CREATIVITEIT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Ieder voor zich in de arbeidsmarkt, werkt dat nog wel?
Succesvolle intelligentie
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Mijn project & creativiteit
Over en verandering in de bouw
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Sleutels tot creatief denken
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Workshop creatief brainstormen
Waar vriendschap.... belangrijk is ..
ABV Les 2.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Techniek en gezichtsbedrog
Ondernemerschap. Ondernemerschap Inhoud Doel van deze presentatie: Inzicht geven in Ondernemerschap in het onderwijs Inhoud De betekenis van ondernemerschap.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
GPS-SLIDES
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Carlo Vuijlsteke  Flanders DC  21 Mei 2012  Uitreiking Popthesisprijs 2012 Ondernemerschap en zakelijke kennis in de creatieve sector.
Het verdienmodel van. Inkomsten Spotify Cijfers JaartalOpbrengstVerlies 2009$13 miljoen*$26 miljoen 2010$99 miljoen$42 miljoen 2011$244 miljoen$56,6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
Some / any.
Leren en innoveren in de context van de ondernemende school
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
If we are going to have a serious change of changing their lives, we will need another level of innovation. We need a system innovation. Bill Gates, Davos.
English and IPC How to teach content through English.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
FEDIPRO PowerEvent Brussel, 29 oktober 2015 #FEDIPRO #FEDIPRO.
Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Mensen maken fouten en zullen die blijven maken Hoe kunnen we het maken van fouten beperken en voorkomen dat ze leiden tot ongewenste situaties.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
What will you do to change the
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

CREATIVITEIT

creativiteit Waarom Hoe Wat

Wereld verandert exponentieel Wij leiden jongeren op: Voor jobs die nu nog niet bestaan Om technologieën te gebruiken die we nog moeten uitvinden En problemen op te lossen waarvan we nu nog niet weten dat ze problemen zijn. De technologie gaat bovendien zo snel dat hetgene je in je eerste jaar Bachelor leert al verouderd is als je het Mastergedeelte aanvat. Bijkomend: 10 jaar geleden waren we blij met onze eerste statische website Het is pas sinds 3 jaar dat we zelf vlot onze dynamische website kunnen bouwen. Dan zijn we beginnen te bloggen (iedere dag onze blog aanvullen) Dan zijn we ieder uur op facebook op netlog gegaan En nu twitteren de jongeren en laten ze à la minute weten wat ze aan het doen zijn.

Innovatiegedreven economie Attitude & Vaardigheid Waarom vinden we dat Vlaanderen ons nodig heeft? (zie ook de VIA-Ateliers van Chris Peeters) Vlaanderen is niet goedkoop. Gelukkig maar, vele anderen benijden onze welvaart en levensverwachting. Op de keerzijde van die medaille staat dat Vlaamse werknemers ook veel kosten, vergeleken met de meeste landen. Vlamingen behoren wel tot de productiefste ter wereld. Voornamelijk omdat we hard werken en hoogtechnologische hulpmiddelen gebruiken, zoals doorgedreven automatisering. Ondertussen hebben we echter zo een hoge productiviteit bereikt dat erg grote inspanningen maar kleine verbeteringen opleveren. Is het voor iemand die duur is, en flirt met de grenzen van productiviteit, niet slim om te kiezen voor vernieuwing? Creativiteit kan daarbij voor nieuwe ideeën zorgen. Willen we voldoende jobs blijven garanderen, dan hebben we immers sterke, creatieve bedrijven nodig. Wil Vlaanderen het peloton van creatieve regio’s aanvoeren, dan moeten we zorgen voor supercreatieve Vlamingen. Willen we dus nieuwe ideeën, dan moeten we onze creativiteit aanscherpen. Flanders DC onderzoekt daarom hoe de vork in de steel zit met creativiteit en innovatie; coördineert een netwerk van regio’s die creativiteit hoog op hun agenda hebben geplaatst; en zet sensibiliserende projecten op.

Wat stellen we vast?

