Publiek en privaat toezicht op financiële markten prof. dr. S.G. (Fieke) van der Lecq EUR / ESE & NMa / MFS * EITC Rotterdam, 26 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Juridische Aspecten van Duurzaam Beleggen Robert Smits 4 maart 2008.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Risico’s en gevaren van techniek
ALM Rotterdam Van macro naar markten Prof. dr. S.G. (Fieke) van der Lecq Erasmus School of Economics Cordares Chair Pension Markets 31 maart 2009.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Van tweeluik naar driehoeken
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Het vertrouwen van de overheidsaccountant
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Het vertrouwen van de overheidsaccountant OVAC najaarsbijeenkomst 20 november 2008 presentatie door mr. drs. Bas Sepers raadslid PvdA Den Haag.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Pensioenkapitaal in een macro-economisch perspectief Gezien vanuit de BV Nederland Marcel de Berg Your Good Choice 6 april
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Analyse maatschappelijk vraagstuk
IT-audit in de praktijk
Naar een optimaal HR - beleid
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Waarden & organisatiecultuur
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
BCBG Workshop Corporate Governance en Compliance Door Jean Frijns.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Zoektocht naar goed toezicht Goed toezicht en de betekenis voor de interactie tussen RvC en bestuur afstudeerexamen 9 september 2015, Karin van Dreven.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Beloningsbeleid 2012 Presentatie Danny van Dijk – AFM | 6 maart 2012.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
10 jaar VCO Cor Jan Dasselaar - voorzitter VCO. Trust is a Must 10 jaar VCO Ontwikkeling Compliance functie Belastingbetalers houden financiële instellingen.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Inleiding Bevindingen
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Transcript van de presentatie:

Publiek en privaat toezicht op financiële markten prof. dr. S.G. (Fieke) van der Lecq EUR / ESE & NMa / MFS * EITC Rotterdam, 26 maart 2009

Organisatie publiek toezicht: de financiële toezichtdriehoek Sectorspecifieke toezichthouders: DNB en AFM Generieke toezichthouders: vele! O.a. NMa Uitruil → optimalisatie – Transparantie ↔ stabiliteit – Stabiliteit ↔ mededinging – Transparantie ↔ mededinging Samenwerken t.b.v. consistentie Alert zijn op regulatory capture en endogeniteit toezichtsregime (zittende partijen meer invloed)

Bredere samenwerkingsverbanden NMa, AFM, DNB: (markt)monitoring, integriteit FEC, FIOD / ECD, Belastingdienst OM, AIVD, etc. Uitgangspunten: van autonoom naar integraal van repressief naar preventief van uitkomsten naar gedrag (via compliance) Financiële sector gerelateerd aan reële sector: enorme hefboomwerking.

Technische risico’s in de financiële sector Financieel risico – Bv. rente, debiteuren, tegenpartij, valutakoersen, aandelenkoersen, langleven, catastrofes Operationeel risico – Falende systemen (bv. ICT) en medewerkers (uitval, fraude) Strategisch risico – Veranderde wet- en regelgeving, maatschappelijke opvattingen – Risico van verkeerde strategie Samenstellingsfout: individueel rationeel ≠ sociaal optimaal – Momenteel extra lastig door ‘bankierende overheid’ Systeemrisico door interdependentie / verwevenheid (domino) – Too big to fail – Too big to save

Mededingingsrisico’s in de financiële sector Weinig aanbieders, zware regulering, interdependentie / verwevenheid, beperkte transparantie Sectorcultuur: actieve brancheverenigingen, veel geïnstitutionaliseerd overleg, samen uit & thuis. Productkenmerken leiden tot consumentenfalen – Bedrijven kennen hun klant onvoldoende Daardoor te weinig stemmen met de euro Passieve consument wordt verwend en dom gehouden

Risico’s kosten geld… Schade voor bedrijf – Productieverlies – Fraude – Reputatieschade – Herverdeling – Debiteurenrisico, tegenpartijrisico Maatschappelijke winst / verlies – Systeemrisico Hoe bepaal je de prijs van risico? Vgl. derivaten. Risico’s afdekken kost ook geld!

Wie let op welke risico’s? Interne risico’s – Auditing & control, risk management (CRO) – Compliance officer (CO) Sectorgebonden risico’s – Sectorale toezichthouders – Consumentenorganisaties Risico’s per productmarktcombinatie – BKR, credit rating agencies, etc. Externe risico’s – Belangengroepen – Overheid (maar wat als de overheid zelf actor is?) Diverse soorten risico – Consultants (in opdracht)  (onbedoeld) harmoniserend effect

…en waar is de consument? Disciplinerende kracht van vraagzijde in financiële sector beperkt Beperkte informatie – Ongelijk verdeeld: informatieasymmetrie – Duur: informatie kost soms veel geld – Informatie over product + aanbieder nodig Beperkte informatieverwerkingscapaciteit – Hoeveelheid informatie – Vakkennis: duiden van informatie Beperkte bereidheid tot inzet – Tijd & geld (financiële producten zijn ‘low interest goods’) – Gemakzucht: vadertje staat regelt het wel (DeMarzo: updated beliefs) – Keerzijde: woede als het niet goed blijkt te zijn (Radar, Kassa, Zembla) – Wie is waarvoor verantwoordelijk? (Van Waarden, 2006) Financiële alfabetisering: informatie + zelfvertrouwen + urgentie

