Beleidsplan 2014-2019 Inhoudsopgave beleidsplan Missie Inleidende samenvatting Werkdomeinen en werklijnen Interlokale en interbestuurlijke samenwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Alternatieve bezuinigingen. Het moet socialer! •Het college bezuinigt onevenredig veel op cultuur, kunst, welzijn en sport. •Juist de Oldenzaalse samenleving.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
City Campus Almelo CCA City Campus bv i.o. November 2013 [presentatie]
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Molen Ceres Mogelijke ontwikkeling terrein rond molen Ceres.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
netwerk organisatiebeheersing
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Cleantech in West-Vlaanderen Cleantech Nocturne
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Ca. 200 miljoen euro As 1: Stimuleren van onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie (27,32%), met bijzondere aandacht voor: Industrie – Innovatie,
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
een nieuwe LEADER periode
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Administrateur-generaal
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Verwijzen naar kookboek.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Samen sterke besturen maken
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
Onze regio, onze toekomst!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Beleidsplan

Inhoudsopgave beleidsplan Missie Inleidende samenvatting Werkdomeinen en werklijnen Interlokale en interbestuurlijke samenwerking Regionale samenwerkingsverbanden en projecten Leiedal als organisatie Financieel plan

Missie Leiedal is de interlokale vereniging voor streekontwikkeling in Zuid-West-Vlaanderen die de deze streek dynamisch en duurzaam wil helpen uitbouwen tot een aantrekkelijke streek om te ondernemen, te werken, te wonen en te beleven.

Missie Interactief en innoverend: -Samen -Strategisch -Streekgericht -Stimulerend -Slimmer

Inleiding Streekontwikkeling met een economisch fundament Leiedal integreert, innoveert en inspireert Drie werkdomeinen en drie werklijnen Eenvoudiger overleg met meer impact Regionale projecten in uitvoering van Streekpact en Eurometropool Kostenbewust meerwaarden creëren

Werkdomeinen en werklijnen

Werkdomein ondernemen & ontwikkeling Fysieke en mentale ruimte voor ondernemen Aandacht voor bestaande en nieuwe KMO’s Slimme logistieke poorten verder uitbouwen Innoveren in prospectie en aanbod 60% uitgifte uit reconversie, hergebruik en verdichting Opwaarderen oudere terreinen Begeleiden ondernemingen Ondernemersvriendelijk klimaat creëren Sociale economie verweven met lokale economie Over de grenzen de regio promoten Kwalitatief en betaalbaar wonen

Werkdomein ruimte & leefomgeving Partnerschap met lokale besturen verstevigen Grens- en sectoroverschrijdend werken Visie en plannen vertalen op het terrein Werkmethodes en kennis delen gedragen regionale ruimtelijke visie uitwerken

Werkdomein mens & samenleving Expertise bundelen en ondersteunen Wonen Cultuur Sociaal beleid Sport Sociale economie

Werklijn e-government Breed inzetbaar, focus op visie en aanpak ICT laten renderen en bestuurskracht versterken Open data en mobiele toepassingen Bestaande platformen verbreden en verdiepen Uitbouwen van een multikanaaldienstverlening Innovatie vertalen op het terrein

Werklijn proces- & projectregie Deskundig adviseren van lokale besturen Antwoord op complexe vraagstukken Regionale visie ontwikkelen door samen te dromen, te denken en te doen

Werklijn communicatie & participatie Actiever en creatiever imago vormen Doordacht en effectief communiceren Kijken wordt deelnemen Werven, verbeelden, digitaliseren Debatteren over de streek

Interlokale en interbestuurlijke samenwerking De belangen van de gemeenten behartigen Delen van middelen en kennis Eenvoudiger overleggen, krachtiger aansturen Nieuwe samenwerking opstarten Interbestuurlijk samenwerken

Regionale samenwerkingsverbanden en projecten Behoud door ontwikkeling Kameleon & De Kloof / Transfo en andere regionale trekpleisters / van beschikbare gronden tot reconversiemogelijkheden / Lokaal patrimonium en vacante plekken Mobiliteit, infrastructuur en publieke ruimte Rekover / Missing links weginfrastructuur / Trage wegen / Publieke ruimte Klimaatneutrale regio Warmer Wonen / Burgemeestersconvenant/ Hernieuwbare energie Blauw-Groen Netwerk Groene sporen / Seine-Schelde project

Regionale samenwerkingsverbanden en projecten Streekontwikkeling Participatie in streekorganisaties Sterk Besturen in een Sterke Regio Onderzoek en innovatie Slimme Gemeente/Slimme Organisatie Zorginnovatie e-Inclusie UiTPas Technologische jongeren van morgen

