Nascholing Quantumwereld Bijeenkomst 1, Amsterdam 21 januari 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muon levensduur meting
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Industriële Chemie VWO 6
Toepassen van Wetenschap
BattleBots The school battle.
Profielkeuze HAVO Informatieavond 19 september 2012.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Metafysica, Kwantummechanica… En de werkelijkheid?
Physics of Fluids – 2e college
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Quantummechanica = golfmechanica
Quantummechanica. Inhoud:
Quantummechanica als module in het VWO
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
Leiden 11/10/2005 Lekkende quantum computers Jeroen van den Brink JvdB, Jasper van Wezel, Jan Zaanen, Physical Review Letters 94, (2005)
Proefstuderen Quantummechanica
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Elektriciteit 1 Basisteksten
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Welkom in de wereld op zijn kop Deel 3
Welkom in de wereld op zijn kop Deel 2
Hoofdstuk 13 H13 Instrumentele analyse
Deeltjestheorie en straling
Deeltjestheorie en straling
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Mechanica College in Studiejaar Afdeling Natuurkunde en Sterrenkunde Vrije Universiteit Amsterdam.
Rekenbeleid
Radioactiviteit ©Betales
Eigenschappen van Licht
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
TN2811 “Inleiding Elementaire Deeltjes”
Twee nieuwe NiNa-modules
Samenvatting CONCEPT.
Lezen: doe het goed voor
Kwantumstructuur van de materie Woudschoten natuurkunde 10 december 2010 Florine Meijer Junior College Utrecht.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Quantumwereld Vwo – Hoofdstuk 4 (deel 3).
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
Quantummechanica als module in het VWO
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
Elektromagnetische golven
Licht Wat is licht?. Licht Wat is licht? Licht Wat is licht? Christiaan Huygens Golven Isaac Newton Deeltjes.
Relativiteitstheorie
§11.3: Spectraalanalyse In de wereld om ons heen treffen we twee soorten objecten aan: straling materie Straling is opgebouwd uit stralingsdeeltjes: fotonen.
§13.6 Onzekerheidsrelatie
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
QUANTUMMECHANICA.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Vakdidactiek 30 september 2013
Kennisclip Web toepassingen
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Nascholing Quantumwereld Bijeenkomst 1, Amsterdam 21 januari 2013 Tous Spuijbroek en Lodewijk Koopman met dank aan Stichting IOBT

Leerdoelen cursus Drie niveaus: Leerlingen noodzaak voor QM inzien (wereldbeeld), verschijnselen begrijpen met behulp van QM, toepassingen van QM leren kennen en begrijpen Docenten I + wendbaar in kunnen spelen op vragen van leerlingen, boven de vakinhoud staan, beargumenteerde keuze maken voor de te volgen didactiek Docenten van de docenten I + II + opdoen van mogelijkheden voor inhoud en vorm van een bijscholingscursus voor docenten

Overzicht eerste bijeenkomst 3 Overzicht eerste bijeenkomst Doelen, overzicht cursus, kennismaken Perspectieven op quantum onderwijs NiNa module Quantumwereld Diner Boeken Toepassingen: camera’s, elektronenmicroscoop De golffunctie Vragen en vooruitblik

Vier bijeenkomsten (21 jan.) perspectieven, didactiek, golffunctie, quantum boeken, toepassingen (30 jan.) vervolg golffunctie, tunneling, proeven in de klas (12 feb.) spectra, vaste stoffen en halffgeleiders, gebruik van applets, quantum opgaven (computerlokaal) (4 mrt.) verband quantum-klassiek, interpretatie, toetsing Afsluitende toets op 13 maart

Quantum in Nina Domeinen met quantum: Medische beeldvorming (B2) emissie en absorptie van e.m. straling, fotonen, α-, β, γ-straling, verval van kernen, MRI en PET-scan Elektromagnetische straling en materie (E2) atoommodel Bohr, spectraallijnen, planck-krommen, zwarte stralers Kern- en deeltjesprocessen (E3, SE/keuze) “equivalentie massa en energie, beschrijven en analyseren van deeltjes- en kern-processen”

Belangrijke voorkennis NiNa-domeinen: Informatieoverdracht (B1) trillingen en golven, superpositie, interferentie, staande golven Kracht en beweging (C1) impulsbegrip (geschrapt in laatste versie syllabus) Energie en wisselwerking (C2) energiebegrip

Wat maakt Quantum moeilijk? Beschrijft een wereld buiten onze zintuiglijke waarneming

Classificatie van leerproblemen gebrek in voorkennis “misconcepties” ontologisch pedagogisch hiaat voorkennis gefragmenteerde voorkennis vakdidaktiek quantummechanica NiNa-domeinen B1, C1 en C2 Taber (2005)

“Misconcepties” Ontologisch: leerlingen hebben een bepaalde intuïtie over de wereld om hen heen die onterecht wordt toegepast in het nieuwe domein. Pedagogisch: als een resultaat van eerder onderwijs hebben leerlingen (bedoeld en onbedoeld) bepaalde ideeën ontwikkeld die niet kloppen met het nieuwe domein.

