Airport Operations Groep Hotel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Amsterdam Open Air Festival Aantallen bezoekers Vergunning: 2 x Bezoekers zaterdag: Bezoekers zondag:
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheidsonderzoek 2007
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regels voor het vermenigvuldigen
Lineaire functies Lineaire functie
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Genk-Zuid 21 januari Topics Meetprogramma 2009 Dioxines en PCB 126 – depositie Fijn stof (PM10), stikstofdioxide, zwaveldioxide en roet BTEX.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Op reis naar een dierentuin
Uitleg scheikundige begrippen
Niet- rokersfaciliteiten in de Horeca. Bron: OIVO Rookvrije plaatsen? 25% 34% 31% 10% Moeilijk Eerder moeilijk Eerder gemakkelijk Gemakkelijk - 59% +
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Algemene Ondernemersvaardigheden
Compter en français (tellen in het Frans)
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Zo zit dat met uw pensioen!
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Airport Operations Groep Hotel

Welkom Pim van Deun Twan Pluymaekers Janoach van Egmond Bill de Vries Groep Hotel 2 Groep Hotel 2 Welkom Pim van Deun Janoach van Egmond Mark Molenaar Twan Pluymaekers Bill de Vries Benjamin Wennink Opdracht Doel Inhoud Jullie als directie van Rotterdam Airport heeft de technische afdeling Hotel verzocht om onderzoek te doen naar het verkrijgen van een aanwijzingsbesluit voor een nieuw te plaatsen vliegveld. Dit vliegveld moet de problemen van Rotterdam Airport met betrekking tot de geluidzones verminderen/verhelpen. Het vliegveld dat beschikbaar moet zijn voor de General Aviation met een maximaal startgewicht tot 6000 kg moet worden voorzien van een aanwijzing. Het doel van deze presentatie is het verklaren van het concept aanwijzing voor het plaatsen van het vliegveld. Hoe we hiertoe zijn gekomen is in de presentatie nader verklaard.

Inhoud presentatie Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Groep Hotel 3 Inhoud presentatie Aanwijzingsbesluit Doelgroep Rotterdam Airport Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluidzones Financiële aspecten Pim van Deun Mark Molenaar Janoach van Egmond Bill de Vries Twan Pluymaekers Benjamin Wennink

Het “Aanwijzingsbesluit” Groep Hotel 4 Het “Aanwijzingsbesluit” Pim van Deun

Het Doel Rotterdam Airport meer ruimte geven voor commerciële vluchten Groep Hotel 5 Het Doel Rotterdam Airport meer ruimte geven voor commerciële vluchten Een aanvraag voor een geldige opstijg plaats De Luchtvaart Wet (LVW) Landkaart met alle grenzen en een berekening voor het verwachte totale oppervlak Een lijst met al het onroerend goed De oriëntatie van de runway Een kaart met alle aanvliegroutes Berekening voor de verwachte soundcontours Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Het comité Groep Hotel 6 Voorzitter Vertegenwoordigers VROM Vertegenwoordiger VW Vertegenwoordigers per gemeente Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

De Procedure Inzage Bezwaarschriften bij de Raad van State Groep Hotel 7 Groep Hotel 7 De Procedure Inzage Bezwaarschriften bij de Raad van State Advies aan minister(s) door Comité Verwerking bezwaren door ministeries Inzage verwerkte bezwaren Hoger beroep bij de Raad van State Uiteindelijke beslissing minister Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Doelgroep & Rotterdam Airport Groep Hotel 8 Doelgroep & Rotterdam Airport Mark Molenaar

General aviation Business aviation Flight schools Private flights Doelgroep: MTOW < 6000 Kg Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Rotterdam airport Startbaan: Lengte: 2260 m Breedte: 45 m Taxibaan Platform Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Services Rotterdam airport Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Diensten Rotterdam airport Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Terminal & Air traffic control Informatie punt Pin-automaat Kluisjes Cafe restaurant Toiletten Shops Panorama terras Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Beveiliging & Noodvoorzieningen Brandweer Eerste hulp Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Onderhoud & brandstofvoorzieningen Jet Netherlands Vliegwerk Holland Jet A1 fuel AV Gas 100 LL Diesel Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Faciliteiten Rotterdam airport Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur & Parking Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Hangaar Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Eisen van doelgroep Aanwezige voorzieningen: Startbaan, taxibaan en platform Terminal ATC Beveiliging & Nood service Onderhoud & Fuel Goede Infrastructuur & Parking Hangaar Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Locatie Graafstroom Airport Groep Hotel 20 Locatie Graafstroom Airport Janoach van Egmond

