GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Publicatie Kerstrapport december wordt het GfK Kerstrapport in Foodmagazine gepubliceerd. Vanwege de jubileummeting (25 e ) is het onderzoek uitgebreid met onderzoek naar maatschappelijke betrokkenheid. Op de website van GfK ( wordt op 12 december een filmpje geplaatst waarin de belangrijkste resultaten van het Kerstrapport 2008 worden toegelicht.
3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli : GfK Panel Services 55 jaar actief Sinds 1954 levert GfK informatie over het (aankoop)gedrag van de Nederlandse consument. Oftewel 55 jaar inzicht in de behoeften van de consument op basis van continue onderzoek. Dat willen we niet zonder aandacht voorbij laten gaan. In 2009 zullen we vanuit een groot aantal invalshoeken, zoals bijvoorbeeld food, finance en fashion, aandacht besteden aan de 55+ huishoudens/ personen. Inmiddels zijn er 4,5 miljoen personen van 55+ en de verwachting is dat dit de komende 5 jaar stijgt naar 5 miljoen personen. Oftewel ruim 30% van de personen is over 5 jaar 55+! Bijgaand een eerste analyse naar het belang van de keuzeaspecten bij een supermarkt. Binnen de 4 geanalyseerde leeftijdsklassen is een onderscheid gemaakt naar inkomen (hoog/ laag).
4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Eerste resultaten 55+ analyse Bij 55+ huishoudens spelen nette winkel, leuke sfeer, en bediening (vriendelijk en deskundig) een belangrijkere rol bij de keuze van een supermarkt. Keuze en lage prijzen (met name bij de hogere inkomens) zijn minder relevant dan gemiddeld. - Zie tabel op pagina 5- De 55+ huishoudens met een hoog inkomen zijn fors vertegenwoordigd bij Albert Heijn, terwijl de 55+ huishoudens met een laag inkomen naar verhouding vaak bij Super de Boer en Aldi boodschappen doen. Het verschil naar inkomen (hoog/ laag) geeft bij de 55+ huishoudens bij AH een veel groter verschil dan bij de jongeren en de midden huishoudens. - Zie tabel op pagina 6-
5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Nette winkel, leuke sfeer en bediening (vriendelijk en deskundig) speelt bij 55+ huishoudens een belangrijkere rol bij de keuze van een supermarkt. Keuze en prijzen minder relevant dan gemiddeld. Jonge HH (<35 jaar) Laag inkomen 1. Goede kwaliteit 2. Goede versafdeling Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Midden HH (35 <55) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Belegen HH (55<65) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Oude HH (65+) NL* *belangscores, **=ranking GfK keuzemotivatiebarometer Ruime keuze 5. Lage prijzen 7. Vriendelijke bediening 9. Deskundige bediening 11. Leuke sfeer 4. Nette winkel 6. Aantr. aanbiedingen 8. Bereikbaarheid/parkeren 10. Geschikte openingstijd 12. Snelle bediening 1** 5 3/ / / /
6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Jonge HH (<35 jaar) Laag inkomen Albert Heijn Super de Boer Aldi Lidl Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Midden HH (35 <55) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Belegen HH (55<65) Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Laag inkomen Hoog inkomen Inkomensgrens (netto): € Oude HH (65+) 100 NL* Detailconsult Plus Jumbo C *index NL=100, o.b.v. bestedingen, binnen supermarkten Supermarkten De 55+ huishoudens met een laag inkomen zijn met name sterk vertegenwoordigd bij Super de Boer en Aldi. De 55+ huishoudens met een hoog inkomen komen veelal bij Albert Heijn.
7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.
8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli % + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis % %
9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007
11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007
12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007