mediaopvoeding
LEERPLANONTWIKKELING Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen
Ontwikkeling leerplan media-opvoeding Consultatie veld en experten (input) Studiewerk Beleidsdiscours mediawijsheid Redactie concepten Consultatie en bijsturing Try-outs Eindredactie
1. EEN NIEUW LEERPLAN Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces
2. KRACHTLIJNEN 2.1 Uitdaging van de mediawereld 2.2 Drie basiscompetenties 2.3 Zenden en ontvangen 2.4 Gisteren, vandaag en morgen 2.5 Mediatalen 2.6 Functies van media 2.7 Betrokkenheid 2.8 Zorg 2.9 Geïnspireerde mediawijsheid 2.10 Aansluiting basis en secundair
2.2 Drie basiscompetenties Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie
Mediageletterdheid
Mediageletterdheid De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.
Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….
Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde-bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.
Technische en instrumentele competentie Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?
Technische en instrumentele competentie De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.
Drie competenties in samenhang
2.3 Zenden en ontvangen medium
2.4 Media gisteren, vandaag en morgen het middel de toepassing
2.5 Elk medium spreekt een eigen taal
2.6 Functies van media Welbevinden Zelfredzaamheid Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven
2.7 Hoge en lage betrokkenheid
2.8 Zorg voor elke leerling
2.9 Geïnspireerde mediawijsheid
2.10 Aansluiting met secundair onderwijs Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming …
3. LEERPLANDOELEN
4. DE DOELEN GEÏLLUSTREERD
5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN 5.1 Muzische opvoeding 5.2 Nederlands 5.3 Frans 5.4 Wereldoriëntatie 5.5 Schrift 5.6 Bewegingsopvoeding 5.7 Wiskunde 5.8 Godsdienst
6. SUGGESTIES VOOR DE AANPAK 6.1 Geïntegreerde aanpak 6.2 Verticale en horizontale samenhang 6.3 Krachtige leeromgeving
7. EVALUATIE 7.1 Leerlingenevaluatie 7.2 Kwaliteitszorg
8. MINIMALE MATERIËLE VEREISTEN
9. DOCUMENTATIEBRONNEN
10. CONCORDANTIELIJST OD/ET Muzische vorming – Media ET ICT