Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1
Attributies van leraren Oorzaak van probleemgedrag 81% ouders 14 % leerling 4% school 1% leraar Ysseldyke, Algozzine & Thurlow (2000) 2
Invloed leerkracht/docent Binnen de school heeft de leerkracht/docent de grootste invloed op de leerlingresultaten. Bijdragen tot de variantie [Hattie*] Leerling 50% Thuis 5-10% School 5-10% Leeftijdsgenoten 5-10% Leerkracht 30% 3
4 4
Velen vallen uit de boot: maar hoe goed is de boot? 5 5
John Hattie Meta-analyse van meer dan 800 onderwijsstudies: WHAT WORKS? 6
Hattie: effectgrootte d = 0.00 geen effect d = .20 klein effect d = .40 middelmatig effect d = .60 groot effect d ≥ 1.00 heel groot effect 7
Cognitie leerling 1.04 Leerling Instructiekwaliteit 1.00 Leraar Feedback 1.13 Leraar Cognitie leerling 1.04 Leerling Instructiekwaliteit 1.00 Leraar Directe instructie .82 Leraar Aandacht voor lacunes .65 Leraar Bereidheid om te leren .61 Leerling Klasomgeving .56 Leraar Uitdagendheid van de doelen .52 Leraar Peer tutoring .50 Leraar Mastery learning .50 Leraar Ouderbetrokkenheid .46 Gezin Huiswerk .43 Leraar Stijl van lesgeven .42 Leraar 8
Evidence-beest 9
Apollo en Dionysos 10
Waar zijn scholen voor? Onderwijzen is meer dan ‘lesgeven’, feedback geven of instructie Vanuit vakkundigheid en liefde voor het vak heeft een leraar leerlingen letterlijk en figuurlijk ‘iets te vertellen’ Wilna Meijer (2013) 11
Preventiedenken in het onderwijs Goed onderwijs is meer dan het voorkomen en het oplossen van problemen van leerlingen 12
Onderwijs: drie hoofdfuncties Kwalificatie Selectie/ allocatie 3. Socialisatie 13