Zaakgericht werken in samenhang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Welkom! Wilfred Lintsen 3 en 4 oktober 2012.
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Workshop 6: Multichanneling
Gedeelde kennis verbindt meer
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Mark Voogd 24 Mei Boxtel Dienstverlening, ICT en efficiency; In de Drechtsteden regio Het advies op hoofdlijnen.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
BAG - WOZ, planning en commitment
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
VIAG themabijeenkomst 7 september 2012
Gemeente Arnhem Inwoners: Internet: 1 miljoen bezoeken
Platform Afnemers De weg naar Modernisering GBA
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Publieke Dienstverlening ‘op de kaart’
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Zaakgericht werken in samenhang
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
Informatieplattegrond
Gemeenten kleuren de BGT in
Bijeenkomst VNG/DataLand/ Gemeente Rotterdam
Informatieverkeer in gemeentelijke ketens Grip op diversiteit Scheveningen, 29 juni 2012.
UDEN geeft excellent Antwoord© met kanaalsturing door te Verbreden Professionaliseren Coördineren.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Aan de slag met Stelselpedia
Digitaal mei 2014.
Winstpakkers en vraagbundeling
Producten & Werkprocessen
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
VDP Congres december 2014.
Joris' werk: Stelsel en NORA
Van bedrijfsvoeringstrategie naar ICT-investeringen
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Digikoppeling in de praktijk
Overheidsbrede dienstverlening 2020
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Basisregistraties Optimaal benut Basisgegevens zijn “het water uit de kraan” Gabriel van Tiggelen senior adviseur Informatiebeleid VNG.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
19 september 2016 Digimelding. Digimelding september 2016 Logius, dienst digitale overheid 2 Digimelding Kern Digilevering Stelsel Catalogus Afnemer.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Afspraakgericht werken Snel balie
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Informatieplan 2016 – hoofdlijnen -
Het E-depot van Rotterdam
Gemeenten kleuren de BGT in
Bijeenkomst VNG/DataLand/ Gemeente Rotterdam
Transcript van de presentatie:

Zaakgericht werken in samenhang

Goede dienstverlening Informatie delen en verbinden Efficiënt werken Eénmalige uitvraag van gegevens Korte recap van de film Techniek efficiënt inzetten

De uitdaging

Samenhang zaakgericht werken

De veranderopgave van gemeenten De verandering is de verschuiving van processen georganiseerd rondom de vakafdelingen (bedrijfsvoering) naar: De processen efficiënt georganiseerd rondom de vakafdelingen én Dienstverleningsprocessen rondom burger en bedrijf De vrijheid Vakafdelingen kunnen hun eigen specifieke (deel-)processen zelf efficiënt organiseren. De gebondenheid Op hoofdlijnen moet informatie bij elkaar worden georganiseerd (statusinformatie/zaakgericht). Eén digitale overheid: betere service, meer gemak

Vrijheid in gebondenheid Besturen Bewaken Beheren Gebonden in de “generieke” zaak Informeren/ intake Behandelen Besluiten leveren vrijheid in het “specifieke” proces

  “bouwplaat” zaakgericht werken * (doelstellingen)

Ingrid: kwam je in je vorige functie ook in aanraking met I-nup? Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Ingrid: kwam je in je vorige functie ook in aanraking met I-nup? Natascha: ja….ik weet het nog goed….solliciteerde als hoofd publiekszaken. (Klantcontacten bundelen etc)

Basisregistraties op orde Meest nabije overheid Vraag centraal Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Basisregistraties op orde Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Basisregistraties invoeren en koppelen Ingrid: Er zijn toch wel veel gemeentes die daar mee bezig zijn hoor. Het organiseren aan de voorkant en aan achterkant de basisregistraties proberen te koppelen. * Maar het echte werk zit er juist tussenin he. Zo werd ik laatst gevraagd om te helpen bij de bewustwording vd veranderopgave van een gemeente. Wat komt er nu eigenlijk op ons af? Waar zit de samenhang nu? Hoe moeten we de organisatie inrichten? FrontOffice Basisregistraties

Zaakgericht werken Zaakgericht werken Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Zaakgericht werken Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Basisregistraties invoeren en koppelen Ik ging in gesprek met de manager die verantwoordelijk was voor het herinrichten van processen. Ik vroeg hem of ze al bezig waren met zaakgericht werken en applicatie-sanering. * Hij vertelde dat dit wel de bedoeling was maar dat hij toch eerst andere prioriteiten had, zoals de aanschaf van een klachtenregistratiesysteem. Gézieta: Daar heb je toch geen apart systeem voor nodig? Nee, dat klopt dit is nu juist een voorbeeld van zaakgericht werken. Ik zal je het laten zien. * * FrontOffice Basisregistraties

Zaakgericht werken Zaakgericht werken Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Zaakgericht werken Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Basisregistraties invoeren en koppelen De Klacht komt Binnen en je * Start Je Behandelt de klacht Je Besluit erover Je Levert een antwoord aan degene die de klacht heeft ingediend En omdat je al deze informatie al bij elkaar hebt kun je ook het proces besturen, bewaken en beheren. FrontOffice Basisregistraties

