H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Competentiedoelen aangeven wat het begrip waardeketen inhoudt en ken je de belangrijkste elementen van de aanbodketen uitleggen wat een distributiekanaal is en welke functies distributiekanalen vervullen beschrijven welke soorten groothandelsintermediairs er in distributiekanalen te vinden zijn beschrijven welke soorten distributiekanalen er zijn en uit welke stappen de planning van distributiekanaalstrategieën bestaat uitleggen hoe logistiek wordt gebruikt in de aanbodketen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Plaats De waardeketen Schakels van de aanbodketen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Het belang van distributie Functies van distributiekanalen Internet in het distributiekanaal Samenstelling van het kanaal / soorten groothandelintermediairs Onafhankelijke intermediairs zelfstandige groothandelaren handelsagenten of makelaars Intermediairs die eigendom zijn van de fabrikant Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Soorten distributiekanalen Kanalen voor de consumentenmarkt Kanalen voor de zakelijke markt Tweevoudige distributiesystemen Hybride marketingsystemen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Kanaalstrategie plannen Stap 1: distributiedoelstellingen ontwikkelen Stap 2: interne en externe omgevingsinvloeden evalueren Stap 3: een distributiestrategie kiezen conventioneel, verticaal of horizontaal marketingsysteem? intensieve, selectieve of selectieve distributie? Stap 4: distributietactieken ontwikkelen kanaalpartners kiezen het kanaal managen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Distributiekanalen en de marketingmix Logistiek: de aanbodketen implementeren Logistiek Functies van logistiek orderverwerking goederenopslag materiaalverplaatsing vervoer voorraadbeheer: JIT en fast fashion Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H15 – Waarde leveren door ketenmanagement DISTRIBUTIEKANALEN EN LOGISTIEKE KANALEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux