Het secundair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Structuur Secundair Onderwijs
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
CHEMIE ONTDEK JE TALENT EN LAAT HET OPENBLOEIEN vrij technisch instituut KUNST WETENSCHAP MAATSCHAPPIJ WELZIJN TALEN KANTOORADMINISTRATIE HAARSTILIST OUDERENZORG.
Op stap naar het secundair onderwijs
Op stap naar secundair onderwijs
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Starten in het Secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Op stap naar het secundair onderwijs
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Info-avond voor ouders 6de leerjaar
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Het secundair onderwijs
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen.
Op stap naar het secundair onderwijs
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Waar gaat het nou toch om?!
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Starten in het Secundair onderwijs
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Overgang basis naar secundair
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen.
1. Starten in het Secundair onderwijs Het CLB  = Centrum voor leerlingenbegeleiding  Helpt bij:  Het leren en studeren:  problemen met de leerstof,
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs
OP STAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Op stap naar het secundair onderwijs
Welkom! structuur van onze school
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Transcript van de presentatie:

Het secundair onderwijs DEELTIJDS BEROEPS KUNST 1 A MODERNE BuSO TECHNISCH ASO LATIJNSE 1 B

Info-avond studiekeuze Bewust kiezen Structuur secundair onderwijs Studiegebieden en –richtingen Hoe verder informeren? Vragen

Bewust kiezen studie A studie B

Informeer je los van vooroordelen! Bewust kiezen Wees je bewust van beïnvloedende factoren: Hoe wordt er in het gezin gedacht over richtingen/beroepen, opvattingen over man/vrouw? Wat zijn de studieambities van de ouders? Hoe is het studieverleden van gezinsleden? Pas op voor ‘goede raad’: “Ik heb horen zeggen dat je in TSO…” “Ze zeggen dat er in die school…” Informeer je los van vooroordelen!

Bewust kiezen Informeer je: Er zijn vele studiemogelijkheden en scholen Kies positief: Succes is de sterkste motivatie Kijk naar capaciteiten, inzet en schoolse prestaties in het verleden: Informeer bij de leerkracht. Wat heeft de leerling moeten doen voor de behaalde resultaten? Combineer: Sterktes & zwaktes, interesses, passies en waarden, persoonlijkheid. Evalueer: Houd ook rekening met de faciliteiten van de school, met de reisafstand, de studiekosten, enz…

Zichzelf kennen Graag doen INTERESSE Kunnen AANLEG Studeren STUDIEHOUDING Zich goed voelen GEZONDHEID

Leren kiezen Kiezen doe je niet alleen Ouders Leerkrachten en directie Broers en zussen Vrienden en familie CLB-medewerkers De beste vriend(in)… Keuzehulp

Op zoek naar een “goede” school Ik kies een school Op zoek naar een “goede” school

Een “goede” school Algemeen Persoonlijk Studieaanbod Bereikbaarheid Grootte Kosten Dienstverlening Persoonlijk Net Sfeer Vertrouwen Bekendheid Begeleiding

Hoe vind ik de juiste school? Informatie: Brochures Infoavonden/momenten Scholenbeurs Wuustwezel Opendeurdagen Mond aan mond CLB Websites

Websites www.onderwijskiezer.be www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod www.vclbvnk.be Websites van scholen en onderwijskoepels

Een foute studiekeuze? Studievertraging Schoolmoeheid

Het watervalsysteem

Enkele misverstanden Je kan beter “zo hoog mogelijk” beginnen: afzakken kan altijd nog. Alleen het ASO biedt goede kansen om door te stromen naar het hoger onderwijs. TSO en BSO zijn minderwaardig.

Dirk Verrycken CLB Zoersel Het secundair onderwijs Dirk Verrycken CLB Zoersel

De structuur: Een basisschema van 3 graden van 2 jaar

Vier onderwijsvormen vanaf de tweede graad ASO - Algemeen Secundair Onderwijs BSO - Beroeps Secundair Onderwijs KSO - Kunst Secundair Onderwijs TSO - Technisch Secundair Onderwijs

Vier onderwijsvormen ASO TSO KSO BSO 2° leerjaar 1° leerjaar Algemeen Technisch KSO BSO Kunst Beroeps 2° leerjaar 1° leerjaar

Structuur:

De eerste graad met A en B jaren Met getuigschrift basisonderwijs Zonder getuigschrift basisonderwijs (12 jaar voor 31/12) Wie gaat naar 1A ? Getuigschrift basisonderwijs Geen getuigschrift: akkoord toelatings- klasseraad + attest met advies CLB Wie gaat naar 1B ? Geen getuigschrift basisonderwijs 12 jaar op 31 december Wel getuigschrift: advies CLB Mét getuigschrift LO naar 1B? Raadpleeg eerst het CLB!