Analyse Zuid-Holland Bevolkingsdichtheid Ondergrond Natuurgebieden Groep Hotel 21 Analyse Zuid-Holland Bevolkingsdichtheid Ondergrond Natuurgebieden Ruimte Bereikbaarheid Rotterdam Airport Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Bevolkingsdichtheid Groep Hotel 22 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Ondergrond Groep Hotel 23 Bron: www.bodemdata.nl Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Natuurgebieden Groep Hotel 24 Bron: www.ais-netherlands.nl Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Ruimte Groep Hotel 25 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten Bron: Google maps

Overzicht Zuid-Holland Groep Hotel 26 Overzicht Zuid-Holland Ondergrond en ruimte Bevolkingsdichtheid Natuurgebied Geschikte locaties 1 Oostflakkee 2 Hoekse Waard 3 Alblasserwaard Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Drie locaties Beschikbare grond Obstakels Geluidscontouren Groep Hotel 27 Drie locaties Beschikbare grond Obstakels Geluidscontouren SIDs en STARs Luchtruim Infrastructuur en bereikbaarheid Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Beschikbare grond (Oostflakkee) Groep Hotel 28 Beschikbare grond (Oostflakkee) Beschikbare grond: 1,8 x 1,39 = 2,5 km2 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten Bron: Google maps

Beschikbare grond (Strijen) Groep Hotel 29 Beschikbare grond (Strijen) Beschikbare grond: 3,5 x 1,85 = 6,5 km2 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten Bron: Google maps

Beschikbare grond (Bleskensgraaf) Groep Hotel 30 Beschikbare grond (Bleskensgraaf) Beschikbare grond: 2,98 x 1,41 = 4,2 km2 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten Bron: Google maps

Obstakels Groep Hotel 31 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Locatie Locatie obstakel Type obstakel Afstand tot airport Hoogte obstakel Waarschuwingslichten Achthuizen Middelharnis Numansdorp Windmolen 8 km 11 km 505 ft. 427 ft. Nee Ja Strijen Dordrecht Moerdijk Elektriciteitsmast Elektriciteitsmast Windmolen Toren 7 km 14 km 358 ft. 486 ft. 411 ft. Bleskensgraaf Sliedrecht Papendrecht Nieuw-Lekkerland Lekkerkerk Elektriciteitsmast Elektriciteitsmast Elektriciteitsmast Elektriciteitsmast 4,7 km 6 km 9,7 km 9,8 km 496 ft. 341 ft. 532 ft. 397 ft. Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Geluidscontour (Oostflakkee) Groep Hotel 32 Geluidscontour (Oostflakkee) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Geluidscontour (Strijen) Groep Hotel 33 Geluidscontour (Strijen) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Geluidscontour (Bleskensgraaf) Groep Hotel 34 Geluidscontour (Bleskensgraaf) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

SIDs en STARs Groep Hotel 35 SIDs Rotterdam Airport RWY 06 Bron: www.ais-netherlands.nl Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

SIDs en STARs Groep Hotel 36 SIDs Rotterdam Airport RWY 24 Bron: www.ais-netherlands.nl Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

