Brainstorm Workshop 08: :10 Gastcollege door Gijs van Wulfen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Het tweede werkstuk.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
“Hoe kom ik aan klanten?”
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Communicatief gedrag + / -
Creatieve Vaardigheden
Workshop creatief brainstormen
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Listige minnaars in de liefde
Innovatie voor kwaliteitskringen
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Een plant op de kaart zetten
Ho 7: Creatief denken.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
2. Communiceren met pubers
Presentatie Bijeenkomst 4
Convergeren en selecteren
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Thema 4 Jezus volgen.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Onze doelen en visie in beeld
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
4 Richtlijnen ter inspiratie
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
kort presenteren - wat wordt de seriegrootte van de trainer
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Transcript van de presentatie:

Brainstorm Workshop 08:45 - 10:10 Gastcollege door Gijs van Wulfen 10:10 - 10:25 Pauze 10:25 - 11:45 Brainstorm Technieken Brainstorm Workshop

PAUZE

BRAINSTORM TECHNIEKEN “kwantiteit geeft kwaliteit” (Alex Osborn)

Di·ver·ge·ren (onov.ww.) Uiteenwijken Con·ver·ge·ren (onov.ww.) zich naar één punt richten

Hoe meer ideeën hoe beter GRONDREGELS Hoe meer ideeën hoe beter (Eerst kwantiteit, daarna kwaliteit) Lever geen kritiek (Niks is fout, alles is goed) Ego’s opzij zetten (Loop niet altijd voorop, geef andere de ruimte)

Manieren om een idee om zeep te helpen! Nee! Doe niet zo dwaas. Mag niet van Brussel. Het gaat toch goed zo? Dat is niet ons probleem. Denk er nog eens over na. Laten we realistisch blijven. Zet het eerst maar op schrift. Dat is in strijd met ons beleid. Daar zijn wij nog niet rijp voor. De minister zal er niets inzien. Laten we het in beraad houden. Sta je er garant voor dat het werkt. Sinds wanneer ben jij een expert geworden? Daar moeten we nog maar eens over praten. Als het echt een goed idee was, hadden anderen het al lang geprobeerd.

Brainstorming vraagt om een duidelijke leiding, de facilitator.

Problemen bij klassiek brainstormen Herhaling zelfde ideeën (groepsdenken en bedrijfsblindheid) Deelnemers voelen zich niet gelijkwaardig Men voelt zich niet op zijn gemak door onbekendheid met creativiteit De sessie wordt gedomineerd door 1 of 2 personen Deelnemers haken af omdat ze niet aan bod komen Klassiek brainstormen moet in een groep Sommige mensen verschuilen zich in de groep en doen niet mee Deelnemers vinden zichzelf niet creatief De facilitator geeft onvoldoende leiding Deelnemers geven kritiek op ideeën Angst om plenair ideeën te noemen  

TECHNIEK “Kruip in de huid van”

Creëren van andere invalshoeken Kruip in de huid van (Rollenspel) Creëren van andere invalshoeken (‘Out of the Box’) Klantinzicht (Customer insights)

Interne deelnemers uit ‘ontdekkingsfase’ (zowel intern als extern) Interne deelnemers uit ‘ontdekkingsfase’ (VOORT methode) Externe deelnemers (Bewust afwezig geweest bij ‘ontdekkingsfase’) Faciliator (gids) 30 - 60 min

Stap 1: Concrete doelgroep reeds bepaald (noodzakelijk) Stap 2: Deelnemers onderscheidendoelgroep in ‘types’ / ‘karikaturen’ Als voorbeeld: “De (ogenschijnlijk) onverschillige tiener” “De linkse Greenpeace-idealiste” “De 24/7 Xbox-gamer” “De bierzuipende brommerrijder uit Doetinchem” (met alle respect)

Stap 3: Personages verdelen onder de deelnemers (individueel of in groepsverband) Stap 4: Deelnemers brainstormen door de bril van het personage Stap 5: Uitkomsten verzamelen

Voordeel Directe benadering door bril van ‘de klant’ (customer insight) Nadeel Inleven kan nooit het denken van een ‘echte klant’ evenaren

