Vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 VVBB Studiedag 30 juni 2005 Succes- en faalfactoren in ICT outsourcing: Interne versus externe resources.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Facility management en inkoop
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
IIM Information Infrastructure Management
Schitterende Organisaties®
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
Service Oriented Architecture
Onsight Managed Security Services
Public tender awards 2008 Kandidaat De Post Luc Cloet, Didier Dekeyzer en Kathleen de Hornois.
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
Naar een optimaal HR - beleid
Informatie management HC2
Business-IT Alignment
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Business case Enterprise Service Bus
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Checklist for Savings & Added Value
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 VVBB Studiedag 30 juni 2005 Succes- en faalfactoren in ICT outsourcing: Interne versus externe resources. Case Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Luc Chauvin ICT Manager Sturing en Controle Informatie en Communicatietechnologie (SCICT)

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 ICT OUTSOURCING  Het ICT Outsourcingscontract  Basisconcepten, scope  Objectieven (impliciet / expliciet)  Gouden regels / geleerde lessen  Krachtlijnen van het nieuw outsourcingsmodel  Interne organisatie versus externe organisatie  Business ICT Alignment  Architectuur  Uitvoering  Supplier ICT Alignment  Overkoepelend : QA/QC, project mgt, business analysis

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 3 ICT OUTSOURCING Basisconcepten ICT Outsourcing (initieel):  Opzetten en leveren van (ondersteunende) ICT diensten door een externe (derde) partij  Reversibele strategische alliantie met aansturing van eigen organisatie  transfer van assets, contracts, SW licenties en personeel  Contractueel vastgelegd: demand / supply model, met voldoende graad van controle en transparantie  aantoonbare toegevoegde waarde (kwantitatief, kwalitatief)  Focus eigen organisatie op kern (business) activiteiten

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 4 ICT OUTSOURCING Scope :  Help desk / Service desk  Eind-gebruikers infrastructuur:  levering, installatie, onderhoud, upgrades,...  Server beheer: UNIX, NT, applicaties, printing, databases, …  Netwerk beheer: LAN, MAN, WAN  Mainframe beheer  Applicatie ontwikkeling en onderhoud

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 5 ICT OUTSOURCING Scope :  eind-gebruikers  600+ applicaties in gebruik  600+ servers en mainframe  gemiddeld 200+ software ontwikkelingsprojecten  gemiddeld 350+ infrastructuur projecten

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 6 ICT OUTSOURCING Objectieven (impliciet / expliciet):  verhoogde efficientie / effectiviteit van ingezette ICT middelen  hogere graad van homogeniteit in de ICT omgeving:  één strategie, één infrastructuur (WAN, …), gemeenschappelijke generieke systemen ( , help desk, datawarehousing,…)  Reductie / eliminatie van “verspreide” IT systemen, applicaties, processen  verhoogde flexibiliteit en groeipotentieel in dienstenaanbod:  grotere capaciteit, hogere expertise

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 7 ICT OUTSOURCING Gouden regels  Outsource voor de juiste reden  Outsource alleen “stabiele” processen en systemen  outsourcing is GEEN oplossing voor problemen die de eigen organisatie niet aankan  zoek het juiste evenwicht tussen eigen en externe organisatie  behoefte aan kritische massa van interne expertise  vermijd “black box” dienstenlevering  klant moet inzicht hebben in operationele details !

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 8 ICT OUTSOURCING Geleerde lessen – initieel contract  Sterke “Vraagzijde” organisatie nodig aan de kant van de Klant  Blijf bij realistische objectieven: pragmatisme eerst !  Eerste fase: stabiliteit, continuiteit  Latere fase: groeipad naar verbeteringen / maturiteit  Uitvoering van het contract moet “voordelig” zijn voor beide partijen  Gedeelde verantwoordelijkheid dient structureel verankerd te zijn in de overeenkomst  Focus op organisatie, structuur en processen (flexibiliteit)

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 9 ICT OUTSOURCING Geleerde lessen: Initieel contract  Nood aan stabiele management structuur aan beide zijden:  Continuiteit negotiatie team versus uitvoerings team  Maximum beslissingsbevoegdheid bij operating teams  “due diligence” versus “change management”  streef naar End-to-end SLA’s  Directe relatie met gebruikersbehoeften  Beter een gemiddelde “end-to-end” dan optimum subprocessen

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 10 ICT OUTSOURCING Concepten outsourcing – nieuw contract  Breed aanbod van diensten/producten met een ver doorgedreven expliciete integratieverantwoordelijkheid  Eén hoofdaannemer, versterkt met een aangepaste reeks van partners/onderaannemers  Maximum focus op flexibiliteit van diensten / producten  “operationale” versus “overkoepelende” diensten