SIDs en STARs Groep Hotel 37 STARs Rotterdam Airport Bron: www.ais-netherlands.nl Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Luchtruim Groep Hotel 38 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur en bereikbaarheid (Oostflakkee) Groep Hotel 39 Infrastructuur en bereikbaarheid (Oostflakkee) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur en bereikbaarheid (Oostflakkee) Groep Hotel 40 Infrastructuur en bereikbaarheid (Oostflakkee) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur en bereikbaarheid (Strijen) Groep Hotel 41 Infrastructuur en bereikbaarheid (Strijen) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur en bereikbaarheid (Strijen) Groep Hotel 42 Infrastructuur en bereikbaarheid (Strijen) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur en bereikbaarheid (Bleskensgraaf) Groep Hotel 43 Infrastructuur en bereikbaarheid (Bleskensgraaf) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Infrastructuur en bereikbaarheid (Bleskensgraaf) Groep Hotel 44 Infrastructuur en bereikbaarheid (Bleskensgraaf) Bron: Google maps Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Locatie beoordeling Groep Hotel 45 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aspecten Weeg factor Locatie Ideaal Achthuizen Strijen Bleskensgraaf Ondergrond 2 3 (3*2=6) (2*2=4) (4*2=8) 8 Bevolkingsdichtheid 9 4 (4*9=36) (2*9=18) (3*9=27) 36 Natuurgebieden (3*8=24) 1 (1*8=8) (4*8=32) 32 Obstakels 7 (3*7=21) (2*7=14) (4*7=28) 28 Ruimte 5 (3*5=15) (4*5=20) 20 Geluidscontouren 10 (3*10=30) (2*10=20) (4*10=40) 40 Omringende SID’s en STAR’s (3*1=3) (4*1=4) Luchtruim (1*7=7) Bereikbaarheid (2*4=8) (3*4=12) (4*4=16) 16 Infrastructuur (2*3=6) (4*3=12) 12 Totaal 163 108 190 224 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 46 Conclusie 1. Bleskensgraaf scoort 84,8% 2. Achthuizen scoort 72,8% 3. Strijen scoort 42,2% Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 47 Concept vliegveld Bill de Vries

Concept airport Twee delen - Landside - Airside Groep Hotel 48 Concept airport Twee delen - Landside - Airside Na deze delen kan het terrein worden vastgesteld. Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Landside Voor de douane Toegankelijk voor iedereen Groep Hotel 49 Landside Voor de douane Toegankelijk voor iedereen Diensten en Faciliteiten Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Diensten en Faciliteiten Groep Hotel 50 Diensten en Faciliteiten Terminal Security Air traffic control Vervoer en Parkeren Vlieg scholen Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Terminal Faciliteit: -Terminal Diensten: - Meteorological services Groep Hotel 51 Terminal Faciliteit: -Terminal Diensten: - Meteorological services - Flight information services - Information desk Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Beveiliging Faciliteit: - Wachthuis Diensten: Groep Hotel 52 Beveiliging Faciliteit: - Wachthuis Diensten: - Veiligheid in en om het airport. - Group 4 Securicor Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Air Traffic Control Faciliteit: - Control tower (28m x 20m) Diensten: Groep Hotel 53 Air Traffic Control Faciliteit: - Control tower (28m x 20m) - Plaats op de terminal - hoogte: 4,5 + 3 + 3=10,5m Diensten: - ATC service Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vervoer en Parkeren Faciliteit: - Goede Infrastructuur Diensten: Groep Hotel 54 Vervoer en Parkeren Faciliteit: - Goede Infrastructuur - Parkeer plaatsen(114m x 38m) Diensten: - Openbaar vervoer Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vliegscholen Faciliteit: - Club gebouw (130m x 46m) Diensten: Groep Hotel 55 Vliegscholen Faciliteit: - Club gebouw (130m x 46m) Diensten: - Simulator Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Airside Achter de douane Groep Hotel 56 Airside Achter de douane Toegankelijk voor: Piloten, passagiers, grondpersoneel Diensten en faciliteiten Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Diensten en faciliteiten Noodvoorzieningen Vliegtuigonderhoud Brandstofvoorzieningen Runway Taxiways Apron Sterkte van het asfalt

