Taal in context – HC 4 Marie Meeusen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Uitslag enquête over online pesten
Interculturele Communicatie
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Internet fun & veilig! titeldia.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Voor: 1 e jaars studenten KT, in: studiejaar , door: Margreet de Vries, in het kader van: “Mens in biografie” door Louise Berkhout.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Het is nooit te laat om te worden wie je had willen zijn.
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Didactiek procesgerichte aanpak
Een lessenserie van drie lessen
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Van doelen naar reflectie
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Connect Klanken en Letters
Welkom op onze thema-avond
De spreekbeurt..
Les Informatica 02/03/2004 Yperman Hans
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Woordposters in de klas
Nagels Hou jij ook zo van het lakken van nagels?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
B OEKDRUKKUNST 2 rootje ‘ Verandering ’ Bron afbeelding achtergrond : http :// www. clipartpal. com / clipart _ pd / education / openbook 1. html http.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Inzicht in Leerprocessen
Superhelden, we kennen ze allemaal
Klik op de foto om te spelen
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Online filmpjes maken. (
Stage: Basisschool de Klingerberg
(Voor)lezen is leuk!.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Methodiek: Plancyclus
Het belang van voorlezen
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Powerpoint presentatie.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Centraal Examen Nederlands
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Semantiek week 3.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
taal speelt een rol in alle vakken
Leerling- kenmerken Motivatie
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Taal in context – HC 4 Marie Meeusen Allemaal woorden Maak aantekeningen! Taal in context – HC 4 Marie Meeusen

Netwerk? We leren woorden door ze te clusteren. Een woord staat semantisch nooit alleen. Woordenschat plaatst ons in een genetwerkte wereld. Copyright 2008 PresentationFx.com | Redistribution Prohibited | Image © 2008 clix/sxc.hu | This text section may be deleted for presentation.

Objectieven? Extrinsieke motivatie Intrinsieke motivatie hoger cijfer voor woordenschat op toets hoger cijfer voor taalgame teamproject Intrinsieke motivatie motivatie om meer woorden te leren! gepaste communicatie met klant/docent/... in welke wondere wereld wonen onze woorden? Copyright 2008 PresentationFx.com | Redistribution Prohibited | Image © 2008 clix/sxc.hu | This text section may be deleted for presentation.

Niet-sequentieel programma woordenlijst HBO-woordenschat (#cdmdatic) woordenlijst WAK (teamproject) hoe beginnen wij eraan? hoe beginnen zij eraan?

En ook nog taalvariatie woordsoorten taalverwerving (tussendoor: academische woordenschat) incidenteel en intentioneel woorden leren hyponiemen/hyperoniemen/synoniemen jargon/register/tone-of-voice

Stadia taalverwerving? vanaf 5 jaar ‘voltooiingsfase’: vooral de woordenschat breidt zich uit hoe kinderen in de basisschool woorden leren = hoe volwassenen woorden leren praktijk, geen theorie! EN herhaling metaforisch taalgebruik (letterlijk/figuurlijk) ‘Dat is een hele boterham!’

Woordenschat HBO staat op het intranet (vakpagina) alle woorden op de lijst kunnen in je toets voorkomen je moet bij sommige woorden zelf nog de betekenis opzoeken oorsprong: posters aan de Hogeschool Gent (14 ‘departementen’) - taalbeleid

Regionale taalvariatie Bron: ‘Woordenboek voor correct taalgebruik’

Wat moet je kunnen? Cf. diagnostische toets de betekenis kennen Ze kent zichzelf niet. Ze geeft blijk van totaal gebrek aan … woordsoort aanpassen Kan je eventjes … of die vergadering plaatsvindt? (verificatie)

Woordsoort? = de familie waartoe een woord behoort. zelfstandig naamwoord hond, meisje, liefde lidwoord een, het, de bijvoeglijk naamwoord oud, gek, hopeloos werkwoord roesten, aaien voorzetsel in, op, tegen, tussen … …

Grammaticaal netwerk Het gekke meisje aait de oude hond. De gekke hond aait het oude meisje. *Gekke het meisje aait oude de hond. *Oude liefdes roest niet. (volgorde, verbuiging, vervoeging)

Semantisch netwerk Het gekke meisje aait de oude hond. Oude liefde roest niet. De gekke hond aait het oude meisje. Oude liefde aait niet.

