Typische kenmerken van een haven?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Taal Blok 2.
Advertisements

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
3 vwo 1 wereld §2, 3 en 4.
…. bestonden vroeger niet …. bestaan nu vooral in Azië, Zuid-Amerika en Afrika …. ontstaan door verhuizing van platteland naar stad …. van 9 (50 jaar geleden)
Transport en Infrastructuur
Typische kenmerken van een haven?
Short Sea Terminal op coasters. Terminal die zich toelegt op het verladen van containers op coasters.   Hun clientèle onderhouden vaste verbindingslijnen.
10. Het verkeer in het landschap
WAAROM IK MIJN LIEVELINGS JOB VERLOREN BEN? Ik begon ooit als heftruckchaufeur in het leger….
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Wat is het Megaports Initiative en wat zijn de doelstellingen?
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Rotterdam en de kracht van het achterland
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Een havenlandschap.
Vervoer van eten en brandstoffen
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Bernard Gilliot Executive Vice President Infrastructure
Op welke manier veranderden de landbouw en het landschap op de Nederlandse zandgronden en hoe komt dat?
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
12.1 Landschappelijke kenmerken
Herken je volgende situaties?
Waarom heb ik hiervoor gekozen? Ik heb op de Rotterdamse haven gevaren en ik wou er zelf ook meer over weten.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
Transport en Infrastructuur
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
H8 B140, B141 H9 B142 Senna en Sharon. H8 B140 VERVOERMIDDELEN Mobiliteiten: verplaatsing van mensen en goederen met behulp van een vervoermiddel. Mogelijk.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deurganckdok THV.
Rekenen 17 januari.
MARIO PRESENTEERT De Antwerpse Dokken.
Paragraaf 4.4.  We waren laat met industrie.  Huisnijverheid was belangrijker:  Thuis goederen maken.
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 1
Hoofdstuk 5 Energie in Nederland en Frankrijk.
Een vrachtschip heeft woensdagmorgen 18 april 2012, in de Rotterdamse Nieuwe Maas een aantal containers verloren nadat het de Willemsbrug had geraakt.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Antwerpen QUIZ. Waarom verlieten vele mensen in de 19 de eeuw ons land?
Kan een werelddeel krimpen?
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
CONGO RIVER ONDERHOUD VAN DE VAAR ROUTE ANNO 2016.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Lesbrief 3 - Havens Template: All black icons: wikimedia Sea: pixabay.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Hfd 2 Energie in Frankrijk
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 1
Hoofdstuk 3 Europa.
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Typische kenmerken van een haven? Luchtfoto en kaart Opslagplaatsen Verkeerswegen Sluizen Dokken Typische kenmerken van een haven?

Landschappelijke kenmerken Graanterminal: plaats in een haven speciaal uitgerust voor de snelle behandeling van granen 1 8 6 1 Rivier (Schelde) 2 Dok (Amerikadok) 3 5 3 Kade + graanzuigers 4 Sluis (Royerssluis) 4 2 5 Graansilo ‘s 6 Zeeschip 7 7 Binnenschip 8 Spoorlijn + autoweg

Graanterminal Typische lanschapselementen? Dok 2 ? ? Dok 1 ? ? ? Dok (6de havendok) ? ? Typische lanschapselementen?

Landschapselementen - … terminal Kranen voor wagons en binnenschepen 800 000m² ruimte voor steenkoolopslag tot 6 miljoen ton Kranen voor zeeschip

Delwaidedok -landschapselementen 1 2 3 Containerterminal

Containerterminal: uitrusting Containerkraan voor lossen en laden containers van zeeschepen

Container- terminal containerkranen containerheftruc opslag containers

Voordelen containervervoer Bouwjaar 2004; lengte 300m www.tijd.be 2006 Voordelen containervervoer 1 Zeer snelle behandeling van goederen: tijdswinst, 2 Past op alle vervoersmodi: schip, trein, vrachtwagen 3 Maakt goederentransport over heel de wereld goedkoop Containerterminals aan dokkaaien 1 Churchilldok 2 Delwaidedok 2 1 3 4 Terminals aan Scheldekaaien 3 Europaterminal 4 Noordzeeterminal Waarom deze verschuiving van dok- naar rivierkaaien? Tijdswinst: niet wachten aan sluizen

Deurganckdok: het succes van containervervoer 93ha 51ha 53ha 58ha Voordelen: tijdok: geen sluizen, dus geen wachttijden: time is money! voldoende ruimte voor uitbreidingmogelijkheden Nadelen: Verdwijnen van landbouw en biotopen Toename verkeer op linkeroever en autowegen Bedreiging woonkern Doel

Bouw Deurganckdok Voor de kaaimuren was 1,2 miljoen m³ beton nodig. Als evenveel beton op de Groenplaats zou worden gestort, zou die betonlaag even hoog reiken als de Onze-Lieve-Vrouwetoren! en 60.000 ton staal. Dat is genoeg om acht Eiffeltorens te bouwen. Het Deurganckdok is een getijdendok, en dus rechtstreeks (zonder sluis) van op de Schelde toegankelijk voor de containerschepen. Het Deurganckdok heeft een lengte van 2,6 km en is 450 m breed. Diepgang: 17,3 m

Economisch voordeel De haven van Antwerpen is ten opzichte van andere havens diep landinwaarts gelegen. Dat reduceert het aantal vervoerskilometers over land en creëert belangrijke ecologische en economische baten. Door de unieke landinwaartse ligging bevindt Antwerpen zich veel dichter bij de productie- en consumptiecentra in het geïndustrialiseerde hart van Europa dan concurrerende havens uit de regio.

Succes van A’pen Zeehaven – Rivierhaven – Kanaalhaven Gent – Zeebrugge – Antwerpen Waarom in Gent geen containerterminals? Kostprijs transport 1 container: Wegvervoer A’pen - Munchen: 1300,00 EUR Overzees vervoer A’pen - Zuid-Korea: 850,00 EUR Oorzaak prijsverschil? Zeebrugge niet goedkoop maar snel en grotere diepgang Verklaring succes A’pen? A’pen ver landinwaarts gelegen = goedkoop Troef Zeebrugge of Rotterdam?

Begrippen Kaai: = Rand van een dok waar een schip aanlegt Terminal : = Plaats in een (lucht)haven, speciaal uitgerust voor de snelle behandeling van goederen of personen. Behandelen: = Het overladen of opslaan van goederen Overslag: = Het overladen van goederen Distributie:= Het opslaan + vervoeren van goederen Waarom is een haven een knooppunt van distributie?!! In een haven worden zeer veel goederen vervoerd en opgeslagen; hierdoor komen dus zeer veel verkeerswegen en opslagruimtes samen

Antwerken > Oosterweelverbinding: In Beeld Het Masterplan Antwerpen Antwerken > Oosterweelverbinding: In Beeld