Leiedal als organisatie Een organisatie die krachten wil bundelen Een transparant en interactief bestuur Een beperkte overhead die zoveel als mogelijk wordt gedeeld met andere organisaties Eenvoudige en wervende communicatie Een begeesterende en motiverende werkgever in een regionaal netwerk

Financieel kader Actuele context: rendabiliteit en solvabiliteit Rendabiliteit Positief resultaat voor elk boekjaar Marge uit realisaties: buffer en fondsen Beperkte bijdrage gemeenten Kostendelende dienstverlening Subsidies Eigen inkomsten Solvabiliteit Investeringsruimte creëren

Financieel kader

Principes en perspectieven voor de periode Raming financieringsbronnen Toetsing haalbaarheid financieringsbronnen Te behalen marge uit verkopen Betaalde opdrachten Bijdrage gemeenten

Raming financieringsbronnen 2014 Hypothese Uitgaande van geraamde werkingskosten van euro Diverse financieringsbronnen (behalve marge uit verkopen) zijn gelijk aan begroting 2013 Hoeveel moet er behaald worden uit marge verkopen ?  euro

Raming financieringsbronnen 2019 gewone werkingskosten bijz. ext. werkingskostentotaal% Kosten Financieringsbronnen A. Toerekening aan eigen realisatie ,50 B. Marge uit verkopen ,60 C. Betaalde opdrachten ,85 D. Subsidies ,08 E. Bijdragen gemeenten ,23 F. Diverse eigen inkomsten ,74 Opmerkingen 1) Hypothese voor financiering gewone werkingskosten: A-C-D-E-F: +2%/jaar vanaf 2015 B = minimum te behalen marge om de kosten te salderen: euro

Opmerkingen bij de financieringsbronnen CONCLUSIE: Te behalen marge is haalbaar op basis van deze hypothesen.

Discussiepunten Financiële tussenkomst nutsleidingen door gemeente op wiens grondgebied zone wordt gerealiseerd Bestemming fondsen (deel van de marge dat bestemd wordt voor regionale projecten) Betaalde opdrachten Voor gemeentebesturen en andere lokale besturen Tarieven worden niet geïndexeerd in 2014 Discussiepunt: ook geen indexatie voor 2015? (= euro) Bijdrage gemeenten Geen indexatie voor 2014 Discussiepunt: ook geen indexatie voor 2015? (= euro) Opmerkingen bij de financieringsbronnen

Principes en perspectieven voor de periode Implicaties voor uitgaven Gewone werkingskosten - Geen hogere werkingskosten door te besparen - Verminderen personeelsbestand - Besparen op overhead - Inschakelen externen beperkt houden - Afschrijvingen Bijzondere externe werkingskosten : beperken tot Tot 2019: beperken tot inflatie

Raming werkingskosten Principes mbt gewone werkingskosten 1.Bezoldigingen / Pensioenen Evolutie personeelsbestand Gem – 2013:44,95 VTE Begroting 2013:43,7 VTE Raming 2014:41,4 VTE Bijkomende inzet van personeel: in de mate dat er bijkomende externe financieringsbronnen zijn. Indexering: cfr. Inflatie + 1% voor anciënniteit en promotie Hypothese: 2+1 = 3%/jaar Pensioenen statutairen vanaf 2012: kost ten laste van Leiedal Indexering: inflatie (hypothese: 2%/jaar)

Raming werkingskosten Principes mbt gewone werkingskosten 2. Kosten eigen aan het instituut en algemene werkingskosten  Besparing van 10,5% t.o.v. begroting 2013  Index: inflatie (hypothese: 2%/jaar)  In 2019 ongeveer op zelfde niveau als begroting 2013  Delen overheadkosten met andere organisaties (cfr. sterk besturen) 3. Kosten externen – idem als begroting 2013: euro 4.Afschrijvingen (excl. Uitbreiding Kantoren) idem als begroting 2013: euro

Raming werkingskosten Samenvatting gewone werkingskosten Gemiddeld periode begroting 2013raming 2014raming 2019 personeel pensioenen statutairen kosten eigen aan instituut algemene werkingskosten kosten externen afschrijvingen totaal

Raming werkingskosten Bijzondere externe werkingskosten gemiddelde begroting 2013raming 2014 raming 2019 (incl. stijging 2%/j) Streekontwikkelingsprojecten Andere regionale projecten Subtotaal Kosten n.a.v. 50 jaar Leiedal Cofinanciering projecten ikv engagementen tav provincie Algemeen totaal

Samenvatting raming totale werkingskosten raming Gewone werkingskosten Bijzondere externe werkingskosten