1 Uitdagingen voor de zorg Jan Denys DOTzorg West-Vlaanderen Kuurne, 9 november 2012
22 Inhoud Onaantrekkelijke sector? Onaantrekkelijke beroepen? Nieuwe prognoses voor de arbeidsmarkt Specifieke uitdagingen voor de zorg
3 3 Aantrekkelijkheid sector gezondheidszorg zou willen werken voor: % Farmaceutica44.4%43.4%37% 2. Media39.2% 33.4% 3. Informatica-consultancy39.1%37%30% 4. Aeronautica32%30.9%21.1% 5. Elektronica31.8%32%24.6% “Gezondheid” 39.1% 22. Staal20%15.8%17.8% 23. Contact centers19.7%17.2%NA 24. Industriële schoonmaak- milieu-veiligheid 18.7%15.4%18.3%
Employer Branding: Perception being reality Universitaire ziekenhuizen Aantrekkelijkheidsgrafiek uw score relatieve aantrekkelijkheid ten opzichte van naambekendheid naambekendheid relatieve aantrekkelijkheid hoog laaghoog 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 20%25%30%35%40%45%50% Niet-universitaire ziekenhuizen Organisaties voor thuisverpleging Rust- en verzorgingstehuizen Universitaire ziekenhuizen
Employer Branding: Perception being reality Universitaire ziekenhuizen Relatieve aantrekkelijkheid van gezondheidssector: Subgroepen “Gezondheid” gemiddelde alle sectoren 25% 26% 27% 28% 29% 30% 31% 32% 33% 34% 35% 36% 37% 38% 39% 40% 41% 42% 43% 44% 45% 46% 47% 25%26%27%28%29%30%31%32%33%34%35%36%37%38%39%40%41%42%43%44%45%46%47% Totaal Man Vrouw jaar jaar jaar Master Bachelor Secundair onderwijs en lager Arbeider Bediende Kaderlid Franstalig Nederlandstalig
Employer Branding: Perception being reality Universitaire ziekenhuizen Relatieve aantrekkelijkheid van gezondheidssector: Bouwstenen “Gezondheidszorg” gemiddelde alle sectoren Loon Toekomst Werksfeer Werkzekerheid Financieel gezond Jobs Opleidingen Management Evenwicht Milieu/samenleving
Employer Branding: Perception being reality Universitaire ziekenhuizen Relatieve aantrekkelijkheid gezondheidssector: Bouwstenen “Gezondheid” gemiddelde van 'Top 3' sectoren Loon Toekomst Werksfeer Werkzekerheid Financieel gezond Jobs Opleidingen Management Evenwicht Milieu/samenleving
88 De bouwstenen v/e aantrekkelijk beroep
99 Welke aspecten zijn voor u belangrijk bij de keuze van een bepaalde job? (Wat maakt voor u een job aantrekkelijk?).
10 « Medische beroepen » Subgroepen – 112 beroepen Op basis van uw eerste indruk, in welke mate zou u de volgende jobs aanbevelen aan uw kinderen of vrienden?
11 Medische beroepen Belang van Bouwstenen
12 En toch knelpuntberoep!! Vlaams Gewest
13 Nieuwe prognoses voor de arbeidsmarkt Hoe evolueert de arbeidsmarkt de komende decennia? Moeten we uitgangspunten opnieuw bekijken?
14 Oud paradigma Door dalend geboortecijfer ontgroent en vergrijst onze (beroeps) bevolking Ontstaat er knik in beroepsbevolking (meer uitstroom dan instroom)
15 Gevolgen Structurele schaarste Minder mobiliteit Minder starters Minder innovatie Minder werkloosheid
16 Meer immigratie Hoger dan verwacht geboortecijfer De wereld verandert
17 De nieuwe cijfers Beroepsbevolking 2010 : 5199 2016 : 5425 2030 : 5479 2060 : 5846 Relatief korte knik in … 2026
18 De nieuwe cijfers Aandeel bevolking op beroepsactieve leeftijd (15- 64) tov totale bevolking neemt wel af 2010 : 65,9 2030 : 60,6 2060 : 58,4 Aandeel jongeren (tot 14 jr.) blijft stabiel!!! 17 %
19 Gevolgen Werkloosheid blijft structureel probleem komende decennia Iets betere vooruitzichten voor pensioenen (iets minder negatieve afhankelijkheidsratio’s) Geen structurele schaarste Wel blijvende mismatch Gevolgen voor de zorg?
20 Wat kunnen we zelf doen a/d schaarste? InternExtern Korte termijn Valoriseren interne numerieke flexibiliteit (overuren, ploegenarbeid, …) Valoriseren interne functionele flexibiliteit (mobiliteit, opleiding, …) Wervingsinspanningen opdrijven en differentiëren Rekruteren in het buitenland Selectie-eisen aanpakken Aanbod functie aantrekkelijker maken Uitzendkrachten, gedetacheerden, collegiale inlening, aanneming Werk uitbesteden, outsourcing Annuleren orders Lange termijn Redesign arbeidsorganisatie Redesign functie-inhoud Rationalisering Leer- en ontwikkelingscultuur stimuleren Consistent retentiebeleid ontwikkelen Correcte financiële incentives Investeren in arbeidsmarkt communicatie Investeren in employer branding Investeren in netwerken met scholen, opleidingsinstellingen, alle organisaties en evenementen waar potentiële werknemers te vinden zijn
21 (Blijvend) werken aan inzetbaarheid Loopbaanzekerheid komt niet vanzelf …
22 Dank u voor uw aandacht!