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 11 ICT OUTSOURCING Concepten outsourcing – nieuw contract  Niet-exclusiviteit van het contract  gecontroleerde en verzekerde marktconformiteit (competitiviteit)  “onafhankelijke” acceptatie omgeving tussen exploitatie en project organisaties: toegangspoort voor initiatieven van “derden”  herdenken van het “ICT Standaarden” beleid

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 12 ICT OUTSOURCING Operationele diensten: diensten zichtbaar voor / “voelbaar” door de eindgebruikers  Strategische business consultancy  Ondersteuning eindgebruikers applicaties  Applicatie ontwikkeling & onderhoud  Mainframe beheer  Server beheer  Netwerk beheer  Logistiek eindgebruikers infrastructuur “Operationele” versus “Overkoepelende” diensten

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 13 ICT OUTSOURCING Overkoepelende diensten: Nodig om de correcte planning, aansturing, organisatie en coordinatie en controle van de dienstverlening te verzekeren  Contract management  Financieel management  Standaarden & architectuur  Service level management  QA / QC  Help desk  Service desk  Project office  Acceptatie omgeving  Mgt subcontractors/leveranciers “Operationele” versus “Overkoepelende” diensten

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 14 ICT OUTSOURCING “Onafhankelijke ” acceptatie omgeving: INTEGRATIE acceptatieacceptatie ExploitatieProjecten Applicaties derde partijen HW componenten derde partijen

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 15 ICT Outsourcing Organisatie model: Generiek Business ICT Alignment ICT Domein Supplier ICT Alignment Business Leveranciers Information Mgt Functional Mgt Demand Mgt Business support... QA / QCProcessen Project Management ICT Strategie ICT Budgetting Service Development Service Planning Server Operations... Strategic Sourcing Supplier Portfolio Mgt...

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 16 Interne Organisatie Organisatie model: Inbreng van eigen organisatie: Business ICT Alignment ICT Domain (eigen organisatie + outsourcerr) Supplier ICT Alignment Business Suppliers - Subcontractors Business Architecture ICT Valueing CRM QA / QC Delivered Services Service Development QA / QC Project Management Information Application Architecture Technical Standards – Methodologies – Guidelines Contract Mgt Operations Monitoring & Control Supplier Strategy Strategic Partnership Cost Models & Price Structures

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 17 Interne Organisatie Business ICT Alignment : inbreng van eigen organisatie  ICT Valueing  bepaling toegevoegde waarde van ICT oplossingen  Prioriteitsstelling op investeringen  CRM  Klantenondersteuning : strategisch / tactisch/ operationeell  Klanten interfaces / contact punten  Service development  capteren / detecteren van opportuniteiten, uitdagingen, behoeften  QA / QC op de dienstverlening  Continue verbeteringen  Uitbreidingen, opties, alternatieven

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 18 Interne Organisatie Architectuur: inbreng van eigen organisatie: Business Architecture: Processen, Functies, Activiteitens Informatie Architectuur: Informatie Flows, Meta Data, Data,… Applicatie Architecture: EAI, Functionele Interfaces, Message Based Architectures,… Technologie Architecture: Web Based, Open Source, Centralised / Decentralised, C/S versus Mainframe Betrokk e nheid outsourcer Verantwoordelijkeid/ownership bij interne organisatie

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 19 Interne Organisatie CDE Relatiebeheerder Rapid Response Team Business Office Personeelsbeleid & Competentiebeheer Audit & Quality Assurance Standaarden & Architectuur Beveiliging Continue Verbetering Serviced esk Exploitatiebeheerder SDM Configuration Manager Toepassings- manager Availability & Capacity Manager Interventie diensten Acceptatie voor in productie stelling Change Management Programmabeheerder Project office Project Mana- ger Lijn- management DIC’s Gebruikers Applicatie beheerder Project Manager Vraagzijde Onderaannemers & Leveranciers Globale kennisorganisatie OUTSOURCER (TOTAALINTEGRATOR) Operationele integrator Programma integrator SCICT

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 20 Interne Organisatie Uitvoering: inbreng van eigen organisatie  Standaarden / methodologien / richtlijnen  ICT standaarden beleid: strategisch versus operationeel (producten)  Best practices  Continue verbeteringen  Flexibel aanbod  Contract management  Contract monitoring  Contract optimisaties  Dynamische diensten / producten portfolio  Exploitatie monitoring en controle  vermijd “black box” processen

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 21 Interne Organisatie Supplier ICT Alignment: inbreng van eigen organisatie  Leverancier strategische sourcing  gemeenschappelijke leveranciers strategie  Strategie leveranciers partnerships  gemeenschappelijke leveranciers onderhandelingen  Kost modellen/ prijs structuren  Open boekhouding  Margins versus overhead kosten  Audits, benchmarks

vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 22 Interne Organisatie Last but not least: inbreng van eigen organisatie  Overkoepelend:  QA / QC op processen, en deliverables  Op project niveau:  Project management / co-project management  Business analyse