Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
Advertisements

Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Medezeggenschap en de Benchmark
Workshop 6: Multichanneling
Zaakgericht Werken.
Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Nationaal Innovatie Event
Het Management Informatie Portaal
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Informatiestrategie INFS – College 4
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Governance van de informatievoorziening
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Organisatiestructuur en
ICT in een dynamische context
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
IiiGO Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Marktgroep Digitaal Werken
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Beleidsinformatie Jeugd
Project Proceshuis Road show
Update Implementatie en beheer
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
IiiGO Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Het E-depot van Rotterdam
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee iiiGO Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee

Van heden naar toekomst IST Projectorganisatie IST Bedrijfsvoering SOLL bedrijfsvoering 1-1-2013 SOLL bedrijfsvoering 1-1-2015 IST Inform- en apl architectuur SOLL I en apl architect. 1-1-2013 SOLL I en apl architect. 1-1-2015 IST Technische infr SOLL Technische infr. 1-1-2013 SOLL Technische infr. 1-1-2015 IST ICT organisatie SOLL ICT organisatie 1-1-2013 SOLL ICT organisatie 1-1-2015

13 jan: Informatiebeleid en kaders bedrijfsvoering Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten

Agenda 13 januari 9:00 Welkom en StaVaZa en andere praktische zaken 10:00 Opzet projectstructuur 10:30 Pauze 11:00 Aanscherpen contouren: strategie bedrijfsvoering en dienstverleningsprincipes nieuwe gemeente 11:45 Kaders Informatiebeleid- en management (Nora, Gemma) 12:30 lunch 13:00 Bepaling applicatielandschap 15:00 EINDE

20 jan: Inf- & app. architectuur Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten

20 jan: Inf- & app. architectuur 09:00  – 09:30 Kennismaking & HET Doel van de dag 09:30  – 10:30 Uitkomsten 13 januari 10:30  – 11:00 Pauze 11:00  – 11:30 Stellingen over functioneren applicatiebeheerder (verkapte krachtenveldanalyse) 11:30 – 12:30 Bepalen IST situatie applicatielandschap   12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:30 Bepalen SOLL situatie en route van IST naar SOLL 14:30 – 15:00 Korte presentatie 15:00 afsluiting Kees, Kay, Kernteam en Werkgroep ICT

20 jan: Inf- & app. architectuur Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten

27 jan: Technische architectuur Kennissessie Aannames bedrijfsvoering, i-Visie en I&A architectuur SOLL - Kantoor automatisering SOLL - Netwerk architectuur SOLL - Servers, virtualisatie, etc. SOLL – telefonie, devices, tablets Frans Spaan en Kernteam

3 feb: PLANNEN op hoofdlijnen Uitgangspunten bedrijfsvoering en dienstverlening SOLL- informatie- en applicatie architectuur Technische Architectuur Goedkeuring START maken van de SPECS t.b.v. aanbesteding

Febr: i-Functies Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management en organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten

Workshop febr: i-Functies Kennissessie Aannames bedrijfsvoering, i-Visie en I&A architectuur, technische architectuur Organisatie systeembeheer Organisatie helpdesk Organisatie DIV Organisatie gegevensbeheer Organisatie –Consulentschap/projecten Organisatie management  Wie en wanneer ??????

Open eindjes :) Budget en mandaat Communicatie Rechtmatigheid Projectsturing herindeling Koppeling met andere projecten Contourenschets (dienstverlening, eisen ICT) Functie boek pas in september Verander-aanpak

Deel 2 Uitleg HGP Demonstratie Project management systeem

Over HGP Staat voor Handzaam Gemeentelijk Projectbesturingsmodel Speciaal voor gemeenten ontwikkeld Eenvoudig te leren en te gebruiken Belangrijk: niet alleen structuur, ook cultuur Afgeleid van Prince2

Uitgangspunten Verantwoordelijk zo laag mogelijk in organisatie Bestuur of MT geeft kaders aan Communicatie wordt helder gedefinieerd Projectleiders hebben management competenties Niet functioneren in projecten is bespreekbaar Geef VERTROUWEN

