De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Supermarktbestedingen blijven groeien. Consument legt meer bezoeken af, besteed bedrag per bezoek is stabiel in mei. Verwachte omzetgroei voor jaar 2009 van 2.5% (exclusief week 53) valt waarschijnlijk hoger uit.  De supermarktomzet in mei 2009 (week 19-22) was € 2,56 miljard. Dit is 7.7% hoger dan de omzet in de vergelijkbare maand vorig jaar.  De omzetstijging is mede veroorzaakt door de verschoven Pinksterdagen. De na-Pinksterweek met een verkoopdag minder (maandag 2 e Pinksterdag) valt dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, buiten de mei- omzet. Gecorrigeerd voor de verschoven Pinksterdagen bedraagt de omzetgroei 5.7%.  Mede door de gestegen aandacht van de aanbiedingen bij de consument komt de omzetgroei in mei bijna geheel op conto van het aantal gestegen kassabonnen.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Verwachte omzetgroei voor jaar 2009 (exclusief week 53) valt waarschijnlijk hoger uit.  In de eerste 5 maanden van 2009 is de omzet gestegen van € 12,6 miljard in 2008 naar € 13,1 miljard in 2009, oftewel een stijging van 4.6%.  Ook in de maand mei 2009 blijft de omzetgroei op peil. Dit rechtvaardigt de verwachting dat de groeiprognose van het jaar 2009 (exclusief extra week 53) van 2.5% waarschijnlijk 1.0% hoger kan uitvallen.  De supermarkten profiteren enerzijds van de trading down bij de consument (minder uitgaven bij horeca/ speciaalzaken), anderzijds kan de mogelijke extra vakantiedrukte in eigen land ook voor een extra zomerimpuls zorgen.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Senioren een belangrijke en omvangrijke toekomstige doelgroep.  Van de 16,5 miljoen inwoners van Nederland is 4,6 miljoen 55+ jaar.  De verwachting is dat de bevolking in Nederland in 2030 met 5% groeit naar 17,4 miljoen personen. De groep 55+ personen stijgt in dit tijdvak naar verwachting met bijna 40% naar 6,4 miljoen personen (nu 4,6 miljoen). Oftewel 37% van alle Nederlandse inwoners is dan 55+ jaar (nu 28%).  Op dit moment zijn de huishoudens waarvan de persoon die verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen 55+ jaar is, goed voor 40.9% van de foodbestedingen in Nederland. In 2030 zal deze groep naar verwachting ruim 53% van de foodomzet voor zijn rekening nemen.  Senioren hebben behoefte aan kwaliteit, service en gebruiksvriendelijkheid en zijn minder gericht op lage prijzen en ruime keuze. Supermarkten richten zich, vanwege de volumes, natuurlijk het liefst op gezinnen met kinderen. Maar 55-plussers zijn zeker een interessante en omvangrijkere doelgroep. Ze hebben doorgaans tijd en veel geld te besteden. Senioren bezoeken relatief vaak speciaalzaken, de markt en warenhuizen en komen naar verhouding minder vaak bij de supermarkten en drogisten. Supermarkten zien dat veel oudere klanten hun versproducten liever bij de bakker, slager of groenteman halen.De supermarkten Super de Boer,AH en Aldi behalen nu naar verhouding veel omzet bij de senioren. Deze groep hecht bovendien aan bedieningsafdelingen in de supermarkt. Bijna dertig procent van de 55-plussers vindt de aanwezigheid van een goede bedieningsafdeling doorslaggevend bij de keuze van een supermarkt. Dat is een groot verschil met jongeren, die assortimentsbreedte veel belangrijker vinden. Senioren zoeken bij een bedieningsafdeling naar menselijk en sociaal contact. In vergelijking met de andere huishoudens besteden de senioren veel aan de assortimentgroepen wijn/aperatieven, koffie en versgroepen vis,kaas,eieren,groente&fruit,vleeswaren en bloemen&planten.Er wordt weinig besteedt aan frisdrank,zoutjes/noten en maaltijden/pizza’s.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Behoeften van 55-plussers. Aan welke producten, diensten, service hebben ze behoefte? Senioren hebben behoefte aan kwaliteit, service en gebruiksvriendelijkheid. Senioren zijn ook meer merken/ winkeltrouw. Ze hebben veel tijd om alle informatie te verzamelen en te bestuderen alvorens de keuze gemaakt wordt. Sociale omgeving is erg belangrijk voor keuze van product/ dienst. Acht trends in het ouder worden nieuwe stijl: 1.Internet zal nog meer dan tegenwoordig de link zijn met de buitenwereld. Vooral op de gebieden van gezondheid, reizen en sociale netwerken. 2.Oudedagsvoorzieningen ondergaan een revolutie. Zo zullen golf en bingo plaats maken voor theatervoorstellingen, fitnessclubs en wijnproef-activiteiten. 3.Het behoud van intellectuele vaardigheden is prioriteit nummer één. 4.Technologie is geen bedreiging maar vormt een inspiratiebron voor verdere ontwikkeling. 5.Pensionering betekent niet langer dat mensen ophouden met werken maar dat zij gaan werken op hun eigen voorwaarden. 6.Levenslang leren is geheel ingeburgerd. Oudedagsvoorzieningen vestigen zich op universiteitscampussen om volop mogelijkheden te bieden voor onderwijs en cultuur. 7.Leeftijd vriendelijke fitnesscentra zijn overal te vinden. 8.Verzekeraars betalen voor een preventieve gezondheidszorg. Bron: Rabobank/ HBD/ GfK

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

12 VERZILVERING Belang van de segmenten (55+ analyse)

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Belang 55+; Verzilvering naar de toekomst. Food-omzet 41% 48% 53%

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Consumerscan (N=6.000), MAT Q1 2009 Oudere huishoudens zorgen voor het grootste gedeelte van de foodomzet, nl. ruim 40%. De jonge huishoudens nemen nog geen kwart van de foodomzet voor hun rekening. * LEES: Van alle huishoudens in MAT Q1 2009 is 40.7% een 55+ huishouden (huisvrouw/ man ouder dan 55 jaar). Binnen totaal Nederland zorgen zij voor 40.9% van de food-omzet, binnen totaal supermarkten is dat 38.4%.

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Oudere huishoudens besteden relatief minder bij de supermarkten en drogisten dan een gemiddeld huishouden. Binnen de supermarkten besteden ze naar verhouding veel bij Super de Boer, AH en Aldi en weinig bij Jumbo, Dirk en Plus. GfK Consumerscan (N=6.000), MAT Q1 2009, o.b.v. bestedingen (%)

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Nette winkel, leuke sfeer en bediening (vriendelijkheid en deskundigheid) spelen bij 55+ huishoudens een belangrijkere rol bij de keuze van een supermarkt. Ruime keuze en prijzen minder relevant dan gemiddeld.

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 Oudere huishoudens geven naar verhouding veel geld uit aan wijn/ aperitieven, koffie en versgroepen zoals vis, kaas, eieren, groente & fruit, vleeswaren en bloemen en weinig aan frisdranken, zoutjes/ noten en maaltijden/ pizza’s. GfK Consumerscan (N=6.000), MAT Q1 2009, o.b.v. bestedingen (%) * o.a. bloemen en planten/ tijdschriften etc.


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200916 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google