Brainstormsessie voor aanvraag SIA Raak subsidie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
BattleBots The school battle.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Projectmatig werken...en dan?
Blended care in de behandeling bij depressie
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Wiskunde in Technologie
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Strategische samenwerking
© de vries business consultancy, 2008
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
De evaluatie van een project
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Workshop Fondsen werven
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
User Experience Design
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Social media presentatie
DMK – week 2.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Inkoopcoöperatie.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Samenwerken voor publieke waterinformatie
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Is testen een project op zich?
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Definitie MKB-kennisvraag op het gebied van user centred design en usability Brainstormsessie voor aanvraag SIA Raak subsidie i.s.m. Saxion Hogeschool Enschede

Agenda 1 Introductie 2 Saxion Hogeschool 3 Aan het werk Kennismakingsronde Inleiding/aanleiding Voortraject 2 Saxion Hogeschool Faculteit en studierichting SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden 3 Aan het werk Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag Aanzetten/ideeën tot deelprojecten Vervolgtraject en planning 4 Afsluiting en borrel

Kennismaking deelnemers brainstorm De Firma* HM2* Innovadis Indialoog/IQ Offshore JR Online/Oxilion* Exxcellence Group Flits-is* Re-lion* * is (wellicht) verhinderd Squal Media* Nedforce* New-Media Present Media Saxion Hogeschool SOV Concept en Vormgeving TriMM interactieve media

Inleiding/aanleiding

Zoals ontworpen door de designer Zoals voorgesteld door de klant Zoals gespecificeerd in het projectplan Zoals ontworpen door de designer Zoals gemaakt door de programmeurs Zoals geïmplementeerd in de site Wat de gebruiker wou

Gebruikers zijn losers

De enige branche buiten de software die zijn klanten ook gebruikers noemt is de drugshandel

“Ik wil dat je een banner bedenkt waar iedereen koppijn van krijgt” De opdrachtgever “Ik wil dat je een banner bedenkt waar iedereen koppijn van krijgt”

“Het is een prima oplossing, we hebben De ontwikkelaars “Het is een prima oplossing, we hebben er alleen nog geen probleem voor”

De laatste keer dat Jarno iets via Internet bestelde... De gebruikers De laatste keer dat Jarno iets via Internet bestelde...

“Hai, ik bel even om te horen of je m’n mail hebt ontvangen” Het resultaat “Hai, ik bel even om te horen of je m’n mail hebt ontvangen”

0,75 1,50 Usability werkt...

Usability / user centred design Toepassing en gebruik van methoden is laag Weinig kennisdeling en inzicht in wetmatigheden Webusability heeft geen eigen profiel ROI inzicht is niet helder Toegankelijkheid vakgebied en kennis Draagvlak laag Geen budget Wordt als bedreigend ervaren Een aparte discipline

Trends Media worden multidisciplinairder Ontsluiting bedrijfskritische processen Acceptatie niveau bij consumenten wordt steeds groter Meetmogelijkheden worden steeds beter Onderzoeksmethoden worden steeds concreter Techniek levert minder beperkingen Kwaliteit van dienstverlening wordt belangrijker

ROI 1 / 10 / 100

Voortraject Besteed door SOV in 2006/2007: Kleine innovatievoucher (2500) Grote innovatievoucher (7500)

Kleine innovatievoucher Verkennend onderzoek / inventarisatie internet en usabilitymethoden Resultaat: Kennismaking en inzicht in hard/software (o.a. via Noldus) Laboratoriumopzet (bezoek Universiteit Leuven) Literatuurstudie en verslag gangbare onderzoeksmethoden

Usability technieken Contextuele ondervraging Veld Observatie Persona’s Scenario’s Focusgroepen Cognitive Walkthroughs Pluralistic Walkthroughs Card Sorting Prototyping User Observation Expert Review Heuristieke evaluatie Enquête Logs en statistieken analyse A/B test

Grote innovatievoucher Welke eisen stelt het testen aan het ontwerptraject: Uitvoeren van een uitgebreide test tijdens een ontwerptraject

