Deze presentatie 1.Introductie: onderzoek en spel 2.Hoe ziet het spel eruit? 3.Brainstorm: vertaling naar het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Welvaartsverhogende Innovaties in Instituties en Bestuur Maatschappelijke Innovatie Prof Dr Erik Stam Leerstoel Economie van Ondernemerschap en.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Wanneer en hoe effectief netwerken?
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Persoonlijk Leiderschap
Business club AMHC 8 april u financiën & lopend jaar u nieuw waterveld & financiering.
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
Doing Business in Turkey October 03, 2012
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
College 3 Omgaan met geld
CREATIVITEIT.
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
FAMO voorjaarsbijeenkomst Utrecht De internationale economische crisis en de lokale overheden Wim Suyker Hoofd afdeling overheidsfinanciën CPB.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
VLB KRING De coöperatieve Visserij Leenbank UA is er voor de (sport)visserij in Nederland De coöperatieve kring van en voor onderlinge Visserij LeenBelangen.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG

Introduction to gamedesign In 15 minutes (or more)
SANOMA MEDIA en de SOCIAL CUSTOMER: praktijkcases dinsdag 11 december 2012.
- 1 - Build your Business BUILD YOU’RE BUSINESS VAN ONDERNEMER TOT ONDERNEMER 2 FEBRUARI,HANS SCHOLTEN TASK VENTURES.
Leren programmeren door spelletjes te maken
©Lex Bergers, Lexpertise Business Coaching in Communicatie Training/Coaching/Advies/Presentaties Presentatie De wereld “on the move” (eerste kenismakings-versie)
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Herstructurering Rijnhaven De focus op partners
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
TED ted BasisonderwijsVoortgezet Onderwijs Hoger Beroepsonderwijs Wetenschappelijk Onderwijs Kidsweek Junior in de Klas Groep 5,6 en 7 Oplage
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
Wat gaan we doen?  Iets over mij  Iets over leren van tools binnen IAM  Iets over gamemaker.
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
Budgetteren in de praktijk
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Joke Trappel, MEd docent economie en ondernemen, technologie.
The POWER of
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 4 Waar is het gat in de markt?
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 5 Het ondernemersplan.
           EXPERIA Wie wint goud op Olympische technologiespelen?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 2 Mijn idee!
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
De Betekeniseconomie.
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Universiteit van Amsterdam
NETWERKWEEK De opdracht voor de NWW is om materiaal te maken rondom een concept van een game, applicatie, artbook of een ander productie dat in *lijn.
RECS International Mission and Strategy
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Testphases still relevant?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Deze presentatie 1.Introductie: onderzoek en spel 2.Hoe ziet het spel eruit? 3.Brainstorm: vertaling naar het onderwijs

2. Hoe ziet het spel er uit?

HET SPEL Amsterdam’s financiële markt Online single player strategy game Doel (in het spel): zo rijk mogelijk worden Enkele avonden spelplezier, dan opnieuw

De Gouden Eeuw Culturele bloei Politiek en militair succes Economische expansie + Hoog ontwikkelde financiële markten

ONS DOEL 1.Enthousiasme voor economie, Gouden Eeuw en onderzoek 2.Inzicht in het functioneren van financiële markten 3.Basisvaardigheden van ondernemerschap

Wat onze game leuk maakt Balans tussen strategie en geluk Veel mogelijke scenario’s Easy to learn, hard to master: uitdagende doelen Persoonlijk perspectief en karakter Realisme

Wetenschap achter de game Zeer goed gedocumenteerd Bestaande personages en historische details Invloed van historische gebeurtenissen Variabelen Gouden Eeuw = spelvariabelen Rekenmodellen game = resultaat eigen onderzoek

2. Hoe ziet het spel er uit?

Stand van zaken per 15 maart Fondsenwerving EURYI onderzoeksgroep De Jonge Akademie Geesteswetenschappen UU K.F. Heinfonds NIAS NWO Meerwaarde? Conceptontwikkeling IJsfontein/Monkeybizniz (tutorial, september 2010) HKU Gamedesign (demo, juni 2011) De Praktijk (inbedding in onderwijs) Introductie Najaar 2012: NTR Gouden Eeuw (?)

Tutorial: gouden-eeuw gouden-eeuw

3. Vertaling naar het onderwijs

Onderwijs Met weinig moeite extra bereik Waardevolle aanvulling bestaand onderwijs Een spel is geen onderwijs Gratis en open content Verwacht in eerste drie jaar: 500 docenten, leerlingen

Hoe maken we het spel geschikt voor leerlingen van het middelbaar onderwijs? 1.Doelgroepbepaling 2.Werkvormen 3.Lesmateriaal 4.Achtergrondinformatie

Wat doen financiële markten?

A. business finance (basic choice) Invest Save

B. Choose investments… Manufacturing Finance Trade Shipping

C. Find the money 1.Use your own capital (profits) 2.Start a partnership 3.Borrow money Surety

Financial choices (summary) Invest Save A. (c) Partners (b) Profits (f) Money market (e) Suppliers’ credit (d) Family deposits (g) IOUs (h) Mortgages (i)Loans on suretyship menu of choices OTHER OPTIONS …… Equity (a) Debt C.

Keeping track of business creditors obligations family deposits capital ASSETSLIABILITIES debtors merchandise house cash What you haveWhat you owe

5. How to win the game?

How to win the game? Widen investment & funding options –Increase network size –Improve reputation Make big profits –Luck –Better judgment –Carry out ‘special missions’