkbaarheid Civiel effect: vertrouwen op uitgifte certificaten

S C H O L A R 13 DE WAARDE VAN EVC’s Omvang gebruik door werkgevers Geen economisch onderzoek naar: - waarde leeropbrengsten van nonformeel en informeel leren -beloningseffecten/productiviteit werknemer -productiviteitseffecten werkgever -toegankelijkheid

S C H O L A R 14 overheid maak innovatief arbeidsmarkt- en onderwijsbeleid: Certificering en financiering: (belastingen, subsidies, informatieverstrekking, wet en regelgeving (incluis controle) Voor invoering beleid wordt vereist dat beleidsmaatregelen complementair zijn aan bestaande maatregelen dat wil zeggen elkaar versterken en niet tegenwerken of substituten van elkaar zijn Meer intersectoraal beleid is nodig, alleen beleid met een positieve kostenbaten afweging komt in aanmerking Om effectiviteit van deze integrale aanpak te vergroten worden bedrijfsleven en werknemers intensiever bij beleid betrokken (insteek Projectdirectie Leren en Werken) Verschillende geldstromen beter op elkaar afstemmen -individueel (scholing en sociale uitkering) -bedrijf scholingsfondsen,certificering,leerrekening) -onderwijsinstellingen (productviteit: leer- en informatiefficientie, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt) - overheid internaliseren van extene effecten DOELGERICHT INVESTEREN IN LEREN EN WERKEN

‘Maak werk van leven lang leren’ Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Research Institute U N I V E R S I T E I T V A N A M S T E R D A M Faculteit Economie en Bedrijfskunde