Sportbegeleiders met een etnisch cultureel diverse achtergrond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Informatieavond personenzorg
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Volleybal – Sporttak in de Kijker 2008
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
2008 Infosessie Impulssubsidies1 Vlaamse Trainersschool (VTS)
Moeders Informeren Moeders
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
INTERCULTURELE UITDAGINGEN IN DE SPORTSECTOR 2 de actiedag interculturaliseren: van praktijk naar interactie 26 februari 2008.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Bachelor Bewegingsrecreatie
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
Wet inburgering Heleen Veringa
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
WELKOM op de cursus Initiator ‘Sporttak’
Initiator Voetbal (Getuigschrift C)
WELKOM op de cursus Initiator Zwemmen
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Rookstopcursus voor jongeren
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Cordaid Straatkinderen in Kameroen. Vanuit intentieverklaring NUOVO een projectvoorstellen: Trainen en integreren van straatkinderen in de samenleving.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Sportraad 8 maart.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Workshop Open Leercentrum
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Volwassenwerking in de Vlaamse Atletiekliga Dinsdag 10 maart 2015.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Sport en kinderopvang ISB Congres – 17 maart 2011.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
Waarom Multimove in Damme ?
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Profiel- en keuzedelen kiezen
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
<naam bedrijf> & <naam school>
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Sportbegeleiders met een etnisch cultureel diverse achtergrond

BA: Historiek  Buurtsport A’pen, Brussel, Gent willen eigen vormingsaanbod uitbouwen  Aanbod in sport: sporttechnisch en sporttakgericht  Aanbod in jeugd- en welzijn: geen sport  Vlaamse Trainersschool ontwikkelt cursuspakket met ruimte voor inbreng andere actoren. Interculturele uitdagingen in de sportsector

 Algemeen gedeelte  Didactiek (7 u)  Veilig sporten: preventief (4 u) en curatief (4 u)  Didactisch methodische module BA  Bewegingsvaardigheden en spelen (4 u)  Ontwerpen en animeren van bewegingsspelen (10 u)  Organisatie en promotie van sportspelen en tornooien (16 u + 8 u stage)  Totaal: 54 u  Examens + ev. herexamens Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Programma

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Cijfers (1/3) Aantal cursussen VTSAantal erkende cursussen VoorjaarzomerNajaar7 de jaar TSO sport en animatie Peniten- tiair complex Buiten- schoolse opvang KMILO 2004 BlankenbergeTongerloVHS Brugge 2005 HerentalsBlankenbergeTongerloVHS Brugge 2006 GenkBlankenbergeVHS BruggeBrugge 2007 GenkBlankenbergeVHS Brugge VLIO Oudenaarde BrusselEupen Totaal: 17 cursussen

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Cijfers (2/3) leeftijdscategorieën

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Cijfers (3/3) Aantal deelnemers Aantal geslaagden Aantal personen met een etnisch cultureel diverse achtergrond (*) Aantal geslaagden (= 15%) (= 27%) (= 15%) (= 16%)6 * Aantal personen met een etnisch cultureel diverse achtergrond: op naamherkenning

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Aanpak Verlagen van drempels tot deelname Drempels  Kennis van het aanbod  Mobiliteit  Financieel  Culturele verschillen  Taal

Interculturele uitdagingen in de sportsector Kennis van het aanbod (1/2) 1) Hoe kan het doelpubliek het aanbod leren kennen? 2) Hoe kan het doelpubliek geïnformeerd worden?  Dit vraagt kennis van de doelgroep!  Traditioneel: via sportclubs, in sportinfrastructuur  Rechtstreeks contact met het doelpubliek  Via lokale intermediaire organisaties (jeugd, welzijn, andere, …) Verlagen van drempels

Interculturele uitdagingen in de sportsector Kennis van het aanbod (2/2) BA  o.a. informeren via Buurtsport en ISB  Digitale nieuwsbrieven  Persoonlijke toelichting bij lokale BS-medewerkers  Persoonlijk aanspreken van jongeren die reeds engagement opnemen en die blijk geven van competentie  Opmaak folder met basic informatie (niet ‘ sportkaderopleidingen’)  Verwijzen naar website Verlagen van drempels

Interculturele uitdagingen in de sportsector Mobiliteit  Sportkaderopleiding is vaak gespreid over 20 lesavonden, op enkele locaties in Vlaanderen.  Er zijn veel momenten om uit te stappen. BA  Een interne cursus: 1 verplaatsing heen en terug. Verlagen van drempels

Interculturele uitdagingen in de sportsector Financieel  Een (sport)opleiding kost geld  De deelnemer investeert in zichzelf en betaalt.  Kansarmoede vraagt specifieke aanpak. BA  Kostprijs: € 245  slapen – eten (6dagen) – cursus  Cursusplaatsen zijn verzorgd (Bloso-domeinen)  Mogelijkheden:  Deel vooraf betalen van de lokale organisatie: tegenprestatie is x aantal werkmomenten komen helpen  Toekomst: impulssubidie ??? Verlagen van drempels

Interculturele uitdagingen in de sportsector Culturele verschillen  De motivatie om een opleiding te volgen  Graag op cursus gaan, graag sport begeleiden, centen verdienen, …  Verbondenheid: graag met gelijken samen zijn  Leeftijd, interesses, geloof, … BA  Er is een permanent aanspreekpunt in de vorm van een cursusverantwoordelijke  Goed verloop cursus  Individueel bijsturen (motiveren, extra uitleg geven) indien nodig  Contactpersoon richting plaatselijk personeel / keuken  Screening lesgevers naar competenties in omgaan met personen met een etnisch cultureel diverse achtergrond.  Eén lesgever met een etnisch cultureel diverse achtergrond Verlagen van drempels

Interculturele uitdagingen in de sportsector Taal  Wie de taal onvoldoende machtig is, zal moeilijkheden hebben bij:  het volgen van de cursus  het geven van instructies  het afleggen van het examen BA  Een basisvoorwaarde om de cursus te kunnen volgen is het Nederlands kunnen begrijpen en spreken.  * Er zijn cursisten die met de woordenboek naar het examen komen. Verlagen van drempels

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Vaststellingen  Met het cursusaanbod bereiken we personen met een etnisch cultureel diverse achtergrond.  Maar weinig of geen meisjes, dames !!!  Er gaat veel tijd naar opvolging van dossiers van personen uit deze doelgroep  Slaagcijfers zijn laag  Uitval na eerste examen

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Conclusies (1/2)  Niet iedereen kan het diploma BA halen. Een goede screening vooraf is noodzakelijk.  Personen die positief zijn over het cursusaanbod vertellen dit verder. (ook omgekeerd)  Potentiële cursisten kunnen best op voorhand geïnformeerd worden over inhoud én vorm.  Hoe zit het met het eten?  Hoe zit het met het slapen?  Het loont om in te zetten op specifieke doelgroepen met specifieke communicatiemiddelen en via specifieke communicatiekanalen.

Interculturele uitdagingen in de sportsector BA: Conclusies (2/2)  Aandacht hebben voor specifieke doelgroepen vraagt blijvende (professionele) inzet.  Als de communicatielijn wegvalt, wordt het moeilijk om de doelgroep te bereiken.