Het eerste leerjaar A 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar

Het eerste leerjaar A: een vast gedeelte

Het eerste leerjaar A: een keuzegedeelte Theoretisch Technisch 4 of 5 u Latijn 2 of 3 u Latijn Latijn Algemeen (moderne) Extra algemene vakken Nederlands, Frans, wiskunde … Theoretisch Technisch Extra algemene vakken Extra 2u of 3 u techniek Praktisch Technisch Extra 4 of 5 u techniek Sport = nieuw. Enige school in provincie die Wetenschappen-Sport inricht in 1ste graad vanaf 2009/2010 = Sint-Eduardus in Merksem. Kunst Extra 4 of 5u kunstvakken Sport Extra 4 of 5u sportvakken

Latijn Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u Latijn 2 of 3u Latijn + Nederlands, Frans, wiskunde Bedoeling Uitdiepen taal, lectuur en cultuur Basis voor Latijn en/of Grieks Voor wie? Aanbod voor sterke leerlingen met taalkundige belangstelling

Algemeen (moderne) Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u algemene vakken: Nederlands, Frans, wiskunde … Bedoeling Verzorgen van brede basisvorming Voorbereiding op vele keuzes Voor wie? Aanbod voor leerlingen met interesse voor algemene theoretische studies

Theoretisch technisch Keuzemogelijkheden 4 of 5 u alg. vakken (Ned, Fr, wisk...) 2 of 3u techniek + Nederlands, Frans, wiskunde Bedoeling Brede basis voor technische studies Verschillende opties Voor wie? Interesse voor theorie en praktijk Meer theorie - Minder praktijk

Praktisch technisch Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u techniek Bedoeling Brede basis voor technische studies Verschillende opties Voor wie? Uitgesproken praktische interesse Minder theorie - Meer praktijk

Kunst Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u kunstvakken Brede basis voor artistieke studies Voor wie? Uitgesproken artistieke interesse Keuze: meer theorie of meer praktijk

Sport Keuzemogelijkheden Bedoeling Voor wie? 4 of 5 u sport Brede basis voor studies binnen wetenschappen en sport Voor wie? Interesse voor wiskunde, wetenschappen en sport Keuze: meer theorie of meer praktijk

Het tweede leerjaar A 2° leerjaar A BVL 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar

Het tweede leerjaar A

Theoretisch gerichte opties Het tweede leerjaar A Theoretisch gerichte opties Artistieke vorming Grieks-Latijn Handel Industriële wetenschappen Latijn Moderne wetenschappen Techniek-wetenschappen Topsport

Praktisch gerichte opties Het tweede leerjaar A Praktisch gerichte opties Agro- en biotechnieken Ballet Bouw- en houttechnieken Creatie en vormgeving Grafische communicatie en media Hotel-voeding Maritieme vorming Mechanica-elektriciteit Sociale en technische vorming Textiel

Het eerste leerjaar B 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar

Het eerste leerjaar B Uitleg over MAVO en TO (meer praktijk dan 1A + voorbeelden) Frans kan in vrij onderwijs een keuzevak zijn

Het eerste leerjaar B: in de praktijk Aangepast tempo Aangepaste inhouden Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Via ervaring beroepen leren kennen Klemtoon op praktische toepassing

Het eerste leerjaar B

Het Beroepsvoorbereidend leerjaar 2° leerjaar A BVL 1° leerjaar A 1° leerjaar B 6° leerjaar

Het Beroepsvoorbereidend leerjaar

Vier onderwijsvormen ASO TSO KSO BSO 2° leerjaar 1° leerjaar Algemeen Technisch KSO BSO Kunst Beroeps 2° leerjaar 1° leerjaar

De tweede en derde graad ASO: Alg. theoretische opleiding Voorbereidend op hoger onderwijs Sterke input van talen én wiskunde AV Algemene vorming/breed theoretisch Geen afkeer hebben van studeren Gemiddelde inzet +/- 2u per dag Ambitie om verder te studeren in het hoger onderwijs

ASO: richtingen 2e graad Economie Grieks-Latijn Grieks Latijn Humane Wetenschappen Wetenschappen Wetenschappen-Topsport Sportwetenschappen

ASO: Leerlingenprofiel * Studeren = Interessant * Nieuwe leerstof = Uitdaging * Dagelijkse inzet (+/- 2 u) * Ambitie tot Hoger Onderwijs * Creatief omgaan met kennis en informatie

De tweede en derde graad TSO Algemene vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV Altijd combinatie theorie én praktijk Zeer breed aanbod: van meer theoretisch tot meer praktisch Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven

