Integraal Automotive Onderwijs Ellen Klatter Fontys, Pedagogisch Technische Hogeschool 11 september 2012 Opening onderwijsjaar AutomotiveCampusNL Helmond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Stage bij Technische Informatica
9 oktober 2012 Kick off Centrum Duurzaam. Wat technisch mogelijk is Duurzaam doen.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Treasury: een verhaal met een plot en een clou
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.
Toekomstgericht handelen
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Deelsessie 6: Transitie aanpak
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbeteringen huidig WWB-model inkomensdeel Bestuurlijke conferentie 5 maart 2014 Leo Aarts en Tom Everhardt.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
TNO Automotive Interactie tussen Onderwijs en Industrie op de Automotive Campus Licole Consultancy1.
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Integratiefase Introductie 30 september 2013 Doel De student toont aan dat hij: de verschillende rollen op masterniveau beheerst en effectief kan inzetten.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Kennismaken met schermen
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Meer innovatieve professionals
Training digitale didactiek
Het motiveren van leerlingen in het VO
Arts in society Co-Creatie is meer dan samenwerken Rita De Graeve 24 september 2015.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
Op Expeditie bij Vanboeijen Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers Mark Knopperts en Suzanne Kars Vanboeijen VGN.
Welkom Anouk de Wit, Projectleider communicatie Toptechniek in bedrijf Platform Bèta Techniek.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ellen Hoogenkamp 7 oktober 2016 Regiodag Centering Pregnancy.
PACK J NEY OUR.
#EBJ16.
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
bij kwaliteit en outcome
Ondersteunen van Zelfregulatie
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
“Omgeving in beweging”
Introductie.
‘Motiveren kan je leren’
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Integraal Automotive Onderwijs Ellen Klatter Fontys, Pedagogisch Technische Hogeschool 11 september 2012 Opening onderwijsjaar AutomotiveCampusNL Helmond

Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs

Geen zorg Hoogwaardig voedselProduceren Duurzame Veilige wijze Vrij bewegen Toepassingsgerichte insteek van meisjesAfstemming in de voorlichtingLokaal - Regionaal en landelijk. AutomotiveNL Landelijk Onderwijsinstellingen Bedrijven en overheden

Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs

Uitgangspunten aantrekkelijk onderwijs: -authentieke opdrachten -stapsgewijze opbouw en uitvoering -zelfregulatie en zelfsturing -van geheel naar deel Four Components Instructional Design – model (4C/ID) (Van Merrienboer, 2012)

Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs Filmpje

Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs -Relatie / attachment -Zelfsturing / autonomie -Competentie Drie aspecten die motiveren tot leren:

Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs -Bedrijven samen met onderwijs opdrachten ontwikkelen -Elk bedrijf 5 studenten adopteren, (1 dag/mnd naar bedrijf voor terugkoppeling en identiteit ontwikkelen (attachment) ) Side-effects: Zichtbaarheid Techniek Vergroot Smaakmaker voor onderwijsgevenden Oproep:

Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs Confucius (551 – 479 BC) Tell me and I will forget Show me, and I may remember Involve me, and I will understand