O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen
I NHOUD Filmpje als aandachtstrekker Ervaringen met HAVO/VWO Algemene informatie HAVO en VWO Actuele ontwikkelingen Schoolbezoek Groningen vs Friesland Samenvatting Loesje uitsmijter
F ILMPJE HAVO/VWO &feature=related
W AT ZIJN JULLIE ERVARINGEN MET HAVO/VWO?
A LGEMENE INFORMATIE HAVO Onderbouw HAVO - Algemene vakken Bovenbouw HAVO - Tweede Fase - Profiel
ALGEMENE INFORMATIE HAVO: P ROFIELDEEL MET DE VERPLICHTE VAKKEN
ALGEMENE INFORMATIE HAVO: - P ROFIELEN IN DE TWEEDE FASE Cultuur en maatschappij: niet meer het meest populair bij meisjes in havo 4.
ALGEMENE INFORMATIE HAVO: Technasium & Montessor
Combinatie Cijfers
A LGEMENE INFORMATIE VWO Onderbouw Bovenbouw
ALGEMENE INFORMATIE VWO -P ROFIELVAKKEN Cultuur & Maatschappij Wiskunde C, A of B Geschiedenis 1 maatschappelijk vak: Aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen of Economie. 1 cultuurvak: Kunstvak,Filosofie of taal. Economie & Maatschappij Wiskunde A of B Economie Geschiedenis 1 vak: Aardrijkskunde, informatica, maatschappijwetenschappen, Management & organisatie of moderne vreemde taal Natuur & Gezondheid Wiskunde A of B Scheikunde Biologie 1 vak: Natuur leven en technologie, natuurkunde of aardrijkskunde Natuur & Techniek Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde 1 vak: Natuur leven en technologie, biologie, wiskunde D, informatica
ALGEMENE INFORMATIE VWO -P ROFIELKEUZE IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS HAVO VWO
ALGEMENE INFORMATIE VWO -V ERPLICHTE VAKKEN EN KEUZEVAKKEN Verplichte vakken: Nederlands, Engels, CKV, Algemene natuurwetenschappen, Een tweede vreemde taal, Maatschappijleer, Lichamelijke opvoeding. Keuzevakken ArabischArabisch* Biologie Economie InformaticaInformatica* GrieksGrieks* HebreeuwsHebreeuws* LatijnLatijn* Onderzoek & OntwerpenOnderzoek & Ontwerpen* RussischRussisch* SpaansSpaans* PapiamentsPapiaments* Management & OrganisatieManagement & Organisatie* Geschiedenis FilosofieFilosofie* MuziekMuziek en Tekenen/Handvaardigheid *TekenenHandvaardigheid Bewegen, Sport en MaatschappijBewegen, Sport en Maatschappij 2 * * = afhankelijk van de school
A CTUELE ONTWIKKELING ervaringen-met-havovwo/
Q OUTES Gedachten van docenten over ouders: “Ik moet de verwachtingen van ouders bijstellen” “Ik zie wel dat ouders, in vergelijking met tien jaar geleden, eruit willen halen wat erin zit en soms nog wat meer.” “Aan de ene kant wordt een basisschool meer gedwongen uit het kind halen wat er in zit. Aan de andere kant willen ouders dat hun kind beter presteren.” “Wanneer hun kind niet goed presteert, zien zij dit als persoonlijk falen.” "De eisen die worden gesteld om toegelaten te worden bij havo/vwo zijn versoepeld.” "Ik merk dat er een zeer negatief beeld bestaat van het vmbo: asociaal, tuig, slechte scholen, je leert er alleen koken. Als ik het vmbo-advies geef, krijg ik vaak te horen: "Ik ben zelf ook naar de technische geweest, maar 'mijn jongen kan meer". Of: "koken leer ik haar zelf wel." "Door computer en internet is het lezen en mede daardoor het spellen enorm achteruit gegaan, dat zien we wel terug in de toetsresultaten. "
D E SCHOOLBEZOEKEN
D OORSTROOM HAVO
D OORSTROOM VWO
G RONINGEN VS F RIESLAND
S AMENVATTING