Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
Techniek wordt Mens & Natuur Gevaren en Kansen j.feenstra en c.brederveld Vedotech 2003
Je komt beslagen ten ijs….. 1 Vernieuwing Basisvorming 2 Mogelijkheden in jouw situatie 3 Uitwerking 4 Voorbeeld
Basisvorming in de overgang Kerndeel (2/3) en differentieel deel (1/3) Minimum van 80 u per vak Clustering vakken mogelijk Stimulans – nieuwe leervormen met meer samenhang
Vernieuwing Basisvorming voor Techniek: Gevaren Kansen
Vernieuwing Basisvorming : gevaren voor Techniek Ondersneeuwen Onrendabel aantal uren
Vernieuwing Basisvorming : kansen voor Techniek Kristallisatiepunt voor samenwerking van vakken Labfunctie voor didactische ontwikkeling
Wat gebeurt er bij jou op school? 1 Er verandert niets 2 Minder uren Techniek 3 Opgaan in Mens&Natuur 4 Opgaan in Leergebieden en projecten Mogelijkheden :
Mogelijke initiatieven in situatie 1: er verandert niets Pas dan extra op dat je niet verrast wordt Neem zelf initatief en kom met voorstellen Techniek is een goed startspunt voor vernieuwing
Mogelijke initiatieven in situatie 2: minder uren voor Techniek Van alles wat minder + minder efficiënt Keuze voor Techniekeigen vaardigheden Relatie van Techniek met andere vakken uitbouwen
Mogelijke initiatieven in situatie 3: opgaan in Mens&Natuur Techniek tot toegepaste Natuurkunde maken Efficiënt(er) samenwerken met verwante vakken Innovatieve mogelijkheden van Techniek benutten
Mogelijke initiatieven in situatie 4: opgaan in leergebieden Techniek ‘loopjongen’ laten worden voor andere vakken of laten verdwijnen Vakoverstijgende aard van Techniek beter bekend maken en uitbuiten Innovatieve mogelijkheden van Techniek optimaal inzetten
Een project kan je helpen 1Zet een project op vanuit een ‘echte’ vraag/probleem/onderwerp 2Niet starten vanuit losse (leuke of leerzame) experimenten 3 Maak een ‘mind-map’ en bedenk welke vakken betrokken kunnen worden 4Daarna per vak aangeven welke ‘leerstof’ aan de orde komt 5Leerlingen kiezen voor deelaspect met eindpresentatie
Een ‘mind-map’: De Keltische weersteen Ophangen van de steen stellage bedenken en maken verpakking maken versiering verpakking uitleg van de werking, ook in andere talen certificaat van echtheid oorkonde folder groter geheel: weerbericht KNMI krant prijs TECHNIEKVERZORGINGBIOLOGIE ECONOMIENATUURKUNDE WISKUNDE ENGELS/FRANS BEELDENDE VORMINGNEDERLANDS MEDIA-ICT
Uitwerking vakoverstijgend project 1Vorm groep (met dezelfde situatie) 2Bedenk en formuleer een project 3 Stel vast: klas, doel, presentatievorm, vakken, tijdstip, tijdsduur, enz. 4Noteer alles op een sheet 5 Vertel het elkaar Opdracht:
Voorbeeld 1: Natuurlijk duurzaam Project met TN-NA-WI, klas 2 Voorzie je school van uitsluitend duurzame energiebronnen (plan). Zie level 3 Presenteren via Powerpoint of Internetsite.
Voorbeeld 2: Kantineproject Richt de kantine opnieuw in Project met groot aantal vakken, klas 1 Allerlei vakken leveren eigen bijdrage Roosterdoorbrekend of niet Ver doorgevoerde taakverdeling met lessen over ‘basis’-kennis door leerlingen Presenteren via tekeningen, maquettes, verslag met berekeningen.