Grote innovatievoucher Resultaat: Kennis en ervaring met de inzet van een usabilitylab Kennis en ervaring met het verzamelen van testgegevens Kennis en ervaring met het verwerken van testgegevens Inzicht in de randvoorwaarden voor een effectief testtraject en de eisen die dit aan het proces stelt Inzicht in procesmodellen voor user centered design

bereik komen kijken kiezen actie terugkomen Klantkennis management Fulfilment Service Personalisatie Klantprofiel Performance Klachten Tevredenheid etc Mediacampagnes optimalistatie Propositie Bekendheid Vindbaarheid Sitebezoek Herkomst Linkpopulariteit SE positie Site-optimalisatie Content Navigatie Snelheid Paginabezoek Sessielengte Usability study Uptime Etc. Aanbod-optimalisatie Aanbod Informatie Interactiviteit Usability studie (Trans) actie- optimalisatie Vertrouwen Betalingsgemak Acties Etc. on-off-line Budget Creativiteit Mediabereik bereik komen kijken kiezen actie terugkomen

Gebruiksvriendelijkheid Betrouwbaarheid Bevestigt de website het vertrouwen? Bruikbaarheid Krijgt de gebruiker waarvoor hij kwam? Aantrekkelijkheid Spreekt de vormgeving aan? Vindbaarheid Kan een gebruiker vinden wat hij zoekt? Toegankelijkheid Is de website voor iedereen toegankelijk? Gebruiksvriendelijkheid Is de site ontwikkeld vanuit gebruikersperspectief? Beïnvloedbaar aan de aanbodkant Afhankelijk attitude vraagkant Tevredenheid gebruiker / Belevenis gebruiker Gewenste resultaat / waarde voor de gebruiker

User Central Vervolg op een individueel traject

Concept / idee In samenwerking met de Saxion Hogeschool Enschede invulling geven aan kennisontwikkeling en kennisoverdracht rondom usability en ontwerp van applicaties voor beeldschermgebruik. Gericht op MKB-ers die actief zijn op dit vlak zoals: Ontwikkelaars Marketingmanagers Designers ...

Verkenning mogelijkheden Themasessie Stichting Fris Vraagverkenning MKB in de regio Verkenning intenties Saxion Hogeschool Verkenning mogelijkheden bij opdrachtgevers

User Central het doorvertalen van bewezen conventies en aanpakken van gangbare sectoren die gebruikersgecentreerde ontwerptrajecten met succes invullen zoals bijvoorbeeld in de luchtvaart; het op basis van branche-specifieke vragen ontwikkelen van kennis op dit gebied; het uitvoeren van onderzoek naar het ontwikkelen, uitvoeren en inrichten van testen en het interpreteren van testresultaten; het inrichten van testfaciliteiten en het beschikbaar stellen van deze faciliteiten.

Investering Tijd / geld: Eigen uren/beschikbare middelen van deelnemers (Bundeling van) grote innovatievouchers SIA Raaksubsidie via de Saxion Hogeschool

Verwachtingen / mogelijke resultaten Delen en toegankelijk maken van kennis Benchmarkgegevens Inzicht in eisen die aan de processen worden gesteld Effectieve toepassing van usability (tests)trajecten Aandacht voor Usability / user centered design Organiseren van themasessies/workshops

Saxion Herman Paassen Docent Interactive Media Academie Toegepaste Kunst en Techniek

Academie Toegepaste Kunst en Techniek - Opleiding Kunst en Techniek Studieroute Kunst en Techniek Studieroute Cross Media Concepting Studieroute Concept Design - Opleiding Technische Commerciële Textielkunde (Textielmanagement)

Kunst en Techniek 3 pijlers Kunst Techniek Menswetenschappen

Kunst en Techniek Studieopbouw) 1e jaar: Oriëntatie - Regels leren 2e jaar: Integratie - Regels breken 3e jaar: Stage/Onderzoek/Verdieping 4e jaar: Minor/afstuderen

Kunst en Techniek Afstudeerprofielen Broadcasting Webtechnology Advertising Media Management Installation Art Virtual Storytelling Interactive Media

Interactive Media

Web Televisie Radio Mobiele tel. PDA’s DVD CD-ROM Authoring etc.