Basis werkproces is gelijk Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Basis werkproces is gelijk Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Basisregistraties invoeren en koppelen * Veel werkprocessen in backoffice zijn hetzelfde (woord) Er zit dus een generiek dienstverleningsproces onder (cirkel) Gézieta: DAT SNAP IK! Ja en hij gelukkig ook! Aan de hand van zaakgericht en procesgericht werken hebben we nog even doorgepraat, want hij vroeg zich nog wel af hoe hij dit dan moest aanpakken. FrontOffice Basisregistraties

Generieke oplossingen Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Generieke oplossingen Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Zaakgericht werken, inzetten generieke processen en voorzieningen Basisregistraties invoeren en koppelen Kijk zei ik, als je nu eerst gaat kijken of processen wel nodig zijn en of ze eenvoudiger kunnen  De eenvoudige processen vul je dan in de midoffice in met zaakgericht werken obv de inzet van generieke processen en voorzieningen.  * FrontOffice MidOffice Basisregistraties

Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Proces inrichting Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken, inzetten generieke processen en voorzieningen Proces sanering en vereenvoudiging Basisregistraties invoeren en koppelen De complexere processen in de backoffice vullen ze dan zelf op de afdelingen in. Mits ze natuurlijk gebruik maken van de Basisregistraties en aansluiten op de midoffice. Het zaakgericht werken spreek je dus af met de hele organisatie.  * FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties

De virtuele verbindingsdienst. Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens In plaats van losse applicaties aan elkaar te knopen, los je dat nu in de midoffice op. In de midoffice komen dan alle processen en informatie uit de vakafdelingen en de frontoffice bijelkaar. * De virtuele verbindingsdienst. MidOffice FrontOffice BackOffice Basisregistraties

Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Efficiency Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken, inzetten generieke processen en voorzieningen Proces sanering en vereenvoudiging Basisregistraties invoeren en koppelen De verandering zit dus daar en dat levert efficiency op. (radertjes bouwen op) Gézieta: NOU DAT SCHEELT JE DAN VEEL APARTE APLLICATIES EN KOPPELINGEN! EN HET WORDT EEN STUK OVERZICHTELIJKER. * FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties

Alle informatie bij elkaar! Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Zaakgericht werken Inzetten generieke processen en voorzieningen Alle informatie bij elkaar! VORMT DE BASIS VOOR: Goede dienstverlening Efficiënte processen Goed toegankelijk en geordend digitaal archief Management en stuurinformatie Ja, en omdat alle informatie bij elkaar komt, wordt het hoofd DIV daar ook erg blij van want die heeft meteen een goed toegankelijk digitaal archief. Het MT overigens stuurinformatie op concernniveau. Ook niet onbelangrijk! En wat nu leuk was, ik sprak ‘m een tijdje later nog een keer en zaakgericht werken had ineens hoge prioriteit gekregen in die gemeente! FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties

Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Intake Leveren Besturen Bewaken Beheren Behandelen Besluiten Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Dienstverlening Informatie management Bedrijfsvoering en organisatie Gegevensbeheer Klantcontacten bundelen & Kanalensturing Zaakgericht werken Alle informatie bij elkaar Proces sanering en vereenvoudiging Basisregistraties invoeren en koppelen ….die komen dan op hun plek, want ze zijn onderdeel geworden van het plan dienstverlening en bedrijfsvoering. NUP-bouwstenen zijn ondersteunend aan de veranderingen van de gemeenten maar wat denk je, zouden meer gemeenten zich herkennen in deze ervaringen die wij hebben gedeeld ? ----- Notulen (04-04-12 07:42) ----- Overgang naar moderating. FrontOffice MidOffice BackOffice Basisregistraties

NUP Bouwstenen Animatie: Blauwe groep klikken, rest volgt vanzelf Meest nabije overheid Vraag centraal  Snel & Zeker, Transparant & Aanspreekbaar Efficiënt werken Eenmalige uitvraag van gegevens Webrichtlijnen Antwoord voor bedrijven MijnOverheid 14+ Netnummer DigiD eHerkenning DigiD Machtigen BSN DigiLevering DigiKoppeling Resultaatafspraak 14: Gebruik van alle basisregistraties NHR BAG BRT BRK BGT BRO DigiMelding BLAU BRI BRV GBA / RNI WOZ Animatie: Blauwe groep klikken, rest volgt vanzelf Navigatie: over elke blok staat een transparante rechthoek, als je daar op klikt ga je naar de bijbehorende detail slide, op deze detail slide staat weer een object om terug te keren naar deze slide Basisregistraties BackOffice MidOffice FrontOffice

Functies & Voorzieningen MidOffice NUP voorziening Relatiebeheer Zakenbeheer Processturing CRM Zaaksysteem WFM Service catalogus Zakenmagazijn BPM Contentbeheer Zaaktypencatalogus CMS PDC Formulieren generator RSGB Verbinden Documentenbeheer Gegevensontsluiting DMS Dossierbeheer Gegevensmagazijn DigiLevering Broker Basisregistraties Kernregistraties Archief beheer DigiKoppeling RMA