Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
De volwassene jaar.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Opvoeden in de puberteit
Prekenserie Handelingen - deel 4 ‘...hoe door het evangelie nieuwe gemeenten worden geplant!’ Hand 16,5.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Ontwikkelingstraject kinderen
Het ontwikkelingsperspectief
Kindercases.
Gezonde Relaties
Workshop Relationele en seksuele vorming
Passie - Verrijzenis Arcabas
De levenscyclus van de mens
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Methodische vaardigheden
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
1 29 juni 2014 Zoetermeer. Filippi 4 4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u!... DANKT te allen tijde in de naam van.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Ik wil jou van harte dienen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
De nieuwe levenswandel Efeze
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levensbeschouwelijk leren
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
De ontwikkeling van het kind !
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling Docent: drs. Caroline Heijmans

Persoonlijkheidsontwikkeling © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 2

begint al heel vroeg © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 3

Harlow & Suami (1966, 1970) © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 4

Houding ouder Houding ouder Gedrag kind hechting autoritair Prikkelbaar; ruziezoekend afwijzend; geïrriteerd afwerend; vermijdend; minder gevoelig; afstandelijk onveilige hechting negeren paniek; angstig; vastklampend en overafhankelijk gedrag warmte; steun vrolijk; actief; sociaal vaardig; makkelijk troostbaar veilige hechting warmte; toegeeflijkheid agressief; impulsief; verwend © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 5

Ontwikkelingsgebieden motoriek sensoriek taal cognitie sociaal-emotionaliteit moraal Volgorde niet willekeurig. Motoriek en sensoriek – vrij basaal Interactie die hierbij ontstaat en leren van taal lijken voorwaarden of deelaspecten van cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele vorming lijkt morele ontwikkeling te voeden Eenvoudig kinderspel helemaal achteraan omdat het alle ontwikkelingsgebieden raakt © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 6

Motorische ontwikkeling The visual cliff experiment (Gibson & Wall) Uitgebreid overzicht © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 7

Reflexen © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 8

Ontwikkeling van het tekenen 4 fasen van Luquet: Toevallig realisme achteraf betekenis toekennen aan gekrabbel Mislukt realisme details weergegeven maar nog niet vloeiend in een geheel (bijv. hoed ver boven hoofd) Verstandelijk realisme niet alleen wat hij ziet, maar ook wat hij weet (bijv. man opzij met twee ogen) Visueel realisme wat werkelijk vanuit één waarnemingspunt zichtbaar is © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 9

Taalontwikkeling Kritische fase! © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 10

Kritische fase © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 11

Cognitieve ontwikkeling Stadia Sensomotorisch stadium (0-2 jaar) Pre-operationeel stadium (2-7 jaar) Concrete operaties (7-12 jaar) Formele operaties (> 12 jaar) © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 12

① Sensomotorisch stadium (0-2) taal nog niet ontwikkeld (preverbaal) betekenissen verbonden met gelaatsuitdrukkingen, stem, gebaren, zintuigelijke indrukken woef © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 13

② Pre-operationeel stadium (2-7) gebruik van woorden (heel concreet) animistisch denken (‘een bloot ei’) fantastisch of fantasierijk denken (mooie kleren=koningskind) magische denken (‘geen snoepjes stelen = buurvrouw wordt beter’) egocentrisch denken (alleen vanuit eigen standpunt) © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 14

Conservatieprobleem © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 15

③ Stadium van de concrete operaties (7-12) beheersing van het conservatieprobleem beeldend denken (handelingen in gedachten) causaal denken © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 16

④ stadium van de formele operaties (>12 jaar) Abstract denken (schoonheid, liefde, waarheid, God etc.) Formeel denken begrippen als ‘waarschijnlijkheid’ en ‘mogelijkheid’ Hypothetisch denken verbanden en voorspellingen © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 17

Sociaal-emotionele ontwikkeling baby (0-1,5 jaar) peuter (1,5-4 jaar) kleuter (4-6 jaar) schoolkind (6-12 jaar) adolescent (12-22 jaar) Erikson: Centraal conflict bij iedere fase. Goed doorstaan of nadelige gevolgen overgehouden (angsten, afweer, fixaties, vervreemding? © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 18

① Baby (0-1,5 jaar) Basisvertrouwen in omgeving voeding, hygiëne, bescherming angst voor vreemden (8ste maand angst/eenkenningheid) scheidingsangst (12e maand – 6e jaar) Basisvertrouwen versus wantrouwen Centraal thema = hoop © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 19

② Peuter (1,5-4 jaar) Toename onafhankelijkheid zelf lopen, bewegen, eten, praten zindelijk worden koppigheidsfase, nee-zegperiode Autonomie versus onderworpenheid Centraal thema: wil © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 20

③ Kleuter (4-6 jaar) Begin socialiseringsproces gevoelig voor waarden en normen in het gezin minder egocentrische opstelling belangstelling leeftijdsgenootjes delen van aandacht en liefde Initiatief versus schuld Centraal thema: doel © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 21

④ Schoolkind (6-12 jaar) Competitie schoolprestatie, krachtmeting coöperatie erbij willen horen, boezemvriend(in) Vlijt versus minderwaardigheid Centraal thema: competentie © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 22

⑤ Adolescent (12-22 jaar) omgaan met seksualiteit identiteitsvorming losmaking ouderlijk gezin ingroeien in maatschappij Vroege adolescentie: door omgeving tegengewerkt? Onzeker Late adolescentie: jezelf vinden en verliezen in anderen. Persoonlijke wensen/behoeften herkend? -> contact Zo niet: buitenstaander Vroege adolescentie: Identiteit versus identiteitsverwarring Centraal thema: trouw Late adolescentie: Intimiteit versus geïsoleerdheid Centraal thema: liefde © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 23

⑥ jong volwassene (22-40 jaar) verfijning van interpersoonlijke vaardigheden vorming vaste relaties liefdesrelatie neemt toe flexibiliteit Gescheiden werken, huishouden samen delen. Kan de volwassene voor anderen zorgen of denkt hij alleen aan zichzelf? Vrijgevigheid versus bezitterigheid Centraal thema: zorg © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 24

⑦ middelbaar volwassene (40-60 jaar) bestemming gevonden bezinning over leven belangstelling overstijgt eigen gezin en werkkring Midlife crisis Overgang Tweede geboorte (Jung) Integriteit versus wanhoop Centraal thema: wijsheid © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 25

⑧ Oud volwassene(> 60 jaar) loslaten van werk afname lichamelijke prestaties dood naasten toename inzich algemeen belang Integriteit versus wanhoop Centraal thema: wijsheid © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 26

Morele ontwikkeling 3 niveaus en 6 fasen Kohlberg © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 27

Kohlbergs niveaus en fasen © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 28

Onderzoek van Kohlberg (1963) © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 29

Het Heinz dilemma © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 30

Functies van spel lichamelijke en motorische ontwikkeling intellectuele ontwikkeling sociale ontwikkeling emotionele ontwikkeling © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl 31