Goud in Handen!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Good practice 2 Het vakcollege techniek is een samenwerking tussen vmbo (Maris Vakcollege techniek) en mbo (ROC Mondriaan techniek) Jonge talenten stimuleren.
LOB-middag Haaglanden
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
BWI praktijkopdrachten
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Het Vakcollege Hartelijk welkom op de informatieavond voor de vrienden van Het Vakcollege J. Poortvliet, (adjunct – directeur)
ONTWIKKELING COMPETENTIES
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de Ouderavond klas 4
Van, voor én door het onderwijs.
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
PUmA Project Arbeidsmarkt en Deskundigheid. Arbeidsmarkt en deskundigheid Doel van het project…. Het verkrijgen en behouden van voldoende gekwalificeerd.
VMBO Carrousel unieke samenwerking onderwijs en leerbedrijven.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
opleiding : Onderwijs Assistent
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Onderwijs op maat.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Wie zijn wij:.
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Het mes snijdt aan twee kanten
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie-avond klas 2 mavo.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
+ MENU © 2014 Vakcollege Groep Landelijke Vereniging van Vakcolleges STARTBIJEENKOMST 20 SEPTEMBER Informatie over de oprichting en de inrichting van een.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst Decanen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Welkom bij de aanvullende informatieavond
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Welkom bij de Stage-informatieavond
Competentie gericht onderwijs
Welkom op het Saenredam College
Presentatie VMBO Trivium College
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Welkom bij de Stage-informatieavond
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
Transcript van de presentatie:

Goud in Handen!

Wat is het Vakcollege? Vakcollege in het kort: 6-jarige opleiding Contextrijk leren vanaf leerjaar 1 Doorlopende leerlijn Vmbo + mbo 2/3 Alliantie vmbo – mbo – werkveld Drie beloften datum GELEGENHEID

Aanleiding oprichting Vakcollege Meer aandacht voor praktisch onderwijs onderbouw vmbo Tegengaan uitval bij overgang vmbo – mbo Voorkomen van overlap tussen vmbo & mbo Verbeteren aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt Behoefte aan goed geschoold personeel Verbeteren imago beroepen Is deze zin in de paarse balk dan beter? Deze wensen waren grond voor werkgevers en onderwijs om de handen ineen te slaan datum GELEGENHEID

Missie “Talent al jong stimuleren en jongeren via een excellente leergang effectief opleiden voor een baan als gekwalificeerd werknemer voor een bedrijf of instelling.” datum GELEGENHEID

Pijlers Het Vakcollege is gebaseerd op: Drie beloften Eén geïntegreerde opleiding Alliantie vmbo, mbo en werkveld Landelijke formule, uniformiteit en kwaliteit Leergebied Techniek & Vakmanschap / Mens & Dienstverlenen GELEGENHEID datum

1. De beloften van het Vakcollege Jongeren Vak, Diploma’s + Baan Leren, Praktijk + Carrière Werkgevers Nieuwe generatie Vakmensen Scholen Samen sterk

Belofte aan jongeren 6-jarige aaneengesloten leerlijn Vmbo-diploma en mbo-diploma 2/3 Contextrijk leren Brede oriëntatie beroepenveld Contact met werkgevers vanaf leerjaar 1 Baan in techniek / zorg, welzijn of dienstverlening Vak + Diploma + Baan / Leren + Praktijk + Carrière datum GELEGENHEID

Belofte aan werkgevers Gemotiveerde jongeren met talent voor mensen / techniek Onderwijs afgestemd op behoefte Contact met leerlingen vanaf leerjaar 1 Mede vormgeven aan de opleiding Toekomstgerichte beroepshouding & arbeidsmobiliteit Een nieuwe generatie vakmensen / professionals datum GELEGENHEID

Belofte aan scholen Bundeling kennis en ervaring Optimale ontwikkeling voor jongeren met talent voor mensen / techniek Minder uitval, betere resultaten Arbeidsmarkt optimaal bedienen Gemotiveerde, trotse leerlingen én docenten Samen sterk, samen werken aan kwaliteit datum GELEGENHEID

Doorstroom / Leven lang leren 2. Eén geïntegreerde opleiding 6 1 5 Leren & Werken Doorstroom / Leven lang leren 4 2 3 T&V / M&D “Domein” 14-16 uur praktijkles 240 uur stage Stof uit Kwalificatiedossier Aspirant Vakman: Vmbo-diploma Beroepsvoorbereidende stage afgerond (Branchespecifiek certificaat) Junior Vakman: Domeinkeuze Junior proef behaald (Domeinspecifiek branche certificaat) Startbekwaam Vakman: mbo-diploma niveau 2 of 3 Werken & Leren Voorbereiden op leren & werken datum GELEGENHEID

3. Alliantie vmbo – mbo - werkveld Bovenbouw Onderbouw Werkend leren Bedrijfsleren Leven lang leren T & V / M & D Specialisatie mbo 1 2 3 4 5 6 Bedrijf instelling vmbo Huidige situatie Vakcollege Werk / MBO 4 / HBO Bedrijf datum GELEGENHEID

Landelijke Vrienden van het Vakcollege 4. Organisatie van het Vakcollege Vakcollege Groep Vakcollege Techniek Landelijke Vrienden van het Vakcollege Vakcollege Zorg Klankbordgroep Vakgilde Scholenraad Wellicht klankbordgroep???? Ipv raad van advies 12 datum GELEGENHEID 12 4 april 2017

