Hoe teken je een goede grafiek: bovenbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vierde bijeenkomst Kleinste kwadraten methode Lineaire regressie
Advertisements

Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Gelijkmatige toename en afname
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
Snelheid.
Een manier om problemen aan te pakken
Experimenteel onderzoek
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Samenvatting H29 Parabolen
Welkom in klas 4V Docent: R. Majewski
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 2
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Het proefverslag Van de calorimetrie-proef (proef 4) moet een proefverslag worden gemaakt. De studenten die proef 4 hebben gedaan in de week van 29 sept 
havo B Samenvatting Hoofdstuk 5
CSE Vaardigheden.
Tekenen.
Weet je wat recht evenredig te maken heeft met veerconstante
Welke diagrammen er zijn
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Paragraaf 2 Een gebied in kaart.
Van meting naar diagram
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Experimenteel onderzoek
havo B 5.1 Stelsels vergelijkingen
Thema 1. Wat is biologie? Bij dit thema horen 2 practica:
Vb3F-Verband in Grafieken
Paragraaf 1.5 Volume & inhoud.
Natuurkunde Paragraaf 3.4 & 3.5
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
H2 Lineaire Verbanden.
Kevin van Dorssen 3 april 2008Hfst 8 L1K Formules en letters.
Lineaire Verbanden Hoofdstuk 3.
H7 Kracht.
Herhaling opgave 1 a) b) c) d) e) f) g) h) i)
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
1.6 DIAGRAMMEN: Van kromme naar rechte
Regels voor het vermenigvuldigen
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Plattegrond en maquette maken
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Rechte lijnen: lineair verband. Een lijn is een verzameling van punten.
Vergelijkingen.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Samenvatting.
Rekenen & Tekenen sciencmc2.nl.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
Grafiek van lineaire formule
TF GRAFIEKEN TEKENEN : Oefening
Grafiek van lineaire formule
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Onderzoek Basisstof 6.
Kun je vertellen wat de samenhang is tussen massa (m), Volume (V) en
Welke diagrammen er zijn
Grafieken en formules 1-1 puntgrafiek, horizontale en verticale lijnen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
1 Twee grafieken van temperatuur en dagen.
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
Transcript van de presentatie:

Hoe teken je een goede grafiek: bovenbouw A.D. van der Mei L. Kruise

Waarom teken je een grafiek Om te kijken of de theoretisch verwachting overeenkomt met de werkelijkheid Om de steilheid (= richtings-coëfficiënt) van de lijn te bepalen

3 belangrijke afspraken Alles met potlood Rechte lijnen met liniaal Grootheid èn eenheid bij beide assen ( in symbolen)

Waaruit bestaat een grafiek Twee duidelijk zichtbare assen met bijschrift Eén of meer lijnen Duidelijk zichtbare meetpunten Verschillende lijnen onderscheiden door meetpunten met verschillende vormen Indien nodig een legenda Soms een titel

Waarop letten Maak de grafiek vooral niet te klein. Je moet de grafiek goed kunnen aflezen Maak de grafiek zo vierkant mogelijk Niet langs de rand Kies de schaalverdeling zo dat 1 cm overeenkomt met: 1 (of 0,1 of 10 ...) 2 (of 0,2 of 20 ...) 5 (of 0,5 of 50 ...)

Voorbeeld: bekerglas met water Een bekerglas met water wordt verwarmd Om de twee minuten wordt de temperatuur gemeten: Tijd (minuten) Temperatuur (°C) 19 2 27 4 33 6 41 8 50 10 56 12 60 14 65 16 69 18 73 20 76

Eerst de meetpunten in de grafiek:

De lijn: lineair of recht-evenredig of geen van beide?

Zo ziet de correcte grafiek eruit

Altijd vloeiende lijnen, dus nooit zo:

En ook nooit zo:

Werkwijze Onderzoek wat er volgens de theorie moet gelden Bedenk welke grootheden je laat variëren en welke je dus constant houdt Bedenk welk verband er tussen deze grootheden bestaat: Recht-evenredig (rechte lijn door oorsprong)  Perfect Lineair (rechte lijn)  Ook goed Anders  Probleem

Probleem Bij een recht-evenredig of lineair verband kun je zien of de punten op een rechte lijn liggen en dus de theorie wel of niet bevestigen Bij een kromme lijn kun je niet zien of de lijn aan de theorie voldoet; niet elke kromme is een parabool

Kromme rechttrekken Meestal is het mogelijk om wel een rechte lijn te krijgen door andere dingen langs de assen te zetten Niet x maar bijvoorbeeld x2 langs de as Probeer te herschrijven tot de algemene vorm: y = a·x + b

y = 2x2

voorbeeld 1: Slingertijd Probeer te herschrijven tot de algemene vorm: y = a·x + b x en y grootheden die je meet a = steilheid of r.c. b = snijpunt met y-as 𝑇=2 𝑙 y = T a = 2 x = 𝑙 b = 0 dus door oorsprong

voorbeeld 2: Lenzenwet Probeer te herschrijven tot de algemene vorm: y = a·x + b x en y grootheden die je meet a = steilheid of r.c. b = snijpunt met y-as 1 𝑣 + 1 𝑏 = 1 𝑓 of 1 𝑏 = −1 𝑣 + 1 𝑓 daarmee: 𝑦= 1 𝑏 𝑥= 1 𝑣 𝑎=−1 𝑏= 1 𝑓

voorbeeld 3: Lenzenwet Wat moet ik nu kiezen voor x, y, a en b ? 1 𝑣 + 1 𝑏 = 1 𝑓 onder één noemer brengen 𝑏 𝑣𝑏 + 𝑣 𝑣𝑏 = 1 𝑓 optellen 𝑣+𝑏 𝑣𝑏 = 1 𝑓 kruislings vermenigvuldigen 𝑣𝑏=𝑓 (𝑣+𝑏) Wat moet ik nu kiezen voor x, y, a en b ? x = v + b y = vb a = f b = 0

Steilheid aangeven in de grafiek Lineair verband Teken de meest waarschijnlijk rechte lijn langs de punten; evenveel punten onder en boven de lijn Kies 2 punten op de lijn; niet te dicht bij elkaar Teken twee stippel lijnen Voor steilheid of r.c. geldt: 𝑟.𝑐.= Δ𝑦 Δ𝑥 = 3,70−1,50 5,0−0,6 =0,50 y x 𝑟.𝑐.= Δ𝑦 Δ𝑥 = 3,70−1,50 5,0−0,6 =0,50

recht-evenredig verband Teken de meest waarschijnlijk lijn langs de meetpunten. De lijn gaat door de oorsprong Kies een punt op de lijn (hoeft geen meetpunt te zijn); het andere punt is de oorsprong. Teken stippellijnen naar de assen x y

Als je deze regels in acht neemt bij het tekenen van een grafiek, kan het tot en met het examen niet meer fout gaan. Einde