Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid! Bo Boormans fietsen en lopen innovatie internationaal milieu mobiliteits- openbaar openbare ruimte parkeren procesbegeleiding verkeerslichten verkeers- verkeers- management vervoer management veiligheid
VRI’s zijn niet eng !
Fietsbeleid en VRI’s ? concurrentieverhouding auto / fiets verkeersveiligheid vlotte doorstroming fiets rijtijdverhouding Vraagt om sturend verkeersbeleid Vraagt om doortastende beleidsmedewerkers
Ontwikkeling verkeerslichten tot jaren ‘80: starre regelingen vanaf jaren ‘80: VA-regelingen groen op aanvraag cyclustijd en groenduur op maat nadruk op afwikkeling autoverkeer vanaf jaren 90: busprioriteit vrije busbanen absolute prioriteit auto verliest positie laatste 10 jaar: veel aandacht voor fiets diversiteit aan maatregelen ontwikkeld extra service zolang het ‘mogelijk is‘ fiets soms belangrijker dan auto laatste 5 jaar: meer aandacht voor auto groene golven (luchtkwaliteit, reistijden) gebiedsgericht benutten incident management
Ontwikkelde maatregelen voor de fiets 2-3 groenfasen per cyclus rechtsaf vrij of door rood beperken cyclustijd lus voor aanvraag/verlengen coördinatie bij volglicht waitsignalering wachttijdindicatie meeaanvraag parallelle richting meeverlengen parallelle richting voorstart bij deelconflict vier-richtingen groen
Ontwikkelde maatregelen Website Fietsberaad Ontwerpwijzer Fiets Handboek Verkeerslichten FB publicatie 4: de fietsvriendelijkheid van verkeersregelinstallaties
Van maatregelen naar beleid: de actoren fietsen en lopen innovatie internationaal milieu mobiliteits- openbaar openbare ruimte parkeren procesbegeleiding verkeerslichten verkeers- verkeers- management vervoer management veiligheid
Actoren in Beleidscyclus (wensbeeld) Beleid beleidsadviseur (-fiets) Ontwerp beleidsadviseur + verkeersregeltechnicus Realisatie verkeersregeltechnicus (+ externen) Beheer verkeersregeltechnicus (+ externen) Evaluatie beleidsadviseur + verkeersregeltechnicus
Actoren in Beleidscyclus (praktijk) Beleid verkeersregeltechnicus (+ beleidsadviseur) Ontwerp verkeersregeltechnicus + externen Realisatie externen (+ verkeersregeltechnicus) Beheer externen (+ verkeersregeltechnicus) Evaluatie niemand (+ verkeersregeltechnicus)
Van maatregelen naar beleid: de aanpak fietsen en lopen innovatie internationaal milieu mobiliteits- openbaar openbare ruimte parkeren procesbegeleiding verkeerslichten verkeers- verkeers- management vervoer management veiligheid
Beleidsvisie
Voorbeeld van kwaliteitsniveaus autoverkeer A1 : Wgem < 10 s A2 : Wgem < 30 s A3 : Wgem < 50 s busverkeer B1 : Wgem < 5 s B2 : Wgem < 20 s B3 : Wgem < 40 s Fietsverkeer F1 : Wgem < 20 s F2 : Wgem < 50 s
Voorbeeld kruispunttypering Doorstroming autoverkeer A1 : Wgem < 10 s B2 : Wgem < 30 s F2 : Wgem < 50 s Bus/auto B1 : Wgem < 5 s A2 : Wgem < 30 s Bus/fiets F1 : Wgem < 20 s A3 : Wgem < 50 s
Kruispunttypering
Van maatregelen naar beleid: de evaluatie fietsen en lopen innovatie internationaal milieu mobiliteits- openbaar openbare ruimte parkeren procesbegeleiding verkeerslichten verkeers- verkeers- management vervoer management veiligheid
Wachttijd eenvoudig te meten druk op drukknop fietslicht wacht één cyclus (dus op groen, geel en rood) start stopwatch bij startrood druk opnieuw op drukknop meet lengte roodfase en lengte groen(-geel)fase Wgem = (roodduur)2 / 2 * (rood+groen+geel) Wgem = (75)2 / 2 * (75+7+3) = 5625 / 170 = 33 s Wmax = roodduur = 75 s
Verkiezing verkeerslichtenstad 2008
Verkiezing verkeerslichtenstad 2008
Verkiezing verkeerslichtenstad 2008
Advies fietsen en lopen innovatie internationaal milieu mobiliteits- openbaar openbare ruimte parkeren procesbegeleiding verkeerslichten verkeers- verkeers- management vervoer management veiligheid
Fietsvriendelijke verkeerslichten? maatregelen alleen bieden onvoldoende garanties zet in op beleidsniveau maak techniek dienstbaar aan beleid operationaliseer kwaliteit monitor resultaat verhoog ambities ?!
Bedankt voor uw aandacht