Van publiek naar privaat toezicht Terugtredende overheid – horizontaal toezicht – toezicht op (zelf)toezicht (vgl. Van Waarden, 2006; Faure, 2007) – principle based supervision ↔ rule based supervision Is dit realistisch? Is het voldoende? Nee: mislukt zelftoezicht in financiële sector evident – Maar publiek toezicht was ook ontoereikend: witte vlekken Pleidooi voor Europees toezicht (cie.-De Larosière) Ergo: 2 sporen: – publiek toezicht internationaal verstevigen – privaat toezicht beter organiseren (prikkels)

Zelforganisatie in het toezicht Risico modelleren – bv. ALM, VAR (probability of default * loss given default) Voldoen aan standaarden – Basel-II, SarbOx, SAS-II License to operate – DSI-registratie – Goedkeuring topbenoemingen door DNB + AFM – Branchekeurmerken Voorlichting door brancheverenigingen (NVB, VvV) – “Samenwerken: geniet met mate” Meedenkende advocaten (bv. vrijstelling art. 6.3 Mw) Dit alles bleek niet voldoende!

Casus 1: pensioenfondsen Afstand van de overheid: domein van sociale partners Sociaal domein (arbeidsvoorwaarde: uitgesteld loon) versus financieel domein (geld: oudedagsvoorziening) Twee betrokken departementen: Min.SZW – Min.FIN Extern toezicht op financiële aspect: nFTK (DNB) Intern/extern toezicht op arbeidsvoorwaardelijke aspect: sociale partners Interne toezichtsorganen (pension fund governance) Wat dit adequaat? Slechts ten dele. Wat nu?

Casus 2: verzekeraars Verbond heeft in 2004 een model-complianceregeling ontworpen – Onderdeel van Gedragscode Verzekeraars. – Beoogd: bedrijf houdt zich aan Mw en werkt niet samen met derden die Mw overtreden – Evaluatie invoering in 2006 Uitkomsten evaluatie – CO’s hebben veel wetten om op te letten – Doelgroep regeling varieert per verzekeraar – Permanente educatie noodzakelijk – Soms ondertekening ‘in control’-statement – Audits vinden nog te weinig plaats – Belangrijke rol voor RvC (direct contact met CO) Compliance officer moet interne, onafhankelijke toezichthouder zijn

Vertrouwen is goed, maar… “ You teach best what you most need to learn ”

Vertrouwen is… Trust amounts to the expectation that the other party, even if circumstances change, would stick to an agreement. Khalil, 1994 The key aspect of trust […] concerns the extent to which an organizational form provides reliable knowledge about future outcomes. Gill and Butler, 1996 Trust is the expectation that arises within a community of regular, hones, and cooperative behaviour, based on commonly shared nowms, on the part of other members of that community. Fukuyama, 1998 Ergo: het gaat om gedeelde normen (soms ook gedeelde waarden)

Vertrouwen… als niets meer helpt Ondernemen: onzekerheid over gedrag van anderen – 1 ste linie: contract (beschrijving toekomstig gedrag) – 2 de linie: reputatie (informatie historisch gedrag) – 3 de linie: bilateraal vertrouwen (gedeeld verleden) – 4 de linie: multilateraal vertrouwen (gedeelde cultuur) ‘high trust’: is dat verantwoord? – Waar vertrouw je dan eigenlijk op? – Hoe kun je controleren? Informatie, kennis? – Wanneer is vertrouwen onvoldoende? – Is dreigement van hoge straf geloofwaardig?

Te veel vertrouwd op… De deskundigen – Destructieve prikkelstructuur – Afwijkende meningen werden niet gehoord De markt – Voor sommige producten was er niet eens een markt De overheid – Kan niet eindeloos geld bijlenen – Heeft niet overal verstand van (bv. bankieren) – Toezicht op toezicht houdt een keer op

Te weinig vertrouwd op: Dissenting opinions (bv. Buiter over IJsland) Gezond verstand – Koop niets dat je niet snapt – Verkoop niets dat je zelf niet zou kopen – Simpele principes: lenen kost geld, sparen levert geld op, etc. (Hiele, Verdegaal, e.a.) Eksteroog / boerenverstand – Dit kan niet goed zijn – KIS-principe

… maar controle is beter Rol compliance officer: zorgen dat onderneming zich aan relevante wet- en regelgeving houdt – Inclusief de feitelijk leidinggevenden Vinkjes zetten is niet voldoende – Verspreiden van kennis, waarden, normen – Bewustzijn verhogen (dilemma’s bespreken, fouten melden) Dubbele rol: interne raadgever + politieagent Weinig machtsmiddelen (RvB, RvC) Voorbeeld compliance in financiële sector – modelcode mededinging van Verbond van Verzekeraars – attenderen op clementieregeling NMa

Conclusies Bevindingen Overheid trekt zich terug uit het toezicht In financiële sector zijn de risico’s anders dan in andere sectoren Bovendien heeft zelftoezicht evident gefaald Aanbevelingen Daarom: voorzichtig met terugtrekken Samenwerkende toezichthouders nodig Actievere rol compliance officers (interne toezichthouders) Ondertussen mag de consument zelf ook wel wat beter opletten

Stellingen Publieke en private toezichthouders zijn tekort geschoten, want ze hebben de crisis niet voorkomen. Publieke toezichthouders moeten meer samenwerken, maar niet samengaan. Private toezichthouders moeten eerst laten zien dat ze het zelf kunnen. Gedragsverbetering moet meetbaar worden gemaakt: “what gets measured, gets done”. De consument moet meer eigen verantwoordelijkheid nemen.

Verdere informatie