Noodvoorzieningen Faciliteit: - Brandweerkazerne + EHBO-post Diensten: Groep Hotel 58 Noodvoorzieningen Faciliteit: - Brandweerkazerne + EHBO-post Diensten: - Brandweer (categorie 3; 1.800 L) - EHBO Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vliegtuigonderhoud Faciliteit: - Hangars (100m x 60m) Diensten: Groep Hotel 59 Vliegtuigonderhoud Faciliteit: - Hangars (100m x 60m) Diensten: - Onderhoud Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Brandstofvoorziening Groep Hotel 60 Brandstofvoorziening Faciliteit: - Tankstation (72m x 40m) Diensten: -Soorten brandstof: - Av-gas 100LL - Diesel - JET-A1 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Runway Plaatsing Karakteristieken Groep Hotel 61 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Plaatsing Minimaal 95% van alle gevallen bruikbaar zijn Groep Hotel 62 Plaatsing Minimaal 95% van alle gevallen bruikbaar zijn Lichtste vliegtuig (13 kts CWC) en zwaarste (25 kts CWC) Dichtstbijzijnde weerstation Historische data Richting 06-24 (55 – 235 graden) Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Karakteristieken Beechcraft King Air B200 Extremen waarde Groep Hotel 63 Karakteristieken Beechcraft King Air B200 Extremen waarde Lengte 1.174 m ILS CAT 1 RWY 24 Breedte 30 m Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 64 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 65 Taxiways Connectie Breedte 10,5 m Afstand buitenste wielen tot de zijlijnen van de taxiway niet minder dan 2,25 m Taxiway parallel aan de runway hebben 87 m tussen hun middenlijn. Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Apron Parkeer plaats voor vliegtuigen Twee aprons Groep Hotel 66 Apron Parkeer plaats voor vliegtuigen Twee aprons - Apron A (max wingspan 17m) - Apron B (max wingspan 11m) Apron B: naast brandstofvoorziening en beschikbaar voor onderhoud. Max wingspan groter dan 11 m onderhoud in hangar. Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Sterkte van het Asfalt PCN 19/F/D/W/T Tot 6000 kg kunnen dragen Groep Hotel 67 Sterkte van het Asfalt PCN 19/F/D/W/T Tot 6000 kg kunnen dragen Type: F Flexible Subcategorie: D ultra low Tire pressure categorie: W No limits Evaluation method: T Technical Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 68 Terrein vaststelling Pim van Deun

Terrein Groep Hotel 69 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

SIDs & STARs Minimale geluidsroutes Vier SIDs Twee STARs SID Laras 1G Groep Hotel 70 SIDs & STARs Minimale geluidsroutes Vier SIDs SID Laras 1G SID Lopik 2H SID Lekko 4G SID Lekko 4H Twee STARs STAR Silvo 2R STAR Inket 1H Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

SID overzicht Groep Hotel 71 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

STAR overzicht Groep Hotel 72 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 73 Geluidzones Twan Pluymaekers

