Radboud Engbersen (SEV) Contactleggingskunde door sociale professionals in situaties van (super)diversiteit Houthalen, 23 april 2009
I. Verbindingstekorten In de buurt: witte en zwarte wijken In het onderwijs: witte en zwarte scholen In de sport: witte en zwarte sportverenigingen In de liefde: ongemengde relaties Op het werk: arbeidsmarktsegregatie Hoe samen verder? Houthalen, 29 april 2009
het moeten wel anderen zijn die dat doen II. Mengingsparadox Mengen moet, maar het moeten wel anderen zijn die dat doen
III. Contacthypothese een relatief gelijke sociale status een gezamenlijk doel noodzaak tot samenwerken steun van belangrijke derden voor het onderlinge contact niet al bij boorbaat te verziekte verhoudingen Bron: L. Veldboer e.a. (2007), De mixfactor: integratie en segregatie in Nederland.
IV. Binnenroutes en buitenroutes Binnenroute: sociaal kapitaal van groepsleden die dichtbij staan Buitenroute: sociaal kapitaal van leden die verder weg staan Binnenroute van belang voor sociale cohesie Buitenroute van belang voor sociale stijging/emancipatie
V. Organiseren van vanzelfsprekende ontmoetingen Binnenruimten: scholen, multifunctionele accommodaties Buitenruimten: parken, pleinen, (natuur)speeltuinen Bron: RMO-advies Niet met de ruggen naar elkaar. Een advies over verbinden. 2005
VI. De vier sporten van de bindingsladder Wederzijdse hulprelaties Samen werken Elkaar leren kennen Elkaar ontmoeten
VII. Subtiele regie: contactleggingskunde door sociale professionals In het buurtwerk In het sportopbouwwerk In de school In sociale mentoraten Boodschap: niet wachten op spontane ontmoetingen
VIII. Strategieën van geregisseerd contact Aansluiten bij gemeenschappelijke belangen of interesses Gerichte casting, talentscouting Assertieve vriendelijkheid Vormgeven aan projecten met een langere adem Bron: L. Veldboer, R. Engbersen e.a. (2008), helpt de middenklasse. Op zoek naar het middenklasse-effect in gemengde wijken.