Graphic Designer Visualiser Art director Usability tester Interaction Designer U.I. Designer Information Architect New Media Designer I.D. Consultant Usability Designer Usability Consultant Usability Lab Expert Web Designer

1 Analyse 2 Ontwerp 3 Realisatie 4 Testen 5 Advies

1 Analyse Media-analyse Doelgroep Persona’s Taakanalyse Psychologie Sociologie Ergonomie Usability

2 Ontwerp Concept ontwerp Ontwerpprocessen User Centered Design Functioneel Ontwerp Interactieontwerp Prototyping Navigatieontwerp Grafisch Ontwerp

3 Realisatie Prototyping tools van papier tot software Graphical tools Adobe CS, Flash, Maya Editing tools Dreamweaver, Flash Authoring tools CD-ROM, DVD

4 Testen ISO normen Usabilitytest Testing tools

5 Advies Content management Usability Rapporteren

Lost boys MediaMonks TriMM Informaat IJsfontein Mirabeau BuroMax Pixx Frontis Thales SOV Tubantia ThiemeMeulenhof

Saxion Michiel Dumont Coördinator Subsidies Dienst FEZ

SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden SIA staat voor: Stichting Innovatie Alliantie RAAK staat voor: Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie en is een regeling vanuit het Ministerie van OCenW. De initiële doelstelling van deze regeling is om de kennisuitwisseling tussen hogescholen, BVE-instellingen en het midden- en kleinbedrijf in regionale innovatieprogramma's te verbeteren. Daarbij gaat het vooral om het versterken van de kennisbrugfunctie die deze instellingen kunnen hebben in de relatie tussen MKB- bedrijven en het totaal van de kennisinfrastructuur.

SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden De indieningsdata voor RAAK-MKB en RAAK-Publiek voor 2009 zijn: 2 maart 1 juni 2 november. Voor RAAK-PRO is de indieningsdatum 16 maart. Een tweede indieningsdatum is waarschijnlijk in oktober 2009.

SIA Raak traject & subsidiemogelijkheden Nadere toelichting Saxion Hogeschool Vraaggestuurd antwoorden vinden Kennisontwikkeling samen mét het HBO Kenniscirculatie in een netwerk Raak = regionaal innovatieprogramma Invulling met projecten uit de markt Raak-euro’s voor uitvoering projecten door het HBO Slaagkans afhankelijk van: Aantal initiërende MKB-ers Concrete projectvragen

Vervolgtraject en planning Uitwerken subsidieverhaal Commitment van projectorganisatie (consortiumleden?) Indienen aanvraag (2 maart), uitslag op 10 of 13 april ’09 (go/nogo) Voorbereidende activiteiten tot okt ‘09 Opstarten programma en invulling projecten

Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag Er zijn veel basale/operationele vragen...

Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag Hoofdvraag: Hoe zet je een test op in een usability lab?   Subvragen: Welke tests kunnen uitgevoerd worden? Welke testmethodieken geven de meest valide resultaten? Hoe verwerk je de uitkomsten van de tests in je ontwerp? In hoeverre is een test gedaan in het lab een goede afspiegeling van de werkelijkheid? Wat zijn de kosten voor de klant?

Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag Hoe kan ik een snelle en effectieve usability test uitvoeren? Welke aspecten spelen een rol wanneer ik usability tests als standaard onderdeel van productie-cycle wil? Hoe moet Eye tracking toegepast worden? Hoe kan ik meer doen op usability gebied dan binnen mijn eigen mogelijkheden? Waar kan ik gebruik maken van externe test ruimten? Hoe krijg ik goede testpersonen?

Aanzet tot definitie MKB-kennisvraag Doorvertaling naar een hoofdvraag/container met een kenniscomponent waarin deelprojecten kunnen worden geformuleerd en operationele vragen worden beantwoord Ter inspiratie, het verbindend element tussen usability en: Gaming? Mobility? Transacties/formulieren? Branding? Cultuur?

Werkvorm Kleine groepen Planaire evaluatie/discussie

Afsluiting