Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche
Turkse havensector zal flink groeien Turkish port masterplan ReferenceOptimisticReferenceOptimistic Containers (mio. TEUs) Total Handling (mio Tons) Ter vergelijk de cijfers van 2010: 5.9 miljoen TEU, 350 miljoen ton Bron: State Planning Organisation Turkey
Turkse havensector zal flink groeien Turkish port masterplan 2030 Conclusie: Tot 2020 vooral tekort aan capaciteit voor containers Daarna ook tekort aan capaciteit voor bulk en general cargo Bron: State Planning Organisation Turkey Capacity Capacity gap 2030 Capacity gap Container (mio TEUs) General and bulk (mio tons) Liquid Bulk (mio tons)
Turkse havensector zal flink groeien Vraag is waar in Turkije? Havens in de regio Istanbul hebben weinig ruimte voor uitbreiding De Bosporus vormt in toenemende mate een bottleneck voor het scheepvaartverkeer van en naar de Zwarte Zee Haven van Izmir heeft beperkte uitbreidingscapaciteit
Drie grote Turkse havenprojecten Filyos
Haven van Filyos Greenfield havenproject met faciliteiten voor: Containers Breakbulk (vooral ijzer en staal) Droge bulk (ijzererts en kolen) Totale capaciteit is gepland op: Containers 0.93 miljoen TEU Breakbulk 3.6 miljoen ton Droge bulk 10 miljoen ton Totale investeringskosten bedragen 641 miljoen euro Project bestaat uit 3 fasen (2015,2030 en 2035) Financiering: mix van Turkse overheid, Europese steun en IFI-lening. Terminals zullen in concessie worden gegeven
Haven van Çandarlı Greenfield containerhavenproject gericht op: Turkse import en export Transhipment (voornamelijk Egeïsche Zee en Zwarte Zee) Totale capaciteit is gepland op 4 miljoen TEU, in 2 fasen Totale investeringskosten bedragen 911 miljoen euro Financiering: mix van Turkse overheid, Europese steun, IFI-lening en privaat geld. Gedeelte van het project zal als BOT worden getenderd.
Haven van Mersin Greenfield containerhavenproject gericht op: Turkse import en export Transhipment (Oosten Middellandse Zee) Doorvoer naar Midden-Oosten en Kaukasus Totale capaciteit is gepland op 11 miljoen TEU, in 5 fasen Totale investeringskosten bedragen miljoen euro Financiering: mix van Turkse overheid, Europese steun, IFI-lening en privaat geld. Gedeelte van het project zal als BOT worden getenderd.
Toch zijn er goede kansen! Turkije beschikt over een aantal goede lokaties voor havenontwikkeling Turkije kan een logistieke spilfunctie in de regio ontwikkelen Toepassing PPP zal een noodzaak zijn om de investeringen gedaan te krijgen Het is daarbij van belang om goede lokale partners te zoeken Ecorys heeft een snelgroeiende vestiging in Ankara: met een uitgebreid netwerk met uitstekende kennis van de lokale situatie
Dank voor uw aandacht Marten van den Bossche Tel: