‘Evalueren’ De waarde van iets beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evaluatie van mentorprojecten
Advertisements

Aspecten van evaluatieonderzoek
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Bronnenboek onderzoekstrategieën
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leiderschap.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Leren voor en door het werk
Everything you need to know for your test in the test week!
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Aan de slag met competenties beoordelen
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Resultaten BPV-evaluatie
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
Faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Het kip met de gouden eieren en de wetsuit Dr. Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen/Molendrift.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Presteren onder druk.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
De docent als veranderaar in de context van de school
Salt & Light Zout & Licht
Passend onderwijs.
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
De taaltaak
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Vreugde Joy.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Evaluatieonderzoek.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

‘Evalueren’ De waarde van iets beoordelen Workshop Evaluatieonderzoek ‘Evalueren’ De waarde van iets beoordelen ‘Evaluatieonderzoek’ Waarde beoordeling op basis van onderzoek of systematisch vastgelegde gegevens Frits Harinck Erica de Bruïne

Warm draaien Als iemand aanbiedt gratis een evaluatieonderzoek voor jou te verrichten, bij jouw instelling of afdeling, welke situatie zou je kiezen welke vraag laat je hem beantwoorden? ……………………………………

Geschiedenis; evaluatie op de 7e dag And God saw everything that He made. 'Behold,' God said, 'it's very good'. And the evening and the morning were the sixth day. And on the seventh day God rested from all His work. His archangel came then, asking: ‘God, how do you know that what you have created is 'very good'? What are your criteria? On what data do you base your judgement? Aren't you a little close to the situation to make a fair and unbiased evaluation?’ God thought about these questions all that day and His rest was greatly disturbed. On the eight day God said, 'Lucifer, go to hell.' Thus was evaluation born in a blaze of glory. Patton (1981; 17)

Geschiedenis, evaluatie in het oude China; 615 AC China was niets voor niets bekend voor dit relatief democratische examensysteem om door selectie de beste en meest kundige ambtenaren te selecteren en ook de meest efficiënte regering van alle oude beschavingen in de wereld. Zo kon een relatief arme boerenzoon door dit systeem toch opklimmen tot een invloedrijke ambtenaar of zelfs gouverneur van een provincie. Dit was in het feodale Europa vrijwel onbestaande. Met dank aan de invloed van Confucius "in onderwijs mag er geen onderscheid zijn in (sociale) klassen...."

Evaluation research; 1948 Zijn onze wetenschappelijk gefundeerde treatments wel bruikbaar voor de maatschappij? Zijn ze effectief? Wetenschappelijk aantonen oorzaak gevolg relatie In een lege context (laboratorium) Wetenschapper is eigenaar Werkt geprogrammeerde instructie?

Programma-evaluatie; 1960 Werken treatments ook in de natuurlijke praktijk. Aangeklede interventies, in real life, in een unieke context: programma’s Programma:Een programma is een samenhangend stelsel van activiteiten ( interventies, behandelingen, organisatie, mankracht, expertise), waarmee men bepaalde diensten wil verlenen of bepaalde effecten / doelen wil bereiken Treatment simpel, programma complex.

Programma evaluatie; summatief Wat zijn programma’s waard? Worden doelen bereikt? Zo ja, ligt het wel aan het programma? (effect) Hebben de klanten er baat bij? (tevredenheid met opbrengst)

Summatief evalueren bouwt op Summatief evaluaren is meestal niet beslist via één onderzoek. Meerdere onderzoeken leven steeds meer en hardere ondersteuning (of niet). Zo bestijg je de effect ladder (van Yperen en Veerman, 2008).

Programma-evaluatie formatief Hoe kan een programma waardevoller gemaakt worden? Wat zijn zwakke plekken, succespunten volgens de klanten? Wat zijn zwakke plekken, succespunten volgens de medewerkers? Wat is het grootste succesnummer in de programma-evaluatie? Jullie doen het allemaal.

Programma-evaluatie; belangrijke kenmerken Onderzoeken en handelen onderscheiden Gericht op beoordelen én verbeteren Multimethod, multiperspectives, Veel aandacht voor stakeholder involvement Al vroeg quality standards (1980) Belangrijk in evidence based, kwaliteitsverbetering

F. Harinck

Moderne ontwikkelingen Evaluerend handelen (Anita Blonk) Praktijkgestuurd onderzoek, effectladder (van Yperen, Veerman). Centraal staat complexe interventie theorie (kenmerken van clienten, van context, van plan en activiteiten, en van uitkomsten) Voortdurende gegevensverzameling ondersteunt en verfijnt die theorie;

Zelf aan de slag I. Vorm kleine groepjes, raadpleeg leestafel (de PO’s) Overleg met elkaar. Welke PO’s stimuleren je, verbinden zich met eigen ervaringen? Hoe? Zie je ook valkuilen in deze manier van onderzoeken? Welke? Wat vond je het mooiste PO? Waarom? Noteer reacties op post-its

Zelf aan de slag II Wissel van groepje. Bekijk opnieuw de PO’s, nu uitsluitend lettend op instrumenten. Wat vormen voor jouw waardevolle instrumenten? Waar zit dat in? Gebruik desgewenst de checklist instrumenten ter gedachtenbepaling (achterin handout). Conclusies weer op post its

Plenair Wat betekent voor jullie programma-evaluatie? Heeft het waarde? Wat zijn valkuilen? Vraagt programma-evaluatie om aangepast begeleiden? Een instrument is met name waardevol als ……………………..