Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee iiiGO Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
Van heden naar toekomst IST Projectorganisatie IST Bedrijfsvoering SOLL bedrijfsvoering 1-1-2013 SOLL bedrijfsvoering 1-1-2015 IST Inform- en apl architectuur SOLL I en apl architect. 1-1-2013 SOLL I en apl architect. 1-1-2015 IST Technische infr SOLL Technische infr. 1-1-2013 SOLL Technische infr. 1-1-2015 IST ICT organisatie SOLL ICT organisatie 1-1-2013 SOLL ICT organisatie 1-1-2015
13 jan: Informatiebeleid en kaders bedrijfsvoering Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten
Agenda 13 januari 9:00 Welkom en StaVaZa en andere praktische zaken 10:00 Opzet projectstructuur 10:30 Pauze 11:00 Aanscherpen contouren: strategie bedrijfsvoering en dienstverleningsprincipes nieuwe gemeente 11:45 Kaders Informatiebeleid- en management (Nora, Gemma) 12:30 lunch 13:00 Bepaling applicatielandschap 15:00 EINDE
20 jan: Inf- & app. architectuur Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten
20 jan: Inf- & app. architectuur 09:00 – 09:30 Kennismaking & HET Doel van de dag 09:30 – 10:30 Uitkomsten 13 januari 10:30 – 11:00 Pauze 11:00 – 11:30 Stellingen over functioneren applicatiebeheerder (verkapte krachtenveldanalyse) 11:30 – 12:30 Bepalen IST situatie applicatielandschap 12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:30 Bepalen SOLL situatie en route van IST naar SOLL 14:30 – 15:00 Korte presentatie 15:00 afsluiting Kees, Kay, Kernteam en Werkgroep ICT
20 jan: Inf- & app. architectuur Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten
27 jan: Technische architectuur Kennissessie Aannames bedrijfsvoering, i-Visie en I&A architectuur SOLL - Kantoor automatisering SOLL - Netwerk architectuur SOLL - Servers, virtualisatie, etc. SOLL – telefonie, devices, tablets Frans Spaan en Kernteam
3 feb: PLANNEN op hoofdlijnen Uitgangspunten bedrijfsvoering en dienstverlening SOLL- informatie- en applicatie architectuur Technische Architectuur Goedkeuring START maken van de SPECS t.b.v. aanbesteding
Febr: i-Functies Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten
Workshop febr: i-Functies Kennissessie Aannames bedrijfsvoering, i-Visie en I&A architectuur, technische architectuur Organisatie systeembeheer Organisatie helpdesk Organisatie DIV Organisatie gegevensbeheer Organisatie –Consulentschap/projecten Organisatie management Wie en wanneer ??????
Open eindjes :) Budget en mandaat Communicatie Rechtmatigheid Projectsturing herindeling Koppeling met andere projecten Contourenschets (dienstverlening, eisen ICT) Functie boek pas in september Verander-aanpak
Deel 2 Uitleg HGP Demonstratie Project management systeem
Over HGP Staat voor Handzaam Gemeentelijk Projectbesturingsmodel Speciaal voor gemeenten ontwikkeld Eenvoudig te leren en te gebruiken Belangrijk: niet alleen structuur, ook cultuur Afgeleid van Prince2
Uitgangspunten Verantwoordelijk zo laag mogelijk in organisatie Bestuur of MT geeft kaders aan Communicatie wordt helder gedefinieerd Projectleiders hebben management competenties Niet functioneren in projecten is bespreekbaar Geef VERTROUWEN
Verantwoordelijkheden Zonder goede opdracht, geen goed project Niet alles zelf willen doen Bij verantwoordelijkheden horen bevoegdheden Geef de grenzen aan Vier de successen! Maak ook lastige onderwerpen bespreekbaar
Hoe zou het moeten lopen
Standaarddocumenten beschikbaar Opdrachtverstrekking Projectplan Highlightreport Rapportage aan stuurgroep
Demo projectsturingsmodel
Deel 3 Bepaling uitgangspunten bedrijfsvoering, dienstverlening Kaders Informatiebeleid- en management
Workshop visie informatiebeleid Gemeentelijk fundament van KING, Nora, Gemma, etc Aannames bedrijfsvoering SOLL - Zaakgericht werken SOLL - Digitaal werken SOLL - Het Nieuwe Werken Informatiebeleid
Kaderstellend model Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten
Informatie- & applicatie architectuur
Bedrijfsvoering (1) Per1 januari 2013 zal de nieuwe organisatie op een groot aantal terreinen presteren, waar mogelijk minimaal op het huidige niveau en op sommige terreinen al daarboven. Het pad naar de volledige beoogde transitie zal enige jaren in beslag nemen. De ambtelijke organisatie van de gemeente Goeree-Overflakkee is een open ontwikkelings-en mensgerichte organisatie die middenin de samenleving staat. Het is een organisatie die ook de nieuwe kansen en uitdagingen van het gebied herkent en deze kansen en uitdagingen oppakt in samenwerking met alle partijen.