Innovation overload

Utility Significance

Ondernemings creativiteit Waarom Hoe Wat

Creatief denken ‘out of the box antwoorden op Maatschappelijke, economische, politieke,… kennis (cfr. Contexten) “Technische” kennis (cfr.vakspecifieke eindtermen Creatief denken ‘out of the box antwoorden op bestaande en toekomstige uitdagingen (creativiteit in de zin van ondernemend en innoverend, soepele geest en inventiviteit) Nieuwe strategie • Nieuwe markt • Nieuwe marketing • Nieuw proces • Nieuw product • Nieuwe dienst • Nieuwe organisatie • Nieuw business model

Innovative organizations / companies don’t necessarily throw money into R&D. They cultivate a new style of corporate behavior that’s comfortable with new ideas, change, risk and even failure. (Hughes)

Enkele voorbeelden van Best practices

Nieuwe strategie

Nieuwe organisatie

Nieuw Proces

Nieuwe marketing

Nieuwe markten

Ondernemings creativiteit Waarom Hoe Wat

Logisch creatief denken denken een filmpje Het filmpje toont visueel aan hoe wij ‘logisch’ denken-handelen-reageren. Ook al is er geen gevaar! En kijk ook eens op www.paintjam.com en bekijk de video filmpjes van deze kunstenaar eens! Vooral het eerste in de rij….

Logisch-creatieve dualiteit (98%) het menselijk brein is een krachtige patroonmaker een goede patroongebruiker maar een slechte patroonbreker

Vlgones een sduite aan ene elgnese unvirestiet mkaat het neit uit in wlke vlgrodoe de lttrees in een wrood satan, het eigne dat blagnrijek is, is dat de ersete en de ltaatse ltteer op de gdoee palats satan. De rset kann ttaaol oiznn zjin maar tcoh kun je het geod leezn. Dit kmot dradoot we neit ltteer voor ltteer arpat lzeen maar wodoren in zjin gheeel. Kijk maar eens naar deze tekst. Door ons denkpatroon kunnen wij deze tekst vlot lezen

Definitie creativiteit Creativiteit is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden

When you always do what you’ve always done When you always do what you’ve always done You will always get what you have always got !! A. Einstein

Waarnemen Uitstel van oordeel Associatief denken

VIDEO

Banaan

Portaalsite creativiteit Wat kan Flanders DC het onderwijs aanbieden? www.flandersdc.be Portaalsite creativiteit Er volgen enkele specifieke aanbiedingen voor het onderiwjs: GPS voor ondernemingen (gratis aan te vragen op www.gpsvoorondernemingen.be) De Fellows (gratis te boeken via Flandersdc.be) De online cursus ‘creatief denken (www.flandersdc.be/creatiefdenken) Deze cursus staat na 6 maanden in de top 3 van meest gebruikte cursussen bij de VDAB De wedstrijd ‘Klaseditie, De Bedenkers’ En tenslotte natuurlijk ons event ‘innovatie maakt school’. Alles GRATIS, dus daar kan men al niet over klagen 

Leer creatief denken! gratis on-line cursus www.flandersdc.be/creatiefdenken

Creatief zoeken op het internet www.flandersdc.be/inspiradar

www.flandersdc.be/fellows

www.debedenkers.be Uitdaging voor de school Hiernavolgend krijgt u een presentatie aangeboden waarmee u een creatief proces op gang kan brengen met uw leerlingen. Deze presentatie is een handleiding en kan door u zelf worden aangepast, al naar gelang uw eigen nood, behoeften en aanpak. Creativiteit is meer dan knutselen en artistiek bezig zijn. Het is de routine doorbreken en open staan voor nieuwe dingen. Je ogen openhouden en je oren spitsen. Creativiteit is nodig om oplossingen te bedenken voor de kleine en grote problemen van elke dag. Doelstelling: Creativiteit stimuleren bij uw leerlingen/studenten 2. Ga op zoek met uw leerlingen naar een nuttig én nieuw (of vernieuwend) product/idee/dienst. U en uw leerlingen worden hierbij uitgedaagd door de finalisten van het ‘één-programma’ De Bedenkers 2008. Wees creatief binnen 1 of meerdere thema’s: Zorg-ouderen (de sliplift) Voeding (de speculoospasta) Wonen (de veilige ladder) Mode (de buttons) Vrije-tijd (de stick-it)

Tentoonstelling

Events Sir Ken Robinson Opleiding: Innovatiecoördinatoren Do schools today kill creativity? Opleiding: Innovatiecoördinatoren Ook in schooljaar 2010 - 2011

Events Sir Ken Robinson IKANDA Do schools today kill creativity? Eerste kindercongres in België Events Sir Ken Robinson Do schools today kill creativity? IKANDA IKANDA 2010 – 19 oktober

het creatief proces

Flanders DC Diestsevest 76 B – 3000 Leuven T. +32 16 242903 www.flandersdc.be marc.clerkx@flandersdc.be