Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Economie, juni 2013.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
1.
Valorisatie Programma Rotterdam
Tweede startbijeenkomst
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Landbouwbreed Floracollege.
GKC-project Ruggengraat
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Strategische samenwerking
Samen werken aan een gezonde regio!
Ondernemen(d) in het onderwijs
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
moderniseren van het curriculum.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Ondernemendheid in het vmbo
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Honoursonderwijs in HBO
Instroom klas 3 vmbo.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
23 maart 2017 profilering.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ondernemerschap Energie Water Healthy Ageing Topsectoren
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Persoonlijke begeleiding
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ondernemend Onderwijs in de regio

De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk uit Het transparant maken en vormgeven van een doorlopende leerlijn van basisschool tot HBO Het uitbouwen van het netwerk, zodat de borging van het project gegarandeerd is voor de toekomst

Ondernemend Onderwijs in de regio Waarom dan? Om te stimuleren dat bedrijfsleven en onderwijs samenwerken Om Zoetermeerse jongeren de kans te geven een ondernemende houding te ontwikkelen of ervaring op te doen met aspecten van ondernemersschap Dit vanuit de gedachte: “Een ondernemende houding leidt tot meer succes in persoonlijk en professioneel handelen”. Ondernemend handelen = zelfsturing

Verankering leren ondernemen Doel & resultaat: Nr. 1: ondernemen in eigen bedrijf en dit mee laten tellen als beroepspraktijkvorming Raamcontract met kenniscentrum voor Ondernemer Detailhandel: 50 MBO-studenten eigen bedrijf als stage 26 MBO studenten zetten eigen bedrijf op in de Open Design Garage, als onderdeel van het curriculum Accreditatie Open Design als leerwerkbedrijf voor Marketing, Administratie, Evenementen, ICT Opmerkelijk: regelgeving mbt stages en ondernemerschap wordt steeds strikter. Oplossing: student-bedrijven borgen in curriculum = les!

Ondernemend Onderwijs in de regio Doel & resultaat: Nr. 2: inspirerende ondernemersplaats organiseren voor student-bedrijven. Coaching en begeleiding door ondernemers. 14 werkplekken gerealiseerd in Open Design Garage – doel was 10. Ook mogelijkheid voor HBO. Intake, coaching, begeleiding, examinering samen met ondernemers. Opmerkelijk: omgeving leidt tot ander gedrag. Snel leerresultaat door rolmodellen op de werkplek.

Verankering van het leren ondernemen Doel & resultaat: Nr. 3: onderwijsbouwstenen maken voor individuele student, ZZP-student en docent Invoering European Business Competence Licence-Europees maatwerkprogramma gericht op kennisvergroting Certicifeerbare Eenheid Ondernemen uitgelijnd met huidig curriculum Omvorming CE voor gebruik in alle sectoren Aanbod keuzecertificaat voor Ondernemend Gedrag in het MBO. HHS: voorbereiding accreditatie minorenprogramma ONC: ondernemende componenten zichtbaar gemaakt in Rubrics voor competentiemeting

Profilering in de regio & kennisuitwisseling in het netwerk Doel & resultaat: Nr. 4: het ontwikkelen van een digitale catalogus en digitaal portfolio Website met catalogusfunctie voor doorlopende leerlijn en mogelijkheid tot delen materiaalwww.ozon079.nl Niet uitgewerkt: Een eigen te ontwikkelen digitale materialen bank Conclusie: wens tot een systeem op dit niet meer actueel

Profilering in de regio & kennisuitwisseling in het netwerk Doel & resultaat: Nr. 5: doorlopende leerlijn van basisschool tot HBO Leerlijn in beeld op basis van 6 vaste competenties Inspiratie en voorbeelden voor docenten diverse scholen Basisonderwijs, VMBO, MBO en HBO in beeld Creeren en innoveren, ondernemend en commercieel handelen, beslissingen en activiteiten initieren, bedrijfsmatig handelen, relaties uitbouwen en onderhouden, plannen en organiseren, overtuigen en beinvloeden Kans: docenten met elkaar in contact brengen, materialen delen en ondernemers uit Community inzetten

Kennisopbouw en uitwisseling in het netwerk & profilering in de regio Doel & resultaat: Nr. 6: contacten tussen ondernemers en jongeren stimuleren 2 x beroepenmanifestatie basisschool, 3000 leerlingen 6 x netwerkbijeenkomsten voor MBO, HBO en ondernemers Breaking Out: 300 studenten en ondernemers Individuele coaching door ondernemers voor studenten Gastlessen & workshops & studenten leren in starterscentrum Community van 300 bedrijven gestart die betrokken willen zijn bij onderwijs 24-hour business game HHS en MBO met 80 studenten, 20 docenten en 50 gastsprekers/coaches Opname in curriculum, workshops netwerken Kans: de bedrijven willen wel, scholen kunnen hier optimaler van profiteren als planningen per school helder zijn.

Profilering in de regio & kennisuitwisseling in het netwerk Doel & resultaat: Nr. 7: betrokkenheid ondernemers borgen voor de toekomst Individuele coaching door ondernemers voor studenten Gastlessen & workshops in curriculum Community van 300 bedrijven gestart die betrokken willen zijn bij onderwijs 4 x per jaar OZON-bijeenkomst Kans: uitbouw resultaat door opstarten OZON Innovatie Academie  naast ondernemerschap ook projecten met een maatschappelijke relevantie

Profilering in de regio & kennisuitwisseling in het netwerk Doel & resultaat: Nr. 8: awareness bij managers, bestuurders en docenten creeren Breaking Out: kennisdeling, ook voor docenten, managers en bestuurders Awareness sessie met bestuurders van scholen op 4 juli 2012 Kennisdeling via

Vervolgmogelijkheden OZON De structuren zijn gelegd, het is aan de scholen en de ondernemers om het nu verder uit te bouwen. Centrale rol voor de Community, ondernemerschap & innovatiekansen verbinden Bedrijven willen veel, maar scholen moet aangeven wat ze met ondernemerschap en ondernemend gedrag willen Uitbouw van concept in andere regio’s, zoals LOON! in Leidschendam 4 x per jaar kennisdelingsessies voor een proefperiode van 2 jaar Samenwerken binnen de OZON Innovatie Academie Deelname aan ‘Geslaagd in het Vak’ Opstarten van “Lerende netwerken” voor bedrijven

Het stoplicht staat op groen….nu samen bouwen aan de toekomst!