Uitgangspunten dienstverlening (1) De frontoffice is er op gericht om te zorgen dat: de klant slechts op één plek, éénmaal, zijn vraag hoeft te stellen; de klant steeds meer vanuit dit punt direct een antwoord op de vraag krijgt (in de toekomst 80% van de vragen); bij het eerste contact de afhandeling procedure helder wordt voor de klant en diens verwachtingen daarmee overeenkomen; de backoffices praktisch zijn afgeschermd voor klantinitiatieven die geconcentreerde afhandeling onnodig verstoren; alle (vier) KCC-kanalen (schriftelijk, telefonisch, elektronisch en persoonlijk) vanuit één punt in de organisatie bediend worden.
Uitgangspunten dienstverlening (2) Bundeling van de publieksdienstverlening met ruime mogelijkheden voor decentralisatie via virtuele loketten en specifieke doelgroepenbenadering via huis-en wijkbezoek, decentrale spreekuren etc. Het KCC heeft centrale plek in de organisatie en is gericht op kwaliteit van alle dienstverlening aan de burger (individu, eenmalige contacten). Het KCC omvat de(sturing op de)vier dienstverleningskanalen: schriftelijk, telefonisch, elektronisch en persoonlijk. Korte lijnen tussen front-en backoffices. Klant-c.q. accountmanagement vanuit de frontoffice.
Organisatie GO
Personeelsmanagement
Eisen t.a.v. ICT Frontoffice / Antwoord© / 14xy / Digitaal loket; Midoffice: zaakgericht werken; Basisregistraties; Informatiebeveiliging; Eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik; Gebruik van e-Overheid standaarden; Het gebruik van open standaarden; Het Nieuwe Werken; Het gebruik van sociale media; Open overheidsinformatie; Werken onder architectuur; Samenwerken t.a.v. kennisontwikkeling en de inkoop van producten en diensten; Uitbesteden van diensten aan een marktpartij. En: KCC en (twee) virtuele loketten op de koppen van het eiland.
Huisvesting en faciliteiten Uitgangspunten voor de organisatie en besturingsfilosofie: De organisatie neemt de principes van digitaal en zaakgericht werken als vertrekpunt. Realisatie centrale dienstverlening vanuit één 'huis der gemeente' per 1 januari 2013. Start met alle medewerkers vanuit één locatie waardoor integraliteit in de cultuur en samenwerking worden bevorderd. Ruimte om te experimenteren met Het Nieuwe Werken (HNW).
Deel 4 Bepaling Applicatie landschap
FO-MO-BO
Gemma
Keuze criteria voor het applicatielandschap Beheerslast, Kosten, Passend in Informatiearchitectuur, Minimalisatie complexiteit, realisatie voor 1-1-2013 mogelijk, risicominimalisatie, dienstverlening, toekomstvisie leverancier, kennis en ervaring aanwezig, geïnvesteerd kapitaal, omstelkosten,
Vragen/discussie
E: info@nativeconsulting.nl Openingsdia Voorstraat 88 4153 AN Beesd T: 31 (0)655 172.931 E: info@nativeconsulting.nl www.nativeconsulting.nl 36 36
Native Consulting Native is toonaangevend en vernieuwend in het verbeteren van bedrijfsstrategie, bedrijfsvoering, informatievoorziening, ICT én de bijbehorende operationele processen. Native is praktisch en resultaatgericht en maakt gebruik van visualisaties om ook directies, het college en de gemeenteraad in deze processen te betrekken. De visualisaties zorgen voor verbinding en overzicht. Native is onderscheidend in het delen van informatie en het verbinden van haar klanten; door gemeenten voor gemeenten.