Mediaopvoeding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Jan Saveyn 2008.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Personeelsvergadering
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
WELKOM.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Welkom INFOAVOND 6A.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Training digitale didactiek
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Toekomstgericht onderwijs
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Computer / Tablet / touch-screen
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samenwerken en communicatie
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Digitale geletterdheid
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

mediaopvoeding

LEERPLANONTWIKKELING Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen

Ontwikkeling leerplan media-opvoeding Consultatie veld en experten (input) Studiewerk Beleidsdiscours mediawijsheid Redactie concepten Consultatie en bijsturing Try-outs Eindredactie

1. EEN NIEUW LEERPLAN Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces

2. KRACHTLIJNEN 2.1 Uitdaging van de mediawereld 2.2 Drie basiscompetenties 2.3 Zenden en ontvangen 2.4 Gisteren, vandaag en morgen 2.5 Mediatalen 2.6 Functies van media 2.7 Betrokkenheid 2.8 Zorg 2.9 Geïnspireerde mediawijsheid 2.10 Aansluiting basis en secundair

2.2 Drie basiscompetenties Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie

Mediageletterdheid

Mediageletterdheid De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.

Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….

Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde-bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.

Technische en instrumentele competentie Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?

Technische en instrumentele competentie De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.

Drie competenties in samenhang

2.3 Zenden en ontvangen medium  

2.4 Media gisteren, vandaag en morgen het middel de toepassing

2.5 Elk medium spreekt een eigen taal

2.6 Functies van media Welbevinden Zelfredzaamheid Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven

2.7 Hoge en lage betrokkenheid

2.8 Zorg voor elke leerling

2.9 Geïnspireerde mediawijsheid

2.10 Aansluiting met secundair onderwijs Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming …

3. LEERPLANDOELEN

4. DE DOELEN GEÏLLUSTREERD

5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN 5.1 Muzische opvoeding 5.2 Nederlands 5.3 Frans 5.4 Wereldoriëntatie 5.5 Schrift 5.6 Bewegingsopvoeding 5.7 Wiskunde 5.8 Godsdienst

6. SUGGESTIES VOOR DE AANPAK 6.1 Geïntegreerde aanpak 6.2 Verticale en horizontale samenhang 6.3 Krachtige leeromgeving

7. EVALUATIE 7.1 Leerlingenevaluatie 7.2 Kwaliteitszorg

8. MINIMALE MATERIËLE VEREISTEN

9. DOCUMENTATIEBRONNEN

10. CONCORDANTIELIJST OD/ET Muzische vorming – Media ET ICT