The Need for Speed Performance at the desktop Rink de Haan 24 november 2005
Agenda Introductie Eneco Conversie systemen Overlevingsregels voor ICT managers
Profiel ENECO Energie behoort tot de top drie energieleveranciers. ENECO Energie voert een geïntegreerde distributiestrategie, die zowel productie, transport, levering, meten en facturering van gas, elektriciteit en warmte omvat. ENECO Energie bedient circa 2 miljoen zakelijke en huishoudelijke klanten. Er zijn medewerkers werkzaam bij ENECO Energie.
Netwerkgebieden NOF
Liberalisering Liberalisering is goed verlopen voor ENECO Energie: Verloop in aantal klanten bleef beperkt; ENECO Energie heeft processen en systemen op tijd op orde; DTe-audit: ENECO Energie scoort het beste.
Positionering ENECO Energie wil de beste energieleverancier in Nederland zijn. Met een duidelijke boodschap en een no-nonsense uitstraling. Terug naar de basis, we maken energie gewoon. ENECO Energie doet wat het moet doen, tegen een redelijke prijs. Kortom: ENECO Energie levert waar voor je geld. ENECO Energie wil helder en duidelijk zijn naar haar klanten en weet wat haar klanten bezighoudt. ENECO Energie is betrouwbaar, ondernemend en professioneel.
De i-Factory ICT bedrijf van ENECO Ca. 240 medewerkers Veel projecten (100+) Eigen ontwikkeling Full service ICT Outsourcing met mate
Systemen in ontwikkeling en beheer Systemen in beheer: –LKR –IRD –SVA –MVS –HERA –NBMH –LAR –CORSA –XIB/EHTO –ARIE/RIA –Datawarehouse –Div. kleinere systemen. = Grootste deel van het systeemlandschap van ENECO. COMPLEX SYSTEEMLANDSCHAP -Erfenis van integraties -Getekend door de sporen van een liberalisering onder druk. -Noodzakelijke herinrichting voor de toekomst ! -Project ApplicatieOptimalisatie in Handhaven/verbeteren van de concurrentiepositie van ENECO -Herdefinitie van de ICT governance ENECO nodig.
Conversie Weekend van 19 november 1,4 miljoen klanten Big bang (met voorloopje) Veel performance tuning –Databases –Applicatie(servers) –Batches –Architectuurkeuze
Overlevingsregels voor ICT managers Goede relatie met de business. Projecten op tijd en binnen budget. Financieel gezond en transparant. Performance van systemen op orde.
Performance ENECO systemen Complex systeemlandschap Deels ge-outsourced Perfomance “issues” Veel geinvesteerd in performance Performance onder controle
Performmance issues Ongrijpbaar Subjectief Veel emoties Slecht meetbaar ICT = speelbal kostbaar
Veritas Symantec i3 for Oracle Symantec i3 for WEB/J2EE Performance Warehouse Consultancy Commitment
Performance – subjectief “Signaalmannen”
De MPX 25 kernprocessen (gebruikersperspectief) Performance SLA met de lijn Cockpit: directe (pro-actieve) monitoring en probleemoplossing Gewogen gemiddelde bepaalt de MPX MPX = onderdeel van de BSC van de i-Factory
MPX in cijfers voorgesteldeaantal hits Rapportweek41-42week 43-44normweek ,869,3112, ,3832,0314, ,372,486, ,658,5910, ,496,9210, ,784,8811, ,341,151, ,521,551, ,82 1, ,930,791, ,5235,4011, ,99 1, ,480,991,84 143,863,844,62930
PO003 : Knop Controle in MVSFODL2 Opvoeren nieuwe overeenkomst PO004 : knop Toon nota in MVSFNTA4 Raadplegen nota's voor facturering PO005 : Opslaan in MVSFLVG2 Onderhouden gaslevering PO006 : Opslaan in MVSFLVG3 Onderhouden elektriciteitslevering PO007 : In context opstarten in MVSFKLT1 Verkeersplein klantencontact PO008 : In context opstarten in MVSFNTA12 Raadplegen nota gegevens PO009 : In context opstarten in MVSFLCE8 Raadplegen meters bij locatie PO010 : In context opstarten in MVSFNTA4 Raadplegen nota's voor facturering PO011 : Knop Controle in MVSFODL3 Onderhouden overeenkomst (algemeen) PO012 : Knop Berichten in MVSFLSH1 Onderhouden leverancierswitches PO013 : Knop Meer info in MVSFLVG3 Onderhouden elektriciteitslevering PO014 : Knop Herberekenen in MVSFOVK3 Onderhouden voorschotten PO015 : Knop Switch gereedmelden in MVSFLSH2 Handmatig gereedmelden leverancierswitches MPX rapportage
De MPX in grafieken
Conclusie Performance is een echte KPI. Performance bepalend voor succes ICT Performance is goed adresseerbaar Performance = gebruikersgeluk