Pantocraat riant furieus archetype bestialiteit altruïsme (vs. egoïsme) gems.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
De samengestelde zin.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Kikker in de kou geschreven door Max Velthuijs
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Herhaling van hoofdstuk
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
EEN BEETJE WINTER geschreven: Paul Stewart en Chris Riddell.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Fouten met verwijswoorden
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
Meneertje Blij en Somber
Remedial stijl College 4
KOMMAGEBRUIK.
Lerarenopleiding Nederlands
Wat gaan we doen vandaag?
Welkom op de informatieavond van groep 7
Raven en een weduwe Van boven bekeken – 7.
Geluid aan.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het hele werkwoord.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
De beknopte bijzin: Te herkennen aan:
HERHALING ZINSLEER.
Met handen en voeten geloven 1
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Het opbouwen van een data base
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Stijl Extra uitleg 4 havo.
Preek Jakobus 2:
Vorige keer Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten.
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Brugklas Werkwoordspelling.
Vandaag gaan we werken aan spelling.
Kijk eerst even waar je moet zitten!
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Uitleg persoonsvorm (pv)
Formuleren 4 vwo.
2. Grammatica en spelling
Meervoudig samengestelde zinnen
Welkom 7de Lijdenszondag 2015.
Werkwoorden in de v.t. Reeks 1.
Woordsoorten Maud Hutten.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Cursus Formuleren Nieuw Nederlands
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Werkwoordspelling -d of –t?
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
CURSUS FORMULEREN Paragraaf vijf en zes foutieve samentrekking en foutief beknopte bijzin.
Werkwoorden vervoegen
Onvoltooid deelwoord/bijvoeglijk gebruikt deelwoord
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Transcript van de presentatie:

pantocraat riant furieus archetype bestialiteit altruïsme (vs. egoïsme) gems

Taal in Context 2011 week 7 iref=46933 |Author =Philip Mechanicus ( ) Benno Premsela

agenda vandaag stijlkwesties nog wat tips aanpassing criteria eindversie hoe en wat participatie!

Tot nu toe en verder … Week 1: kick off Week 2: spelling en luisteren Week 3: ‘brillen’ en lezen Week 4: onderzoek en woordenschat Week 5: feedback & citeren, parafraseren en samenvatten Week 6: stijl en eindredactie Week 7: stijl, eindredactie en uitloop

welk schrijverstype (en dus ontwerper?) ben je: de ‘omgevallen boekenkast’ komt niet los van zijn bronnen en gaat niet schrijven de perfectionist komt niet los van de perfecte beginzin de ‘rebel zonder plan’ begint zonder plan op zijn toetsenbord te rammen

Waarom ook alweer? (relevantie) 1. doordringen in een onderwerp en zelf een invalshoek bedenken 2. observerend schrijven is een belangrijke ontwerperstool (net als fotograferen, schetsen overigens) 3. creatieve barrières overwinnen: ‘niemand wil met me praten’ 4. leren kennen van de maatschappij

bron: sDeStijl.htm

woordovertolligheid pleonasme tautologie dubbele ontkenning te veel voorzetsels

(1) pleonasme ‘een verbetering ten goede’ ‘iets opnieuw herhalen’ ‘witte sneeuw’ ‘de mannen van Barentz raakten verblind door de heldere witte sneeuw.’ ‘ik heb hier een brief aan mijn moeder die hoog in de hemel is.’

(2) tautologie ‘pais en vree’ ‘enkel en alleen’ foutief: ‘ik ben in staat de fiets te kunnen betalen’ of ‘ik vond dat nogal vrij moeilijk’

(3) te veel ontkenningen liever positief dan negatief: ‘We kunnen niet ontkennen dat het onwaarschijnlijk is dat hij zijn leven nog gaat beteren.’ foutief: ‘Niettemin kon de hoofdpersoon van de sci-fi roman niet verhinderen dat Theo van Gogh werd vermoord (hij werd ook in de roman wél vermoord).’

(4) te veel voorzetsels ‘ondanks dat’ = hoewel ‘in verband met’ = door, wegens, over, dat ‘naar aanleiding van’ = omdat, over ‘Met betrekking tot het verzenden van de loonstrook naar aanleiding van de komst van de ambtenaar kan ik u zeggen dat hij met behoud van uitkering gaat werken bij de gemeentelijke reinigingsdienst.’

passieve constructies ‘Door het management is bedacht dat de milieuonvriendelijke kantine gesloten moet worden.’ Maar: ‘Er werd gisteren hard geschreeuwd in de Baetostraat.’ Of: ‘Er is weer eens ingebroken bij de Bagels en Beans aan de Bos en Lommerweg.’

contaminaties (van: to contaminate = besmetten) ze sprong uit haar slof = ze schoot uit haar slof = ze sprong uit haar vel nooit een aap in de mouw kijken = een gegeven paard in de bek kijken = de aap komt uit de mouw

foutieve samentrekkingen ‘De schrijver bedacht een plot en de schrijver schreef daarna het boek.’ beter: ‘De schrijver bedacht een plot en …. schreef daarna een boek.’

let op (!) 1. Vormveranderingen: ‘De schrijver heeft een roman …….. en daarna schreef hij een boek.’ 2. Grammaticale veranderingen: ‘Ik heb hem bij zijn uitgever gezien en heb ……… daarna gevraagd zijn boek van een handtekening te voorzien.’

