Flexibel Kantoorconcept Gebonden aan techniek
Agenda Introductie Erik van Vessem Waterschap Rivierenland Flexibel Kantoorconcept Inrichting telefonie Wat ging er fout Ervaringen na 1 jaar Vragen
Erik van Vessem Erik van Vessem In 1997 bij een van de fusie waterschappen in dienst gekomen Hydroloog/waterbeheer, GIS, ICT, projectleider, interim manager, afdelingshoofd facilitaire zaken verantwoordelijk voor de ICT 4/4/2017
Waterschap Rivierenland Ontstaan 2003 Fusie 5 waterschappen (500 fte) 2005 3 waterschappen geïntegreerd (700 fte) Taken Waterbeheer Veiligheid Wegen Dijken Muskusrattenbestrijding Rioolwaterzuivering 3500 waterschappen 1946 2500 1970 1000 1995 88 2006 26 Politieke druk (afschaffen van waterschappen), kosten druk Samenwerking met gemeenten, en afvalverwijderaar. 201.000 hectare groot 950.000 inwoners 38 gemeenten 120 miljoen euro omzet 3992 km sloten en weteringen in onderhoud 1617 stuwen 194 poldergemalen 140 km vaarwegen 39 zuiveringsinstallaties 170 rioolgemalen 538 km persleiding 1070 km dijken 575 km verharde wegen en fietspaden Een vierkante kilometer is gelijk aan 100 hectare, dit is 1.000.000 m². Het komt overeen met ca. 200 voetbalvelden. 1 ha is ongeveer 2 voetbalvelden 2000 km2 provincie utrecht is 1450 km2 4/4/2017
Werkgebied Rivierenland - 201.000 ha 38 gemeenten 950.000 inwoners 1.070 km dijken 7.000 km watergangen 39 rioolwaterzuiveringsinst. 538 km persleidingen 575 km wegen en fietspaden 700 medewerkers
Flexibel kantoorconcept Waarom ?? Moderne organisatie Integer Transparant Samenwerken (integratie) Efficiënt Hoe Digitaliseren Flexibiliseren Geen concessies Aandacht voor details Geen concessies in techniek of inrichting, we hebben veel voorbeelden bekeken en vooral naar de mislukkingen gekeken Details, van dag schoonmaak tot zitjes, koffiecorners etc…. 4/4/2017
Inrichting telefonie VoIP over Wifi Beperkt aantal vaste toestellen Alcatel “centrale” “My assistant” voor medewerkers Call Centre faciliteiten Beperkte vast-mobiel integratie Iedere medewerker een eigen telefoon Laadstadions centraal op de verdiepingen
Wat ging er fout Telefoons Grootste VoIP over Wifi site in Europa (Alcatel) Batterijduur toestellen niet voldoende Geluidskwaliteit gesprekken Toestellen niet prettig Veel uitval van de toestellen Beperkt aantal toestellen geschikt Beperkt aantal toestellen geschikt, ivm de meerde accespoints 4/4/2017
Wat ging er fout Centrale Beperkte vast-mobiel integratie Veel bugs in de software Aanpassingen in de centrale altijd door leverancier Veel hack en trail en error werk Beperkte Vast mobiel integratie veel extra mobiele belkosten 4/4/2017
Wat ging er fout Medewerkers
Onderhoud Handhaving Vergunningverlening hydrologen Je geeft medewerkers een goede telefoon Email Internet En zelfs sateliettelefoons Maar het liefst gebruiken ze de flessenpost Postduif Of express duif……. Moraal van het verhaal … nieuwerwetse dingen…. Hebben even tijd nodig.. Techniek en cultuur(gedrag) Bepalen gezamenlijk het succes 4/4/2017
Ervaringen na één jaar Heroverweging keuzes Medewerkers tevredenheid Vast-mobiel Smartphones Voip en wifi Medewerkers tevredenheid
Ervaringen na één jaar Telefonische bereikbaarheid Parameters Meting in oktober november 2007 Gemiddeld cijfer 7,8 De centrale en telefonistes een 10 Gedrag van de medewerker bepalend voor cijfer Parameters Aantal pulsen Welkomst boodschap Direct de juiste persoon/afdeling Opnemen boodschap Terugbellen Mensen nemen niet op omdat ze te druk zijn Mensen nemen niet met de goede boodschap op De afdeling heeft de telefonische beschikbaarheid niet geregeld. Mensen bellen niet (Op tijd) terug 4/4/2017
4/4/2017