Begrippen LAX LAmax WeightFactor Totale geluidsenergie Groep Hotel 74 Begrippen LAX Totale geluidsenergie LAmax Maximale geluidsenergie WeightFactor Mee tellen van vliegtuig Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Meetpunt Pytagoras √A2+B2 A=500 B=333 C=585,57 Groep Hotel 75 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vliegbewegingen Vliegbewegingen Rotterdam Airport 6 drukste maanden Groep Hotel 76 Vliegbewegingen Vliegbewegingen Rotterdam Airport 43.099 6 drukste maanden April t/m september 25.842 vliegbewegingen Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vliegbewegingen 80% van de 25842 zijn BKL vluchten Groep Hotel 77 Vliegbewegingen 80% van de 25842 zijn BKL vluchten 20.673 De helft vliegt in weekenden en feestdagen 10.336 bewegingen Weightfactor vermenigvuldigen 51.682 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 78 Vliegbewegingen Deze 51682 + de andere helft (10336) is indicatie hele jaar Dus per dag zijn het 179 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen LAX = BKL= 47 ∑ N = 179 Groep Hotel 79 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen 47=10log(179*10(LAX/10))-46 9.3=log(179*10(LAX/10)) Groep Hotel 80 Berekeningen 47=10log(179*10(LAX/10))-46 9.3=log(179*10(LAX/10)) 11146716=10LAX/10 LAX/10=7.047 LAX=70.47Db Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen Sound power vliegtuig Geluid uitstoot in dB Meetpunt Groep Hotel 81 Berekeningen Sound power vliegtuig 76.5 Watt Geluid uitstoot in dB 77.8 dB Meetpunt 585,57 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen I=10-u*r P/A 10-0.0003·585.57* 76.5 / (4π585.572) Groep Hotel 82 Berekeningen I=10-u*r P/A I = Intensiteit = Watt/m2 P = Power = Watt = 76.5 W A = Oppervlakte = m2 = 4π585,57m r = Straal = m = 585,57 m 10-0.0003·585.57* 76.5 / (4π585.572) I = 1.184739678E-5 Watt/m2 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen L = 10log I/I0 77.8= 10 log 1.184739678E-5/I0 Groep Hotel 83 Berekeningen L = 10log I/I0 L = Level = DB = 77.8 Db I = Intensiteit = Watt/m2 = 1.184739678E-5 W I0 = Intensiteit = Watt/m2 = 77.8= 10 log 1.184739678E-5/I0 I0=10log1.184739678E-5*77.8 I0=6.2652E-7 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen L = 10log I/I0 70.7 = 10 log I/6.2652E-7 L = 70.8 Groep Hotel 84 Berekeningen L = 10log I/I0 L = 70.8 I0 = 6.2652E-7 I = 70.7 = 10 log I/6.2652E-7 10 log I = 70.7 / 6.2652E-7 I= 80.52483323 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Berekeningen I=10-u*r P/A I = 80.52483323 P = 76.5 W r = Groep Hotel 85 Berekeningen I=10-u*r P/A I = 80.52483323 P = 76.5 W r = 80.52483323=10-0.0003*r*76.5/(4πr2) r = 752.06 m Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Geluidzone Groep Hotel 86 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Geluid vermindering Bron Tussen bron en ontvanger Ontvanger Groep Hotel 87 Geluid vermindering Bron Geluidstillere propellers, motoren Tussen bron en ontvanger Geluidmuren Ontvanger Isolatie, uitkopen Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Emissies Gas emissies Licht emissies CO2, NOx, zure regen, SO2 Groep Hotel 88 Emissies Gas emissies CO2, NOx, zure regen, SO2 Licht emissies ILS, flora, fauna Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 89 Financiële aspecten Benjamin Wennink