Poëzie speelt met semantische lacunes/hiaten/leemtes Brabant_Water_Den_Bosch_GPS_uitje_20090528_800_08.jpg

Incidenteel leren van woorden? Gebeurt niet helemaal ‘per ongeluk’… Houd een week lang bij wat je allemaal leest. De Spits? Het boek van Marketing? De bonusfolder van Albert Heijn? NRC? De Volkskrant? Vakliteratuur? Blogs? …? Woordenboek (http://www.bib.hva.nl) Klik op ‘media’, dan ‘databanken’, dan scrollen…

En vooral…nieuwsgierigheid! http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_344/1229488173KwLn5x.jpg http://static0.demorgen.be/static/FOTO/pe/5/6/2/media_xl_4030247.jpg?20110127155540

De rest van de voorstelling wordt u aangeboden door mijn nachtrust en vrije tijd. mijn nachtrust & vrije tijd. http://static-p3.fotolia.com/jpg/00/01/61/40/400_F_1614063_xElu4aOCUI5cu4jt2C01Bz9I6cHaNg.jpg

Intentioneel leren van woorden Woordsoort ‘intentie’ en ‘intentioneel’? Volgens de viertakt (M. Verhallen) voorbewerken semantiseren consolideren controleren Bron en tip: http://www.youtube.com/watch?v=MtelbWXvF9A (Instructie woordenschat)

1. voorbewerken = activeren van voorkennis = wat begrippen ‘laten vallen’ (cf. ontwerp) Voorbereiding (leerkracht/ontwerper) is cruciaal! Maak onderscheid: Welke woorden kunnen ze zelf afleiden? Welke woorden zijn echt moeilijk?

Houd achtergrond in achterhoofd ‘mijter’ in een Sinterklaasverhaal ‘semantiek’ als je al een les Internetstandaarden hebt gehad

Zelfstudie? Bekijk de woorden in de lijst Maak een onderscheid tussen woorden die: je al kent en kan spellen je al kent maar niet kan spellen je niet kent maar wel kan spellen … (wat voor jou logisch is)

2. semantiseren Hoe gevarieerder, hoe beter. - uitleggen - uitbeelden - uitbreiden Door uit te breiden ontstaan ‘clusters’.

Hyperoniem (‘boven’, ‘over’) Hyponiem voertuig fiets bakfiets driewieler auto taxi limousine

Zelfstudie? Idem! Zoek synoniemen. Bv. objectief - doel Zoek antoniemen. Bv. (andere betekenis): objectief – subjectief Is er een beeld dat blijft hangen? Welke woorden horen in dezelfde cluster thuis? Bv. objectief – subjectief – hypothese - verifiëren

3. consolideren = herhaling (gemiddeld 7 keer) Laat dezelfde woorden meerdere keren aan bod komen. Verander de context en opdracht. Spelletjes zijn hier erg welkom!

Ideetjes voor het teamproject Zie reader TIC p. 81 (bron: WAK) Plaatjes koppelen aan woorden Woorden rubriceren, bv. streep alle onbeleefde woorden door Betekeniskenmerken noemen, bv. een tandenborstel heeft zachte haren omdat… …

Rings a bell? Inderdaad… eerste hoorcollege teamproject! Ga op zoek naar een nieuwe ‘context’: - nieuwsgierig zijn - verschillende brillen opzetten

4. controleren = Beheersen de leerlingen de woorden echt? Ken ik alle woorden? Teamproject: mik niet enkel op competitie of gevaar … maar ook op behulpzaamheid en nieuwsgierigheid

Kortom? consolideren = controleren

Nog wat belangrijke begrippen… Denotatie en connotatie Register en jargon Tone-of-voice

Denotatie versus connotatie denotatie = woordenboekbetekenis connotatie = gevoelswaarde hoer – lichtekooi - prostituee - meisje van plezier - … eufemisme/melioratief pejoratief

Jargon/vaktaal vaktaal is gericht op het verbeteren van de communicatie van mensen in een bepaald vakgebied en het uitsluiten van misverstanden jargon is gericht op het versterken van de sociale banden in de groep en het gericht uitsluiten van buitenstaanders

Jargon of vaktaal? academische woordenschat? wetstratees (Belgische politiek)? sms-taal? De koningen van het jargon…

Register = aan een bepaalde situatie gebonden taalgebruik - zinsbouw - woordenschat Jargon is moeilijk te leren… maar registers daarentegen…

Register formeel/informeel poëtisch/platvloers …

Tone-of-voice = meer dan het juiste register kiezen dus niet enkel woordenschat en zinsbouw… ook spelling (geschreven tekst) cf. e-mail naar docent/klant/… - ook intonatie (spraak)

Tone-of-voice in je taalgame… Spreekt je ‘character’ standaardtaal? Heeft je ‘character’ hulp nodig? (zielige stem) Of gaat je ‘character’ het kind helpen? (vastberaden stem) Wisselt het character van tone-of-voice? Probeer de kinderen goed in te schatten en niet te onderschatten. cf. uitdaging - verveling

Respecteer ‘divergent thinking’ Bron: ‘Taal centraal’ (de Rijke & de Wit)

RSA Animate – Changing education paradigms Vanaf 7:45 Fragment Zeitoun: p. 114-115 en p. 116-117