Drie lijnen in de service van de Werkmaatschappij Leermiddelen Lesbrieven 1- 3 Praktijkwerkboeken Leerplankader Service Landelijke bijeenkomsten Service op locatie Servicedocument Communicatie Communicatiemiddelen Landelijke PR Ondersteuning in de regio

5. Onderwijsconcept Het Vakcollege zorgt 6 jaar lang voor de leerling Leren in de context van de eigen interesse Leren met hoofd en handen Theorie ‘just in time’ Brede beroepsoriëntatie: leerling weet wat hij (niet) wil Competentieontwikkeling vanaf leerjaar 1 Niet wat maar hoe de jongere leert, zorgt voor gemotiveerde, trotse leerlingen datum GELEGENHEID

Didactisch concept Mens en Dienstverlenen Techniek en Vakmanschap Werkplekleren Ontdekkend leren ervaren en nadoen hoofd en handen betekenisvol en eigentijds authentieke omgeving theorie “just in time”

Ontwikkellijnen Ontwikkellijnen Vakcollege Beroepsontwikkeling Beroepsmatige competenties Persoonlijke groei Leer- en loopbaancompetenties Burgerschapsvorming Burgerschapscompetenties Beroepsontwikkeling, 5 basiscompetenties. P&O, I&P, S&O, M&M, Vakdeskundigheid. Persoonlijke groei, wat kan ik wat wil ik, waar kan ik dat doen, hoe doe ik dat, wie kan mij daarbij helpen. Burgerschapsvorming in de context van beroepsuitoefening: Functioneren op de arbeidsmarkt, Functioneren binnen een bedrijf, Regels en procedures (bedrijfs-), Rechten en plichten van een werknemer kennen, Collegiale houding, Ethische dilemma’s

Aansprekend onderwijs Vakcollege Leerjaar 1 boeien met techniek/zorg Leerjaar 2 binden aan techniek/zorg Leerjaar 3 op zoek naar interesse Leerjaar 4 keuze specialisatie Leerjaar 5 & 6 leren en werken in vak Techniek en Vakmanschap 10-12 uur techniek in de week oplopend tot 16 uur in leerjaar 3 Zelf ontdekkend leren (leren door doen, leren door nadoen, authentieke omgeving, samenhang theorie en praktijk, betekenisvol) Leerjaar 1: zoeken naar wat vind ik leuk, waar is de techniek en wat kan ik?Gekoppeld aan jullie talentenschijf starten wij ook met de zoektocht naar de krachten van de leerlingen. Succes ervaringen in iets kunnen maken en er trots op zijn en dat ook uitstralen Leerjaar 2: wat wil ik? En waarom wil ik dat? Nieuwe kennis en vaardigheden op doen talentenschijf deel 2 Leerjaar 3: keuze ontdekken antwoord op de vragen hoe doe ik dat en waar doe ik dat? Gemotiveerde keuze voor de toekomst Deze vragen zitten besloten in de ontwikkellijn persoonlijke groei. Gemotiveerde keuze voor de toekomst Keuze met arbeidsmarkt perspectief

Techniek & Vakmanschap datum GELEGENHEID

Leersituaties Techniek & Vakmanschap Informatie verzamelen Brainstormen Keuzes maken Werkplanning Ontwerpen Grove schets Werktekening Materialen- en gereedschapslijst Maken Product vervaardiging Testen Verbeteren Presenteren Evaluatie leersituaties Reflectie

Leersituaties Mens & Dienstverlenen Oriënteren Brainstormen Keuzes maken Voorbereiden Wie en wat is wanneer en waarvoor nodig? Uitvoeren Activiteit uitvoeren Testen & verbeteren Reflecteren Hoe is het gegaan? Wat heb ik geleerd?

Opbouw werkplekleren Beroepsorienterend (Stage leerjaar 3) Beroepsvoorbereidend (Stage leerjaar 4) Ontwikkeling van vakmanschap (BBL-traject leerjaar 5 en 6) Eerst: waaruit bestaat het werkplekleren in het Vakcollege? Beroepsorienterende stage: minimaal 80 uur Beroepsvoorbereidende stage: minimaal 240 uur BBL: gemiddeld 2400-2500 uur In januari 2010 zijn er drie projecten gestart die leermiddelen ontwikkelen voor het werkplekleren. Drie regio’s, verschillende branches, scholen en bedrijven, 10-11 leerroutes, project eindigt op 31 december 2012. De ontwikkelde leermiddelen worden ter beschikking gesteld aan alle Vakcolleges. Momenteel wordt de stagemap voor de beroepsorienterende stage in leerjaar 3 ontwikkeld. Verderop in de presentatie komt de globale inhoud aan bod.

Focus werkplekleren Vakkennis en -vaardigheden Beroepsbeeld Beroepshouding Sociaal-emotionele ontwikkeling Ontwikkeling van jezelf Je positie in de organisatie kennen Sociale vaardigheden Omgaan met verschillen tussen mensen Loopbaan

Uitgangspunten begeleiding werkplekleren Een veilige leeromgeving bieden Meester-gezel model De mate van begeleiding neemt af naarmate de leerling langer op de werkplek is Toenemende zelfstandige uitvoering van handelingen door de leerling Elke 80 uur stage = gesprek met begeleider vanuit school

Beoordeling werkplekleren Competenties Waarneembaar gedrag en resultaat Leerling, praktijkopleider, docent COMPETENTIE GEDRAG RESULTAAT Instructies en procedures opvolgen Je luistert goed naar de leermeester en volgt zijn instructies op. Je werkt veilig en netjes in de werkplaats van het stagebedrijf.