Integraal Automotive Onderwijs Ellen Klatter Fontys, Pedagogisch Technische Hogeschool 11 september 2012 Opening onderwijsjaar AutomotiveCampusNL Helmond
Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs
Geen zorg Hoogwaardig voedselProduceren Duurzame Veilige wijze Vrij bewegen Toepassingsgerichte insteek van meisjesAfstemming in de voorlichtingLokaal - Regionaal en landelijk. AutomotiveNL Landelijk Onderwijsinstellingen Bedrijven en overheden
Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs
Uitgangspunten aantrekkelijk onderwijs: -authentieke opdrachten -stapsgewijze opbouw en uitvoering -zelfregulatie en zelfsturing -van geheel naar deel Four Components Instructional Design – model (4C/ID) (Van Merrienboer, 2012)
Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs Filmpje
Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs -Relatie / attachment -Zelfsturing / autonomie -Competentie Drie aspecten die motiveren tot leren:
Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs -Bedrijven samen met onderwijs opdrachten ontwikkelen -Elk bedrijf 5 studenten adopteren, (1 dag/mnd naar bedrijf voor terugkoppeling en identiteit ontwikkelen (attachment) ) Side-effects: Zichtbaarheid Techniek Vergroot Smaakmaker voor onderwijsgevenden Oproep:
Integraal Automotive Onderwijs 11 september 2012 Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs Confucius (551 – 479 BC) Tell me and I will forget Show me, and I may remember Involve me, and I will understand