TECHNIEK SCAMPER Bob Eberle (1991)

Om voort te borduren op vorige ideeën 7 verschillende invalshoeken (Na de eerste braindump) 7 verschillende invalshoeken (Verdiepende vraag per invalshoek)

Interne deelnemers uit ‘ontdekkingsfase’ (zowel intern als extern) Interne deelnemers uit ‘ontdekkingsfase’ (VOORT methode) Externe deelnemers (Bewust afwezig geweest bij ‘ontdekkingsfase’) Faciliator (gids) +/- 60 min

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Wat kan je aan de samenstelling, het materiaal, het uiterlijk, de grootte, etc van het concept vervangen?

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Met welk product zou je jouw concept kunnen combineren zodat het beter wordt?

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Content aanpassen aan iets anders of iets kopiëren uit andere sectoren?

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Kan ik iets enorm vergroten, verkleinen of veranderen?

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Kan ik het huidige concept ook voor iets anders gebruiken?

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Kan ik iets weglaten?

S : Substitute (vervangen) C : Combine (combineren) A : Adapt (aanpassen) M : Magnify / Minimize / Modify P : Put to other use (ander gebruik) E : Eliminate (weglaten) R : Reverse / Rearrange (omdraaien) Kan ik iets omdraaien? Binnenstebuiten keren? In andere volgorde zetten?

Verschillende invalshoeken waar je zelf niet zo snel aan denkt. (Denk “out of the box”) Om eens te wringen aan de karaktereigenschappen van je concept.

TECHNIEK “Gekke Dingen”

Terugkoppeling van de eigenschappen zorgen voor nieuwe productideeën. Creatieve techniek die volledig buiten het oorspronkelijke product ligt. (Niet voor nuchtere, rationele denkers) Terugkoppeling van de eigenschappen zorgen voor nieuwe productideeën.

Interne deelnemers uit ‘ontdekkingsfase’ (zowel intern als extern) Interne deelnemers uit ‘ontdekkingsfase’ (VOORT methode) Externe deelnemers (Bewust afwezig geweest bij ‘ontdekkingsfase’) Faciliator (gids) +/- 30 min

Filmpie

Verrassende nieuwe verbanden ‘Out of the box’ denken Valt totaal buiten de context Terugkoppeling naar de opdracht

ANDERE (GEKKE) TECHNIEKEN

Negatief brainstormen Denk eens andersom. Probeer niet te verbeteren maar zeik je concept eens lekker af.

Begin bij de stam en werk naar de punten. Mindmappen Begin bij de stam en werk naar de punten. Je bouwt voort op je vorige ideeën. Baseer je nieuwe ideeën op de oude.

Stripheld-analogie Kruip in de huid van je superheld. Hoe zou je superheld het probleem oplossen? Welke krachten heeft hij?

Beelddenken Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Gebruik pen en papier of bijvoorbeeld klei.

BRAINSTORM WORKSHOP 20 minuten

KEUZEOPDRACHT Werk n.a.v. de korte workshop (‘gekke dingen’) tijdens de les een door jou bedacht idee uit tot een productconcept met positionering en usp’s en voeg een kort verslag van de brainstormsessie bij (750 woorden, 1 punt)

KEUZEOPDRACHT Kies twee brainstormtechnieken uit het lijstje ‘B. Brainstormtechnieken om te divergeren’ (pagina 165 uit ‘Nieuwe producten bedenken’, Gijs van Wulfen) uit en vertel waarom je juist met deze technieken het meeste resultaat denkt te behalen. (750 woorden, 1 punt)

KEUZEOPDRACHT Neem de resultaten van de korte workshop uit de les en koppel deze terug naar je huidige project. Probeer met de resultaten uit de workshop nieuwe ideeën te genereren voor je project en werk deze uit. (750 woorden, 1 punt)

KEUZEOPDRACHT Schrijf een essay met als onderwerp het verhaal van Gijs van Wulfen tijdens het gastcollege. Ga in op zijn verhaal, analyseer de VOORT methode en geef hierover je eigen mening. (750 woorden, 1 punt)