Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen van draagvlak voor arbeidsmarktcommunicatie. Deze presentatie is zeker niet compleet en ook de volgorde hoeft niet de meest ideale volgorde te zijn. Voeg slides toe, pas slides aan en verwijder slides afhankelijk van de doelstelling die je wilt behalen en situatie.
Arbeidsmarktcommunicatie Naar een sterk werkgeversmerk in 2015 Werf& TIP Gebruik een pakkende titel. Wanneer de term arbeidsmarktcommunicatie intern niet bekend is, gebruik dan bijvoorbeeld werving, personeelswerving of arbeidsmarktbeleid.
Agenda Huidige situatie Gewenste situatie Hoe gaan we dit bereiken Waarom nu? Plan van aanpak Intern betrokkenen
Huidige situatie Ad-hoc werving Cost-per-hire te hoog: € 6.360,- gemiddeld, waadoor budgetoverschrijding Te lang wervingsproces: maar liefst 46% van de kandidaten haakt zelf af tijdens proces Continuiteit en kwaliteit onder druk: kost klanten en dus omzet! Werf& TIP Beschrijf de huidige situatie zo concreet mogelijk. Ken- en stuurgetallen heb je hiervoor nodig. Zorg ervoor dat er voor iedereen maar een conclusie is: dat het anders moet. HET MOET ANDERS!
Gewenste situatie Meer structurele werving Cost-per-hire verlagen naar € 4.900,00 Wervingsproces terugbrengen naar 25 werkdagen … Werf& TIP Beschrijf de gewenste situatie zo concreet mogelijk. Ken- en stuurgetallen heb je hiervoor nodig.
Hoe gaan we dit bereiken? Structurele aanpak van werving en dichter (pro-actiever) op de business zitten Samenwerking P&O en Communicatie in werkgroep arbeidsmarktcommunicatie Vertegenwoordiger Werf& TIP Beschrijf wat je wilt gaan doen om het verschil te dichten tussen huidige en gewenste situatie.
Huidige en gewenste situatie 2009 (huidig) (gewenst) Cost-per-hire€ 6.360,00€ 5.700,00€ 4.900,00 Time-per-hire38 werkdagen33 werkdagen25 werkdagen … … … … Werf& TIP Een tabel waarin de concrete punten staat die je wilt verbeteren biedt overzicht.
Wat gebeurt er als we niets doen? Werf& TIP Laat zien wat er gebeurt als de organsiatie op dezelfde weg door blijft gaan.
Wat levert het ons op? Werf& TIP Laat zien dat arbeidsmarktcommunicatie geen geld kost, maar iets oplevert voor de organisatie. Denk aan kwaliteit mensen, sterk (werkgevers)merk, productiviteit etc..
Waarom nu? Nederland vergrijst van 16% 65-plussers in 2009 tot 26% in 2040 (Bron: CBS) vergrijst. Momenteel is x% van alle medewerkers boven de 45 jaar … Werf& TIP Waarom is het goed om nu zaken op gebied van arbeidsmarktcommunicatie anders te gaan aanpakken?
Intern betrokkenen Werf& TIP Laat zien dat het geen staf-verhaal is, maar dat ook de lijn betrokken is in de werkgroep, in onderzoek, in een klankbordgroep etc..
Plan van aanpak Werf& TIP Schets de stappen die de komende periode gemaakt moeten worden en wat hiervoor nodig is.
Resumerend Werf& TIP Aan het einde van de presentatie kort herhalen wat het belangrijkste is. De kracht van herhaling!