De waarde van Open Data Sander Smit – Logica John Vester – Logica 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Optellen en aftrekken tot 20
Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
Leer de namen van de noten 1
Minisymposium kwaliteit puinbreken
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
De marketing-omgeving
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Achtergrond Informatie Grootste stad in Vereinigde Staten Meest bekent 5 boroughs in New York 47% van populatie over 5 jaar oud spreken 2 talen. Central.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Uitvoeringsplan november 2012.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
Inventarisatie van belangrijke ontwikkelingen in de markt, die relevant zijn voor het bedrijfsleven en het onderwijs. Wat betekent dit voor de illustraties.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
Gebieden als Powerpoint shapes
Netwerk Zorglogistiek
WISKUNDIGE FORMULES.
de werkgever van de toekomst
Workshop contentstrategie
H3: Koopgedrag van organisaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
WELKOM BIJ HET RACKETLON EVENT VOOR 55-PLUSSERS. WAT GAAN WE DOEN? Presentatie Wie zijn wij? Wat is ons doel? Geschiedenis Wat is racketlon? Waarom racketlon?
Van de GENADE vervallen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen

De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Management Accounting Management Control
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Merkbaar inzicht onderzoek voor. een korte vakantie of dagtrip Overwegen Oriëntatie & inspiratie Beslissing & invulling Ervaring dagtrip/ korte vakantie.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Evidence-Based Medicine
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Tuinvogels herkennen.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Transcript van de presentatie:

De waarde van Open Data Sander Smit – Logica John Vester – Logica 1

2 technology trigger peak of Inflated expectations trough of disillusionment slope of enlightenment plateau of productivity maturity visibility Open Data in Nederland

Ecosysteem 3

Consortium partners 4

HOE WORDT WAARDE GECREËERD MET OPEN DATA? 1

OPEN DATA Private sector dataPublieke sector data Gratis Premium prijs Marginale kosten Open Data (volgens NoD) 6

Data Aanbieder Afnemer Eindgebruiker 7 Waardecreatie voor elke partij

WAARDE KOSTEN Verlaging kosten inkoop data Uitbesteding publieke diensten Efficientere operatie door burgerparticipatie Minder fraude... Economische waarde Nieuwe diensten Maatschappelijke waarde Transparante overheid Verhoogde betrokkenheid burgers Verhoogde sociale cohesie... 8 Waarde voor aanbieders van Open Data

Verzamelen Publiceren Aggregeren Verrijken Adviseren Buiten de projectscope Waarde voor afnemers van Open Data

Praktische informatie Besluitvorming Vermaak Social belonging Rapporteren / inspraak 10 Waarde voor eindgebruikers van Open Data

Gemeentearchief Rotterdam Photo’s Galerie Urban Photo’s klant Andere bronnen: Collectie Voet Harry Mosch Stadsarchief Amsterdam Voorbeeld: Galerie Urban Photo’s

Trip data Wegbeheerder Trip data Aggregator Trip data Voorbeeld ‘Street Bump’ 12 Voorbeeld: ‘Blackspot’ detection

City of New York Hurricane evacuation zones inwoners youtube.com/watch?v=NGyCLMwIld0 Rachel Sterne – Chief Digital Officer NYC 13 Voorbeeld: Irene

De grootste waarde van Open Data wordt behaald door commercieel gebruik. 14 Stelling 1

WAT BELEMMERT DE GROEI VAN OPEN DATA? 2

Openstellen van data kost geld (Publieke) diensten laagdrempeliger maken verhoogt het gebruik ervan, dus meer kosten Transparantie maakt ook “systeemfouten” zichtbaar Overheid is geen betrouwbare leverancier Kwaliteit van data is te wisselend 16 Belemmering

Yr.no Verse Sneeuw EUMetSat Magazine Advies Meteo Morris Sneeuw voorspelling NCDC? 17 Voorbeeld: VerseSneeuw

Save the Rain WorldBank klant Climate advies 18 Voorbeeld: Save the Rain

Gemeente Rotterdam 19 Voorbeeld: Rotterdam onbeperkt!

Open Data wordt alleen een succes wanneer publieke instellingen via wetgeving gedwongen worden hun data vrij te geven. 20 Stelling 2

Wrap up / Boodschap CREËER WAARDE MET OPEN DATA 21

Meer informatie Thank you! 22