Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Probleem gestuurd onderwijs
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Het geven van een workshop
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Het (nieuwe) betavak NLT
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Hoofdlijn Communicatie
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Leren in nieuwe contexten
De Topklas.
Welkom op onze informatieavond !
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Project “Horizon Verbreden”
Kiezen voor mavo 3 Voorsorteren in de sectorkeuze.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De nieuwe onderbouw.
Les 1: instap in de profielen
Ouderavond Profielkeuze
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
What will you do to change the
Programma van deze avond
Voorlichting profielen
Voorlichting profielen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Voorlichting profielen
INFO - AVOND 3 HAVO.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Voorlichting profielen
Vakkenpakketkeuze klas 2  klas 3
Voorlichting profielen
Kiezen in klas 2.
Producten van TU Delft, SEC
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.

Techniek wordt Mens & Natuur Gevaren en Kansen j.feenstra en c.brederveld Vedotech 2003

Je komt beslagen ten ijs…..  1 Vernieuwing Basisvorming  2 Mogelijkheden in jouw situatie  3 Uitwerking  4 Voorbeeld

Basisvorming in de overgang  Kerndeel (2/3) en differentieel deel (1/3)  Minimum van 80 u per vak  Clustering vakken mogelijk  Stimulans – nieuwe leervormen met meer samenhang 

Vernieuwing Basisvorming voor Techniek:  Gevaren  Kansen

Vernieuwing Basisvorming : gevaren voor Techniek  Ondersneeuwen  Onrendabel aantal uren

Vernieuwing Basisvorming : kansen voor Techniek  Kristallisatiepunt voor samenwerking van vakken  Labfunctie voor didactische ontwikkeling

Wat gebeurt er bij jou op school?  1 Er verandert niets  2 Minder uren Techniek  3 Opgaan in Mens&Natuur  4 Opgaan in Leergebieden en projecten Mogelijkheden :

Mogelijke initiatieven in situatie 1: er verandert niets  Pas dan extra op dat je niet verrast wordt  Neem zelf initatief en kom met voorstellen  Techniek is een goed startspunt voor vernieuwing

Mogelijke initiatieven in situatie 2: minder uren voor Techniek  Van alles wat minder + minder efficiënt  Keuze voor Techniekeigen vaardigheden  Relatie van Techniek met andere vakken uitbouwen

Mogelijke initiatieven in situatie 3: opgaan in Mens&Natuur  Techniek tot toegepaste Natuurkunde maken  Efficiënt(er) samenwerken met verwante vakken  Innovatieve mogelijkheden van Techniek benutten

Mogelijke initiatieven in situatie 4: opgaan in leergebieden  Techniek ‘loopjongen’ laten worden voor andere vakken of laten verdwijnen  Vakoverstijgende aard van Techniek beter bekend maken en uitbuiten  Innovatieve mogelijkheden van Techniek optimaal inzetten

Een project kan je helpen  1Zet een project op vanuit een ‘echte’ vraag/probleem/onderwerp  2Niet starten vanuit losse (leuke of leerzame) experimenten  3 Maak een ‘mind-map’ en bedenk welke vakken betrokken kunnen worden  4Daarna per vak aangeven welke ‘leerstof’ aan de orde komt  5Leerlingen kiezen voor deelaspect met eindpresentatie

Een ‘mind-map’: De Keltische weersteen Ophangen van de steen stellage bedenken en maken verpakking maken versiering verpakking uitleg van de werking, ook in andere talen certificaat van echtheid oorkonde folder groter geheel: weerbericht KNMI krant prijs TECHNIEKVERZORGINGBIOLOGIE ECONOMIENATUURKUNDE WISKUNDE ENGELS/FRANS BEELDENDE VORMINGNEDERLANDS MEDIA-ICT

Uitwerking vakoverstijgend project  1Vorm groep (met dezelfde situatie)  2Bedenk en formuleer een project  3 Stel vast: klas, doel, presentatievorm, vakken, tijdstip, tijdsduur, enz.  4Noteer alles op een sheet  5 Vertel het elkaar Opdracht:

Voorbeeld 1: Natuurlijk duurzaam  Project met TN-NA-WI, klas 2  Voorzie je school van uitsluitend duurzame energiebronnen (plan).  Zie level 3  Presenteren via Powerpoint of Internetsite.

Voorbeeld 2: Kantineproject  Richt de kantine opnieuw in  Project met groot aantal vakken, klas 1  Allerlei vakken leveren eigen bijdrage  Roosterdoorbrekend of niet  Ver doorgevoerde taakverdeling met lessen over ‘basis’-kennis door leerlingen  Presenteren via tekeningen, maquettes, verslag met berekeningen.