Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
een didactiek voor opleiden op school
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
MERKWAARDIGE PRODUCTEN
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Implementatie e-learning bij de HES Rotterdam Maart 2001 Joke Droste.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
De ideale school “iSchool” Leerling: Pietje Precies Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
De ideale school “iSchool” Leerling: Pietje Precies
De ideale school “iSchool” Leerling: Pietje Precies Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
WAT KUNNEN WE IN NEDERLAND MET JOHN HATTIE?
Functiemix in de CAO PO 11 februari 2014 Edwin van Bokhoven.
Cindy, Meriama, Tim, John en Kevin. Hebben jongens en meisjes dezelfde onderwijskansen in Afrika? ​
Oppervlakte Rechthoek.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Energie op school. Energiebesparing op school tot 20%
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Referentiekader voor het onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Thema 2 Periode 1 KOP
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1

Attributies van leraren Oorzaak van probleemgedrag 81% ouders 14 % leerling 4% school 1% leraar Ysseldyke, Algozzine & Thurlow (2000) 2

Invloed leerkracht/docent Binnen de school heeft de leerkracht/docent de grootste invloed op de leerlingresultaten. Bijdragen tot de variantie [Hattie*] Leerling 50% Thuis 5-10% School 5-10% Leeftijdsgenoten 5-10% Leerkracht 30% 3

4 4

Velen vallen uit de boot: maar hoe goed is de boot? 5 5

John Hattie Meta-analyse van meer dan 800 onderwijsstudies: WHAT WORKS? 6

Hattie: effectgrootte d = 0.00 geen effect d = .20 klein effect d = .40 middelmatig effect d = .60 groot effect d ≥ 1.00 heel groot effect 7

Cognitie leerling 1.04 Leerling Instructiekwaliteit 1.00 Leraar Feedback 1.13 Leraar Cognitie leerling 1.04 Leerling Instructiekwaliteit 1.00 Leraar Directe instructie .82 Leraar Aandacht voor lacunes .65 Leraar Bereidheid om te leren .61 Leerling Klasomgeving .56 Leraar Uitdagendheid van de doelen .52 Leraar Peer tutoring .50 Leraar Mastery learning .50 Leraar Ouderbetrokkenheid .46 Gezin Huiswerk .43 Leraar Stijl van lesgeven .42 Leraar 8

Evidence-beest 9

Apollo en Dionysos 10

Waar zijn scholen voor? Onderwijzen is meer dan ‘lesgeven’, feedback geven of instructie Vanuit vakkundigheid en liefde voor het vak heeft een leraar leerlingen letterlijk en figuurlijk ‘iets te vertellen’ Wilna Meijer (2013) 11

Preventiedenken in het onderwijs Goed onderwijs is meer dan het voorkomen en het oplossen van problemen van leerlingen 12

Onderwijs: drie hoofdfuncties Kwalificatie Selectie/ allocatie 3. Socialisatie 13