Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Verborgen vormen van pesten
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Powerpoint gemaakt door
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wat maakt het leven zinvol?
Doelstellingen Formuleren
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Presentation Of Learning
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Werkgroep Economie en Geloof Enkele activiteiten Doelstellingen Hoe het begon  Alternatieve invulling Dankdag: 2009 paneldiscussie met o.a. vert. chr.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Godsdienst.
MVO en analyse van dilemma’s
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Deel anders, mijn organisatie
CanDo Coaching.
Een onverwacht feest Les 2
Potverdorie, eet normaal!
Godsdienst 1.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Psychologie van de duurzaamheid
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Online filmpjes maken. (
Motivatie & differentiatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Welkom ik maak me sterk.
Niets is wat het lijkt.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Samenvatting Spel Mondiaal Beleid AV AROSA – 8 december 2015.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Hoe pedagogisch handelen?
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Samenleving en overheid
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Verbonden voelen met de natuur
Beleid en regelgeving Les 1.
Holy Guacamole. Het fruit is boos
Transcript van de presentatie:

Wat is milieuvriendelijk/solidair gedrag? Hoe komen tot milieuvriendelijk/solidair gedrag? Rol van communicatie/educatie/onderwijs?

Jongeren en duurzame rechtvaardige samenleving

Young Mentality Nederlands jongerenonderzoek Young Mentality: 2006 Indeling op basis van gemeenschappelijke waardenpatronen i.p.v. op basis van socio-demografische factoren of subculturen Duurzamer om naar “belevingswereld” te kijken 8-18jaar Steekproef bij 4000 jongeren, 7 factoren onderzocht, 2 doorslaggevend, 6 groepen

Young Mentality en duurzaamheid Nederlands jongerenonderzoek naar duurzaamheid 2010 -12-18jarigen -steekproef 1200 jongeren -kwalitatief en kwantitatief

Opvallend algemeen:

Opvallend algemeen:

Enkele andere onderzoeken: YoungMentality: rekening houden met drempels, interesse in oplossingen + segmenteren! Onderzoek laat zien dat er bereidheid en interesse is bij jongeren om zich in te zetten voor de wereld (maar…): Ze maken zich regelmatig of af en toe zorgen over de wereld. Ze vinden een duurzame levensstijl belangrijk om na te streven Ze hebben behoefte aan handelingsperspectief en willen direct effect zien Ze denken positiever over Internationale Samenwerking dan volwassenen en vinden activiteiten waar ze zelf iets aan hebben het meest interessant; ‘what’s in it for me’ Eigen belevingswereld en fun-factor zijn belangrijk Wat is shareable? Storytelling is belangrijk + samen/alleen creëren, niet te zwaarwichtig Ze willen meedenken, meewerken, betrokken worden bij project Ze zijn vrijgevig, maar willen weten wat er met het geld gebeurt

En wat ben ik hier nu mee? bv. solidariteitsorganisatie Broederlijk Delen Enkel voor eigenzinnige idealisten?

En wat ben ik hier nu mee? Funfactor, in groep deelnemen, thema niet op voorgrond, competitie, humor

En wat ben ik hier nu mee? “Zuidprik is ondertussen een begrip met inhoud geworden op onze school. Leerlingen weten dat dit staat voor ludieke acties, in het thema waar liefst de hele school bij betrokken wordt. We slagen er door deze acties in om ‘andere’ leerlingen te bereiken (minder geëngageerde leerlingen), we bereiken dus een breder publiek. Met de acties van Zuidprik kunnen/mogen we de hele school op zijn kop zetten. Hier voelen leerlingen zich dan ook veel meer betrokken bij”.

Foodtest: profielen en uitdagingen Hapklare Brok Snel, kant-en-klaar, veel “restjes” Uitdaging: 40 dagen trager en zonder restjes! Exotische Stoot Ver, veel voedselkilometers, grote ecologische voetafdruk Uitdaging: 40 dagen lokaal en seizoensgebonden! Gast met Goesting Bourgondisch, “carnivoor” Uitdaging: 40 dagen gezonder en zonder vlees! Lekker Lokaal Ding Duurzaam: Vlees en vis minderen, Lokaal, Ecologisch, Eerlijk en Seizoensgebonden Uitdaging: 40 dagen motiveren!

Hoe organiseer jij campagnes op school? Motivatie of Moetivatie ?

Motor van goesting (motivatie) Ik kan mezelf zijn ; ik voel me vrij bij de dingen die ik doe vs. Ik hoor hier iets te doen Autonomie Ik ervaar een band & persoonlijke betrokkenheid vs. afstandelijke, kille relatie VerBondenheid Ik ben succesvol ; mijn inbreng maakt een verschil uit vs. gevoel van machteloosheid Competentie

Welke argumentatie gebruik jij? bv. vegetarisme -Lekker -voor mijn gezondheid -voor mijn medemens -voor de dieren -voor het milieu -Moby is ook veggie -Mijn vriendin is veggie en ze geeft me veel receptjes -… Ratio >>> emo Langetermijnbelangen >>>korte termijn Laaghangend fruit ! Bv. Donderdagveggiedag

Draagvlak creëren op school… Relativering (gedragsverandering t.o.v. draagvlak) Toekomstgericht; benutten van kansen ! Geloofwaardige school

Waar worstelen we met Broederlijk Delen zelf mee? éénduidig, simpel t.o.v. meervoudig complex Herkenning, identificatie Globale, “verre” problemen en “lokale”, kleinschalige oplossingen -Werkgroep Groen Beleid/MVO: geloofwaardigheid!

Stopt de FOODTEST de HONGER? Bewuster consumeren in N minder voedsel van Z naar N meer landbouwgrond minder focus minder bos weg op productie meer ruimte exportvoeding in Z meer energie, water voor eigen voedselproductie

Stopt de FOODTEST de HONGER? Voedselprobleem oplossen? = mensen die honger hebben op duurzame manier eigen voedsel laten kweken nood aan duurzame (wereld)systemen (economisch, landbouw, handel) dàt begint bij duurzaam consumeren!

Tot slot: Broederlijk Delen ‘t zit in de genen… Bedankt voor de aandacht! http://www.youtube.com/watch?v=VUPzr2MGKMs Sharing experiment