Financiële aspecten Uitgaven Inkomsten Groep Hotel 90 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vaststelling kosten Vaste (eenmalig) Variabele (o.a. salarissen) Units Groep Hotel 91 Vaststelling kosten Vaste (eenmalig) Variabele (o.a. salarissen) Units m² Flight movements Producten Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Uitgaven Kosten die betaald moeten worden Groep Hotel 92 Uitgaven Kosten die betaald moeten worden Het vliegveld op de kaart zetten (bouwkosten) en; Het vliegveld draaiende te houden (draaikosten) Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Bouwkosten Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Groep Hotel 93 Bouwkosten Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Vastgoed gebouwen Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vastgoed gebouwen Terminal (5.756 m²) Control tower (560 m²) Groep Hotel 94 Vastgoed gebouwen Terminal (5.756 m²) Control tower (560 m²) Clubgebouw (11.960 m²) Brandstofvoorzieningen (2.880 m²) Hangaar (6.000 m²) Wachthuis (238 m²) Brandweer (750 m²) Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Bouwkosten (vervolg) Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Groep Hotel 95 Bouwkosten (vervolg) Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Vastgoed gebouwen Vastgoed overig Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Vastgoed overig Landingsbaan (35.970 m²) Taxibanen (2.395 m²) Groep Hotel 96 Vastgoed overig Landingsbaan (35.970 m²) Taxibanen (2.395 m²) Apron A & B(25.629 m²) Markeringen/tekens (430.300 m²) Lichten (4.701 stuks) Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Bouwkosten (vervolg) Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Groep Hotel 97 Bouwkosten (vervolg) Grondkosten Veld voorbereiding Infrastructuur Vastgoed gebouwen Vastgoed overig Diensten Meteo ILS Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Draaikosten Terminal Flight Information Office Air Traffic Control Groep Hotel 98 Draaikosten Terminal Flight Information Office Air Traffic Control Beveiliging Brandweer Wacht Overig Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Totale uitgaven Groep Hotel 99 Bouwkosten Eenmalige kosten Jaarlijkse afschrijving - Grondkosten € 3.661.005,- NA - Veldvoorbereiding € 5.054.088,- - Infrastructuur € 917.360,- € 9239,- - Vastgoed gebouwen € 6.593.520,- € 66.100,- - Vastgoed overig € 11.163.948,- € 150.642,- - Services € 616.396,- € 444.742,40 Totale bouwkosten € 28.006.317,- € 670.723,40 Onverwachte kosten (± 10% van het totaal zonder grondkosten) € 2.800.631,70 Draaikosten - Terminal € 436.500,- - Flight Information Office € 369.000,- - Air Traffic Control € 189.600,- - Beveiliging € 111.000,- - Brandweer € 219.000,- - Wacht € 88.800,- - Overig € 500.000,- Totale draaikosten € 1.913.900,- Totale eenmalige kosten: Totale jaarlijkse kosten € 28.006.317,- € 2.584.623,40 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Inkomsten Rendabel: inkomsten hoger dan uitgaven Groep Hotel 100 Inkomsten Rendabel: inkomsten hoger dan uitgaven Aeronautical inkomsten Non-aeronautical inkomsten Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Aeronautical inkomsten Groep Hotel 101 Aeronautical inkomsten Lokale vluchten (week en weekend) Buitenlandse vluchten (week en weekend) Trainingsvluchten (week en weekend) Speciale vluchten Extra belasting ATC belasting Brandstof belasting Parkeergelden (vliegtuigen) Hangar huishouden Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Non-aeronautical inkomsten Groep Hotel 102 Non-aeronautical inkomsten Parkeergelden (auto) Verhuren van ruimtes Simulator- en clubgebouw Terminal winkel Vergaderzalen Restaurant Andere inkomsten Adverteerders Subsidies Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Totale inkomsten Groep Hotel 103 Aeronautical inkomsten Inkomsten Lokale vluchten € 360.254,97 Buitenlandse vluchten € 508.564,99 Trainingsvluchten € 248.491,53 Extra belastingen € 25.110,- ATC belasting € 731.565,94 Brandstof belasting € 301.956,56 Vliegtuig parkeergelden € 221.628,- Hangar huishouden € 219.000,- Totale aeronautical inkomsten € 2.616.571,99 Non-aeronautical inkomsten Auto parkeergelden € 131.307,50 Verhuren van ruimtes € 517.080,- Andere inkomsten € 750.000,- Totale non-aeronautical inkomsten € 1.398.387,50 Totale inkomsten € 3.975.959,49 Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Groep Hotel 104 Aanbeveling EHGA (1174x30m, ILS (24), 2 C, General Aviation: < 6000 kg) Geluidscontouren Redelijk rendabel Verwachte oplevering van het vliegveld Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Break-even point Inkomsten - uitgaven Groep Hotel 105 Break-even point Inkomsten - uitgaven Inkomsten per jaar € 3.975.959,49 Uitgaven per jaar € 2.584.623,40 Verwachte kosten 20,13 jaar; + onverwachte kosten 22,14 jaar Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Aanbeveling (vervolg) Groep Hotel 106 Aanbeveling (vervolg) Vliegbewegingen Stabieler inkomen  business jets Second opinion voor de geluidscontouren en zones Jaarlijkse afschrijvingen kunnen fluctueren Betouwbare haalbaarheid? Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Eindconclusie Verwachte resultaten van de aspecten moeten kloppen Groep Hotel 107 Eindconclusie Verwachte resultaten van de aspecten moeten kloppen Kans op slagen: 35% De problemen van Rotterdam Airport worden niet opgelost Het overwegen van de voor- en nadelen leid tot een negatief advies Pim Mark Janoach Bill Twan Benjamin Aanwijzingsbesluit Doelgroep Locaties Concept vliegveld Vaststelling terrein Geluizones Financiële aspecten

Bedankt voor uw aandacht Groep Hotel 108 Bedankt voor uw aandacht Vragen?