let op (!) 3. Letterlijk en figuurlijk: ‘Ik droeg de roman in mijn tas en daarna in mijn hart.’ 4. Verkeerd veronderstelde inversie (omkering pv en onderwerp): ‘Na het uitlezen van de roman was ik lang niet in staat te lachen maar ….. hoopte tevergeefs op meer vrolijkheid.’

congruentie onderwerp en persoonsvorm zijn niet op elkaar afgestemd.. Let op: - lange zinnen - zinnen met een meewerkend voorwerp - onderwerpen met een verzamelnaam

congruentie ‘een verzameling chocolade-armbandjes lag te smelten in de zon.’ ‘(aan) de klanten (of: aan hen) werd (het) gevraagd of zij de zaak wilden verlaten.’ ‘het gewraakte scenario waarin de hoofdpersoon en zijn geliefde de dood vonden bij het verijdelen van de moord op J.F. Kennedy, speelde zich af in mijn hoofd.’

tangconstructies grote afstand tussen: twee delen van een scheidbaar samengesteld werkwoord hoofd- en hulpwerkwoord tussen lidwoord en zelfstandig naamwoord

tangconstructies ‘Hij werkt aan het verijdelen van de moord op de Amerikaanse president in het jaar 1963 mee.’ ‘Hij heeft Lee Oswald doordat hij een geweer bij zich droeg herkend.’ ‘De als gevolg van het slechte weer verongelukte automobilist.’

nominalisering naamwoordstijl: het werkwoord wordt tot zelfstandig naamwoord gemaakt: ’het’ wordt ervoor geplaatst: het verzetten van de afspraak afleiding: de verplaatsing van de afspraak ‘Het verzettten van de afspraak maakt dat ons time-management beter is.’ Cf. ‘We verzetten de afspraak. Ons time-management is daardoor beter.’

beknopte bijzin onderwerp ontbreekt, pv is vervangen door: om + infinitief: ‘Ik vind het fijn u te kunnen helpen.’ een tegenwoordig deelwoord: ‘Hun afkomst vergetend, betraden ze het nieuwe land.’ een voltooid deelwoord: ‘Uitgeput kwamen we thuis.’

let op (!) onderwerp hoofdzin en bijzin moet hetzelfde zijn! ‘Verwijten makend, gaf de coach de interviewer een uitbrander.’ ‘Verstopt achter de schutting zagen we de moordenaar het huis betreden.’

vragen/opmerkingen tot dusver?

eindopdracht deze week: werk lezen en feedback eindopdracht inleveren: maandag 16 januari 12.00u 05A21 toets: woensdag 18 januari 14.20u (vergeet de woordenlijst niet!) einddocument: 1. perfecte, definitieve en autonome eindversies 2. procesdocument (week 4), verbeteringen en beoordelingsformulier

eindopdracht Procesbeoordeling: ‘toelichting: dit wordt steeksproefgewijs gecontroleerd. Behalve de deliverable in week 4: deze wordt ingenomen. Het niet inleveren van deze deliverable of het inleveren van een zeer zwakke versie betekent automatisch een ‘nee’. Voor een ‘goed’ is er sprake van een bijzonder doortimmerd en origineel proces. ‘ Als je te laat was of niets hebt ingeleverd, betekent dat niet automatisch een ‘nee’, wel dat het moeilijker is om een ‘goed’ te halen. Je moet in alle gevallen alle stappen doorlopen. Feedbackformulieren strekken tot aanbeveling.

eindopdracht een bijzondere opmaak of uitvoering wordt gewaardeerd als een extra bonuspunt (staat op dit moment nog niet zo in het beoordelingsformulier.) Voorbeeld: De Baetostraat, een dood(on) gewone straat in Amsterdam

nkewagenaar/ /sizes/z /in/photostream/

eindopdracht (voorbeeld) ‘Aan het eind van het veld een roze huisje met een hoge en donkere cypres die zich aftekent tegen de paarsachtige en blauwachtige heuvels in de verte, en tegen een hemel van vergeet-mij-nietjesblauw met roze strepen, waarvan de zuivere tinten een tegenstelling vormen tot de reeds zware door de zon verbrande aren met hun tinten zo warm als een broodkorst.’ In: Vincent van Gogh. Een leven in brieven. Amsterdam: Rainbow Pocketboeken

Flamingo's Flamingo's op poten zo dun als de ff's van mejuffer, of als twee sigarette- pijpjes waaraan ze zuinig de rook van zichzelf opzuigen: met dit soort raffinementjes zetten ze zichzelf voortdurend voorzichtig op stelten. En hoe ze op één been staan, het andere in hun veren opgeplooid als een handtas onder de arm, deftige dames, wachtend op de tram naar Rilke (psst, Germaine, laat niks merken, daar zijn weer toeristen naar ons aan 't kijken!). Herman de Coninck, ‘Flamingo’s’. Bron:

schrijf een observatie over de winter, maar gebruik geen woorden als: sjaal, muts, winter bevriezen sneeuw kerstmis kale bomen kou(de) …. wat is ‘tekst op detailniveau’? (een oefening)

DOE DAT NU!

tot slot …