Het begrip “misconceptie” Verkeerde connotatie: “ze snappen het niet” Staat een analyse van de oorzaak in de weg Constructivisme kan hierbij helpen: mensen “bouwen” een abstract schema om de wereld om hen heen te begrijpen waarnemingen worden m.b.v. het schema geïnterpreteerd schema wordt aangepast op basis van nieuwe waarnemingen

Het begrip “misconceptie” Een misconceptie zou als volgt (losjes) gedefinieerd kunnen worden: Een misconceptie is een cognitief schema dat 1) is ontstaan door een (beperkte) ervaring en 2) buiten het domein van die ervaring wordt toegepast Voorbeeld: “Constante kracht: constante snelheid”

Misconcepties golf-deeltjedualiteit foton golft herkomst: licht is “ruimtelijke” trilling (Steinberg, 1999; Olson, 2002) elektronen blijven voornamelijk deeltjes, fotonen zijn duaal (Olson, 2002) de Broglie-golflengte is vaste eigenschap van een quantum deeltje, varieert niet met impuls (Vokos, 2000)

Voorbeeld uit mijn eigen onderzoek na afronding eerstejaarsvak Quantumchemie

Uit mijn eigen onderzoek Twee spleten experiment: elektronen volgen golvend pad (analoog aan fotonen) golffunctie kan direct gemeten worden elektronen interfereren met elkaar interferentie wordt niet herkend aan patroon op een scherm, maar gezien als interactie van deeltjes te beperkt begrip van term “golf” als sinusoïde; elektron kan slechts één golf zijn

Misconcepties opsporen en voorkomen let op taalgebruik: leerling kan “andere taal” spreken gebruik concept-tests biedt niet te beperkte voorbeelden en ervaringen aan laat leerlingen zelf hun begrip verwoorden stel open vragen en vraag door: socratisch gesprek confronteer leerlingen met de gevolgen van hun ideeën

Perspectieven op de quantumwereld 16 Perspectieven op de quantumwereld Algemeen rijtje perspectieven: Vakstructuur Begrip van het dagelijks leven Techniek en toepassing Maatschappelijke vraagstukken Ontwikkeling van ideeën (filosofisch, historisch)

Thuisopdracht Bedenk een opzet voor een eerste les in 6 VWO over het golf-deeltjesdualisme wissel in tweetallen het lesidee uit in welk perspectief past deze “eerste les”? kies het “beste” lesidee en wissel met ander tweetal uit

Quantum probleemgestuurd 18 Quantum probleemgestuurd leerstof wordt aangeboden in de vorm van "open-einde" probleemstellingen studenten werken samen leraren nemen rol aan van "facilitator" van leren behandeling in de stappen van de zevensprong Hoe zou je het lesidee aan kunnen passen om het probleemgestuurd te maken?

Diner Start om 19.30 uur

Boeken over Quantum Quantics: Rudiments of Quantum Physics J.M. Levy-Leblond, F. Balibar Quantum Physics S. Gasiorowicz Kwantummechanica, een eenvoudige inleiding P.L. Lijnse online beschikbaar

De elektronenmicroscoop q ·U = ½ · m · v2 1,6·10-19 · 105 = ½ · 9,1·10-31 · v2 v = 1,87·108 m/s λ = h/p = h/mv = 6,6·10-34/(9,1·10-31 · 1,87·108) = 3,9·10-12 m  http://virtual.itg.uiuc.edu/training/EM_tutorial/

Afronden en vooruitblik Bijeenkomst 2: - afronden interpretatie Psi, gevolgen, discussie - tunneling - bespreken van toepassingen en experimenten voor in de klas

Bibliografie Olsen, R. V. (2002). Introducing quantum mechanics in the upper secondary school: a study in Norway. Int. J. Sci. Educ., 24 (6), 565–574. Steinberg, R., Wittmann, M. C., Bao, L., & Redish, E. F. (1999, March). The influence of student understanding of classical physics when learning quantum mechanics. In Research on teaching and learning quantum mechanics (41–44). National Association for Research in Science Teaching. Presented at the annual meeting National Association for Research in Science Teaching. http://perg.phys.ksu.edu/papers/narst/QM papers.pdf Taber, K. S. (2005). Learning quanta: Barriers to simulating transitions in student understanding of orbital ideas. Science Education, 89 (1), 94-116. Vokos, S., Shaffer, P. S., Ambrose, B. S., & McDermott, L. C. (2000, July). Student understanding of the wave nature of matter: Diffraction and interference of particles. Am. J. Phys., 68 (S1), S42–S51.