Globale planning Les 1: namen en eigenschappen van de planeten (1 t/m 6) Les 2: eigenschappen van de planeten (7 t/m 10) Les 3: maten in ons zonnestelsel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doen wij met Gods Schepping …
Advertisements

2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
De aardse atmosfeer.
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2HV.
Energie en energieomzettingen
Life in the universe.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
4.3 De mens verandert het klimaat
OPSLAG.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Door: Charlot Zwerink, Lisa Stensen en Veerle Schreuder
Invloed van licht op planten.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kenmerken van de aardse atmosfeer
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
zonnestelsel zonnestelsel zonnestelsel lucas vermeulen
Van: Jantine Brouwers Datum:
Vandaag! Klimaten op Aarde (Hoofdstuk 2): Temperatuurverschillen op Aarde (paragraaf 3 blz. 32 & 33)
B5 Fotosynthese en Verbranding
Ontkiemen van bonen.
Energie Fossiele energie.
Ontstaan van het heelal
Kringloop producent-consument-reducent………
Een duurzame aarde.. ‘Een paradijs op aarde’  1200 eilanden. De grootste is 5 km 2, De eilanden zijn in groepen atollen verdeeld. Toerisme bedraagt.
Hst 1: Het klimaatsysteem
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Marskolonisatie Sociaal Groen Chemie Techniek
Eerbied voor een keuze De hel bestaat niet … ?. Genesis 1:28 / 31   En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de.
BROEIKASEFFECT en OZONLAAG
Door : Lucas Van Der Haven
Wat doet de dampkring met binnenkomende straling?
Wat doet de dampkring met binnenkomende straling?
Wat doet de dampkring met binnenkomende straling?
Kosmische straling.
(Kosmische) straling en organismen door Sofie, Pau Li en Kim v2a
Werk & energie Kamoe & xQuiniboy Made in Rotterdam

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Inhoud volgende toets:
Op de maan opdracht 10.
terug naar: de blauwe lucht
Ontstaan van het heelal en de aarde
De ontwikkeling van leven
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
Venus.
derde planeet vanaf de zon
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
2.5 Kosmische straling en organismen
Jupiter.
Gemaakt door: Enrico Stolwijk Rowan de Vries Daan Borger
Les 4 Fotosynthese en Ademhaling
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Energie en energieomzettingen
Hoofdstuk 2 Aarde § 2 Planeet Aarde.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Thema Biosfeer Paragraaf 2 HET BROEIKASEFFECT.
De koolstofkringloop is de bekendste
Thema Biosfeer Paragraaf 1 Invloed van de mens.
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Trailer 'dansen op de vulkaan'
Groeifactoren.
Transcript van de presentatie:

Globale planning Les 1: namen en eigenschappen van de planeten (1 t/m 6) Les 2: eigenschappen van de planeten (7 t/m 10) Les 3: maten in ons zonnestelsel (11 t/m 18, niet 15b, 19 alleen voor VWO) Les 4: reizen in ons zonnestelsel (20 t/m 23) Les 5: leven op Aarde (24 t/m 26) Les 6: water en warmte (27 t/m 29) Les 7: zuurstof en koolstofdioxide (30 t/m 37)

B Leven, paragraaf 1, Leven op Aarde

Mars Is er leven op Pluto Kun je dansen op de maan Is er een plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan.. Maanmannetjes Marsmannetjes.. http://www.imdb.com/video/screenplay/vi2509177 369/

bewijs? Hoewel er nog nooit bewijs is gevonden voor leven buiten de Aarde, zou het best mogelijk kunnen zijn dat.. http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051031_aard e01

Leven op Aarde Water en de atmosfeer..

De atmosfeer Beschermt ons tegen kosmische straling Tegen UV straling Tegen allerlei deeltjes die door het heelal vliegen (een vallende ster is een meteoriet die verdampt in de dampkring) Poollicht (geladen deeltjes van de Zon die door het magnetisch veld van de Aarde worden omgebogen

aardmagneetveld

Voorwaarden om te kunnen leven http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060208_da mpkring01 Vraag 26 maken eerste P-vraag niet Tweede P-vraag over de hoeveelheid land die wij beschikbaar hebben wel

B Leven, paragraaf 2 water en warmte http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060209_kri ngloop01

Hydrologische kringloop Water kringloop (hydrologische kringloop)

Water is nodig Om in te leven (voor de vissen die voor ons voedsel zijn) Bij de opbouw van leven, sommige planten hebben het nodig voor de fotosynthese Wij bestaan zelf voor 60% uit water Fruit, groente bestaat voor groot deel uit water

Demoproef 1 Water zonder atmosfeer De lucht wordt weggezogen Water gebeurt er? Na korte tijd gaat het water verdampen Conclusie: water kan niet bestaan zonder atmosfeer (vandaar dat er geen water is op de maan)

Demoproef 2, zon verwarmt de Aarde Een sterke gloeilamp wordt op korte afstand gezet van twee bakjes water met dezelfde begintemperatuur. Het ene bakje is opgesloten in een bekerglas met deksel, zal er na 15 minuten verschil zijn in temperatuur? De temperatuur van beide is gestegen, maar die van het water opgesloten in het bekerglas veel meer Met een beschermende luchtlaag houd je warmte vast

Demoproef 3 Weer dezelfde gloeilamp, een bakje vlak bij, een bakje water vijf maal zo ver weg..waar zal het het warmst zijn? De temperatuur van het bakje water dicht bij de gloeilamp is wat gestegen, verder weg niet of nauwelijks.. Op grotere afstand heeft de zon steeds minder invloed op de temperatuur Maak opgave 29 (gebruik gegevens uit vraag 11)

B Leven, paragraaf 3 zuurstof en koolstofdioxide Ademhalen..wij gebruiken zuurstof en ademen koolstofdioxide uit Planten doen het net andersom..zij gebruiken koolstofdioxide en ‘ademen’ zuurstof uit Fotosynthese! Demoproef 4 doen we niet.. Maak wel opgave 31

Van zuurstof naar koolstofgas.. http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20021104_ade mhaling03 Maak nu opgave 32, kies uit A of B

Koolstofdioxide..

broeikasgas CO2 is een broeikasgas, net als… Methaan, CFK’s, waterdamp Het houdt dus warmte vast Komt vrij bij verbranden fossiele brandstoffen zoals aardolie, steenkool en aardgas Het is goed, planten hebben het nodig, het maakt onze planeet leefbaar

Maar teveel CO2.. Is niet goed

Is Venus ons voorbeeld? 464 ˚C

Dus we moeten uitstoot CO2 beperken.. Opslag in de ondergrond Geen aardolie en steenkool meer gebruiken Zeewater kan het opnemen Olivijn.. .. Maak opgave 36 en 37

Wat weten we nu? We kennen nu de zon met haar 8 planeten We weten een beetje hoe deze planeten eruit zien.. We weten waarom er leven is op Aarde, en niet op de andere planeten We kunnen werken met grote getallen We hebben nog een keer gewerkt met de verhoudingstabellen Heb je nog vragen?