AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
presentatie NPV 10 oktober 2012
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samenspel Nieuw Vennep
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
hoe autismevriendelijk ben ik
Workshop Relationele en seksuele vorming
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Autismespectrumstoornissen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Het is precies 19:06.
De theorie van de dramadriehoek
Van begrijpen naar begeleiden
Echt of nep?.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Woord van Leven November 2012.
Welkom op onze thema-avond
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
? Wat zegt de Bijbel erover?
Jij, God en je kind.
Het syndroom van Asperger
Communicatie en dementie
Leven met autisme Wat betekent autisme voor iemand zelf. Delfos, M
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Ds. Hans Eschbach Kom Heilige Geest, vernieuw uw kerk, vernieuw mijn leven Kom Heilige Geest Vernieuw uw kerk Vernieuw mijn leven.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren en begeleiden van kleine groepen
© UNIEK IN DE KLAS.
Deze powerpoint gaat over Autisme.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten

Intro Even voorstellen… Wat verwachten jullie van deze avond?

Even opfrissen!! Wat is autisme? AUTISMESPECTRUMSTOORNIS ‘Bekendste’ vormen: PDD-NOS syndroom van Asperger klassiek autisme

Waarneembaar gedrag Opvallendheden in: Sociale interactie Communicatie Verbeeldingsvermogen Vaste patronen van gedrag en interesses Informatieverwerking

Wat maakt geloofsopvoeding moeilijker? Sociale interactie: afstemmingsprobleem, niet altijd begrijpen wat de ander bedoelt Communicatie: dure woorden, favoriete onderwerpen, begrijpen en uiten van taal is soms verstoord, taal letterlijk nemen Verbeeldingsvermogen: kijken/denken vanuit zichzelf, moeite zich te verplaatsen in gedachten van een ander Moeite met overzicht houden: moeite het geheel te zien en verbanden te leggen, hoofd- en bijzaken niet kunnen onderscheiden

Wat is nu geloven? Schrijf voor uzelf op wat u onder geloven verstaat? Wat zou voor een kind of jongeren met ASS lastig zijn? (op geloofsgebied, in de kerk etc.) Deel dit met uw buurman of buurvrouw.

Houvast in het geloof Leven in een onvoorspelbare, onbegrijpelijke wereld God is betrouwbaar; Hij doet wat Hij belooft De regels die God geeft, zijn duidelijk Toch blijkt uit onderzoek dat mensen met ASS bovengemiddeld bang zijn voor God

Onderzoek autisme en geloof Hanneke Schaap-Jonker en Jannine van Schothorst Onderzoek bij Eleos in 2008/2009 naar godsbeeld; 2 vragenlijsten: vragenlijst godsbeeld en vragenlijst over autistische kenmerken (AQ-NL). Ook 5 ‘open’ vragen.

Vragenlijst Godsbeeld Gevoelens ten opzichte van God: positieve gevoelens, angst, boosheid Gedachten over het handelen van God (ondersteunend, heersend, passiviteit)

Godsbeelden De nabije God, Die steunt en hoort De besturende God, Die het leven leidt De rechtvaardige God, Die gehoorzaamheid vraagt/kan straffen De afwezige God, Die niet ziet De God, Die moeilijk te begrijpen is en over Wie moeilijk gesproken kan worden

Uitkomst onderzoek Mensen met ASS ervaren: Minder positieve gevoelens ten opzichte van God, meer angst en meer boosheid Gods handelen minder als ondersteunend ervaren en meer als heersend en straffend Let op: wat voor de groep geldt als geheel, geldt niet voor ieder persoonlijk!!

Godsbeeld en autisme Samenhang autistische trekken en angst in relatie tot God (onzekerheid) Samenhang problemen in sociale relaties en angst in relatie tot God. God zien als Heerser en Straffer Nogmaals: positieve trekken in godsbeeld zijn wel bij mensen met ASS aanwezig

Godsbeeld en kerk(gang) Meer angst t.o.v. God bij bevindelijk-gereformeerden: angst in de vorm van schuld In kerkgang behoefte aan vaste structuur, concrete taal Lastig is verschil tussen kerken

Belangrijke vraag Welke specifieke begeleidingshoeften hebben kinderen / jongeren met ASS in de kerkdienst, tijdens de catechisatie, op de club of thuis???

De praktijk.. Wat gebeurt er allemaal? In de kerk, tijdens catechisatie, club etc.? Zingen Lezen Luisteren Bidden Geuren Geritsel Hoe lang duurt het? Geluiden Veel prikkels

Geloofs- en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met ASS Bij kinderen met ASS verloopt de ontwikkeling in een ander tempo Er zijn ook autismespecifieke factoren die van invloed zijn op de geloofsopvoeding

Geloofsontwikkeling van kinderen Baby’s – 2 jaar: geborgenheid Peuters 2-4 jaar: ontdekkingsdrang, eigen verhaal Kleuters 4-6 jaar: waaromvragen, regels Kinderen 6-9 jaar: meer realiteitszin Kinderen 9-12 jaar: onbekende Bijbelverhalen, geloof en praktijk Pubers: onzekerheid, mening vormen

Autismespecifieke factoren Emoties en het omgaan met de dood Moeite met verbeelding en inlevingsvermogen Moeite met uitzonderingen op algemene regels Een sterk rechtvaardigheidsgevoel en houden van eerlijke regels Star vasthouden aan gewoonten Letterlijk taalgebruik Prikkelgevoeligheid

Andere manier van geloven Van iemand met een stoornis in het autistisch spectrum mag je niet verwachten dat hij of zij het geloof op dezelfde manier beleeft als wij! Dit leidt bijna automatisch tot een andere manier van geloven… Niet een slechtere!!!!

Geloofsopvoeding met ASS in de kerk en thuis Kerkdienst Zichtbare plek voorganger Vaste volgorde, zien hoe lang een lied duurt Beamer Eigen overzicht geven van de dienst Catechese/club Duidelijke afspraken, heldere tijdsindeling, liefst zichtbaar Koppelen aan 1 persoon Groep klein houden Eigen plek Veranderingen benoemen

Verdere tips Neem liturgie van tevoren door Een vaste plek naast een vertrouwd persoon Laat het kind tijdens de dienst tekenen/opschrijven van zaken die het niet begrijpt Bij bijv. Avondmaal: uitleggen

Mogelijkheden om kinderen steun te bieden Verplaats je in het denken van het kind Let op figuurlijke taal en beeldspraak Benoem dat geloven niet logisch is, maar bij de liefde van God hoort (liefde is ook niet logisch) Probeer het kind taken te geven Probeer de geloofswaarden – en normen concreet te maken Probeer niet in discussie te gaan over de dingen die niet kloppen, maar zoek naar mogelijkheden waardoor jongeren mee kunnen doen

Bidden Ogen dicht doen Kinderen/jongeren structuur geven door bijv. Heere God, U bent… Ik wil U graag danken voor… Ik wil U graag vertellen… Ik wil U vragen of U Dank U wel dat ik dit tegen U mocht zeggen Concreet bidden