TSO: richtingen en studiegebieden 3 SOORTEN RICHTINGEN: Theoretisch Theoretisch-technisch Praktisch- technisch 22 STUDIEGEBIEDEN: 30-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 60-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD

THEORETISCH : TSO: Theoretische richtingen voorbereiding op het hoger onderwijs industriële wetenschappen techniek-wetenschappen biotechnische wetenschappen grafische communicatie handel handel- talen

Theoretisch TSO: Leerlingenprofiel * Studietype * Vlot verwerken van nieuwe leerstof * Dagelijkse inzet (+/-2 u) * Ambitie tot Hoger Onderwijs * Enige praktische interesse-handvaardigheid

2. THEORETISCH-TECHNISCHE : TSO: Theoretisch-Technische richtingen 2. THEORETISCH-TECHNISCHE : voorbereiding op tewerkstelling of doorstroming naar het hoger onderwijs elektromechanica bouw-en houtkunde chemie jeugd- en gehandicaptenzorg

Theoretisch-Technisch TSO: Leerlingenprofiel * Studietype * Vlot verwerken van leerstof * Dagelijkse inzet * Hoger Onderwijs is geen ‘must’ * Duidelijke praktische interesse-handvaardigheid

3. PRAKTISCH-TECHNISCHE : TSO: Praktisch-Technische richtingen 3. PRAKTISCH-TECHNISCHE : voorbereiding op tewerkstelling eerder beperkte doorstromingskansen naar het hoger onderwijs hotel mechanische technieken houttechnieken ...

Praktisch-Technisch TSO: Leerlingenprofiel * Regelmatige inzet * Uitgesproken praktische interesse * Goede handvaardigheid * Geen directe bedoeling om Hoger Onderwijs te volgen

De tweede en derde graad KSO: Algemene vakken - AV Technische vakken - TV Kunstvakken - KV Altijd combinatie theorie én kunst Zeer breed aanbod: van meer theoretisch tot meer doe-gericht Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven

8-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 13-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD KSO: studiegebieden 3 STUDIEGEBIEDEN: Ballet Beeldende kunsten Podiumkunsten 8-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 13-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD

1. THEORETISCHE : 2. PRAKTISCHE : KSO: Theoretische en Praktische studierichtingen 1. THEORETISCHE : Audiovisuele vorming Beeldende en architecturale vorming Woordkunst-drama 2. PRAKTISCHE : Beeldende en architecturale kunsten Artistieke opleiding

KSO: Leerlingenprofiel * Uitgesproken artistieke aanleg en belangstelling * Regelmatige inzet (praktijkopdrachten) THEORETISCH PRAKTISCH Ambitie tot Hoger Onderwijs Theoretische interesse Geen directe ambitie tot Hoger Onderwijs Praktische interesse

De tweede en derde graad BSO: Beperkt: Alg. vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV Beperkt aanbod algemene vakken. Vaak modulair georganiseerde opleidingen Zeer sterk op de praktijk gericht. Voorbereiding op het beroepsleven of op hoger beroepsonderwijs Doorstroom naar hoger onderwijs: Uitzonderlijk met succes naar bachelors. Realistischer: HBO5

25-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 45-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD BSO: studiegebieden 18 STUDIEGEBIEDEN: 25-tal STUDIERICHTINGEN 2e GRAAD 45-tal STUDIERICHTINGEN 3e GRAAD

BSO: Leerlingenprofiel * Uitgesproken praktische aanleg en interesse * Goede handvaardigheid * Voorbereiding op een beroep

A-attest B-attest C-attest hoger leerjaar Ja, maar niet naar... Ja Neen A-attest B-attest C-attest Een leerling die geslaagd is, krijgt een A-attest. Een B-attest houdt in dat de leerling wel ‘over mag gaan’ naar een volgend leerjaar, maar uitgesloten wordt van één of meerdere studierichtingen. Wil de leerling toch één van die studierichtingen volgen, dan moet hij het leerjaar over doen. Een C-attest betekent dat de leerling niet geslaagd is voor het gevolgde jaar, en dus moet ‘blijven zitten’. Dit betekent dat de leerling niet mag overgaan naar een hoger leerjaar. Verandering van studierichting binnen hetzelfde leerjaar mag wel. huidig leerjaar

INFORMATIE? Opendeurdagen en informatiemomenten secundaire scholen Scholenbeurs Wuustwezel 28/02/2012 CLB Websites scholen en onderwijskoepels www.onderwijskiezer.be www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod www.vclbvnk.be

BASO-FICHE

Samen (leerling, ouders, school, clb)…

Zit u nog met een vraag?