Waardenvol organiseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
“Hoe kom ik aan klanten?”
Martin Euwema leren van conflict
Psychologie en energiebesparing
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Transformatie & flux G.Morgan.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
De integratie van Lichaam, intellect, ziel en geest
Haptonomie.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hogescholen in Dialoog
De vier kwadranten: Integratie van : IK, WIJ & HET..
De Olympische scheppingsmythe
Veiligheid Niels Veryepe.
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Dans van Vos Weg van Wolf
Bedrijfskunde in kleur
Intro Spiral DYNAMICS integral A survey. Monkeys grabbing at reflected moon Shikibu Terutada.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Veranderkundige aanpak
Ellen Govaerts, Two Roads
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
DAVID PINTO
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
Hoe pedagogisch handelen?
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Begeleiden van een zorgvrager
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
H1 Hoe word je wie je bent?.
Groepsdynamica Storming
Spelen met mogelijkheden
Groepsdynamica Storming
Process Mining.
van regels naar relaties
Agressie Les 2.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De week van de vrijwilliger
Campus Sociale School Heverlee
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Basics over communicatie
Zorg verlenen aan anderen
Beveiligingsbewustzijn op een speelse wijze
Fusion Teams Ikrame Kastit.
Globalisering als kans en als dreiging
Transcript van de presentatie:

Waardenvol organiseren Duurzaam bewust.. zijn Waardenvol organiseren

GROEI EN BEWUSTZIJN ZELFBEWUST BOVENBEWUST ONDERBEWUST

GROEI EN BEWUSTZIJN

Bewust zijn anticiperen Innoveren excelleren Probleem- Kansen “De reikwijdte van wat we doen en denken wordt door wat we niet merken bepaald beperkt. En omdat we niet merken dat we dat niet merken, kunnen we maar verrekte weinig doen om een verandering te bewerken, tot we merken dat juist het feit dat we het niet merken onze daden en gedachten bewerkt.“ R.D. Laing anticiperen Innoveren excelleren Probleem- oplossend Kansen scheppen reactief

Coyote: creatieve factor Beweging verandering groei Coyote: creatieve factor

Jung, Maslow, Rogers, etc. Freud & freudiaanse benadering Trans-persoonlijke benadering

Het EGO is de ‘poortwachter’ voor doorgroei.... Zelf- actualisatie Ontwikkeling AUTONOMIE “EGO” Status: sociale asp. Veiligheid Fysiologische behoeften De innerlijke hiërarchie van behoeften: A. Maslow

differentiatie.. Willen leren . Onbewust onbekwaam Bewust onbekwaam Bewust bekwaam Onbewust bekwaam

Vooral aangestuurd door NORMEN, extravert “EGO” NORMEN sancties regels zichtbaar Als het mag, Kan het.... Uitsluitsel bij conflicten cognitief

naar binnen naar buiten extravert introvert Objectief interobjectief Subjectief Waarachtigheid Objectief Waarheid naar binnen naar buiten extravert introvert Gepastheid Functionele ‘fit’ intersubjectief interobjectief

Vooral aangestuurd door WAARDEN, introvert ZELFVERVULLER Affectief Kwaliteit nastrevenswaardig idealen WAARDEN “EGO” NORMEN

omgeving Bewustzijnsniveau’s persona schaduw PERSONA NIVEAU lichaam ego EGO NIVEAU omgeving Complete organisme CENTAUR Transpersoonlijke banden

Waardengericht leiderschap Waar liefde heerst, daar is geen zucht naar macht; en waar macht het belangrijkste is, daar missen we liefde. De een is de schaduw van de ander. Carl Jung Duurzaamheid: * relaties * productiemethoden * producten * zaken doen Bewustzijn: (win-win) nastreven van * gemeenschappelijke waarden * dialoog (lerende organisatie) * persoonlijke ontwikkeling Waardengericht leiderschap

individuele bewustzijn bestaat niet in een vacuüm, Duurzaam mag norm(aal) zijn individuele bewustzijn bestaat niet in een vacuüm, het ligt besloten (subjectieve factoren) Zichtbaar: Normen waarden gewoonten betekenis Onzichtbaar: begrip in culturele waarden en gewoonten (intersubjectieve factoren) perceptie