Verantwoordelijkheden Zonder goede opdracht, geen goed project Niet alles zelf willen doen Bij verantwoordelijkheden horen bevoegdheden Geef de grenzen aan Vier de successen! Maak ook lastige onderwerpen bespreekbaar

Hoe zou het moeten lopen

Standaarddocumenten beschikbaar Opdrachtverstrekking Projectplan Highlightreport Rapportage aan stuurgroep

Demo projectsturingsmodel

Deel 3 Bepaling uitgangspunten bedrijfsvoering, dienstverlening Kaders Informatiebeleid- en management

Workshop visie informatiebeleid Gemeentelijk fundament van KING, Nora, Gemma, etc Aannames bedrijfsvoering SOLL - Zaakgericht werken SOLL - Digitaal werken SOLL - Het Nieuwe Werken  Informatiebeleid

Kaderstellend model Bedrijfsstrategie Middelen HRM, Cultuur Management organisatie Processen en bedrijfsvoering Informatie strategie Inform en appl architectuur standaarden Functioneel en gegevens beheer ICT strategie Technische architectuur hard- software Technisch beheer Strategisch (richten) Tactisch (inrichten) Operationeel (verrichten) Bedrijfsvoering Informatie man ICT diensten

Informatie- & applicatie architectuur

Bedrijfsvoering (1) Per1 januari 2013 zal de nieuwe organisatie op een groot aantal terreinen presteren, waar mogelijk minimaal op het huidige niveau en op sommige terreinen al daarboven. Het pad naar de volledige beoogde transitie zal enige jaren in beslag nemen. De ambtelijke organisatie van de gemeente Goeree-Overflakkee is een open ontwikkelings-en mensgerichte organisatie die middenin de samenleving staat. Het is een organisatie die ook de nieuwe kansen en uitdagingen van het gebied herkent en deze kansen en uitdagingen oppakt in samenwerking met alle partijen.

Uitgangspunten dienstverlening (1) De frontoffice is er op gericht om te zorgen dat: de klant slechts op één plek, éénmaal, zijn vraag hoeft te stellen; de klant steeds meer vanuit dit punt direct een antwoord op de vraag krijgt (in de toekomst 80% van de vragen); bij het eerste contact de afhandeling procedure helder wordt voor de klant en diens verwachtingen daarmee overeenkomen; de backoffices praktisch zijn afgeschermd voor klantinitiatieven die geconcentreerde afhandeling onnodig verstoren; alle (vier) KCC-kanalen (schriftelijk, telefonisch, elektronisch en persoonlijk) vanuit één punt in de organisatie bediend worden.

Uitgangspunten dienstverlening (2) Bundeling van de publieksdienstverlening met ruime mogelijkheden voor decentralisatie via virtuele loketten en specifieke doelgroepenbenadering via huis-en wijkbezoek, decentrale spreekuren etc. Het KCC heeft centrale plek in de organisatie en is gericht op kwaliteit van alle dienstverlening aan de burger (individu, eenmalige contacten). Het KCC omvat de(sturing op de)vier dienstverleningskanalen: schriftelijk, telefonisch, elektronisch en persoonlijk. Korte lijnen tussen front-en backoffices. Klant-c.q. accountmanagement vanuit de frontoffice.

Organisatie GO

Personeelsmanagement

Eisen t.a.v. ICT Frontoffice / Antwoord© / 14xy / Digitaal loket; Midoffice: zaakgericht werken; Basisregistraties; Informatiebeveiliging; Eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik; Gebruik van e-Overheid standaarden; Het gebruik van open standaarden; Het Nieuwe Werken; Het gebruik van sociale media; Open overheidsinformatie; Werken onder architectuur; Samenwerken t.a.v. kennisontwikkeling en de inkoop van producten en diensten; Uitbesteden van diensten aan een marktpartij. En: KCC en (twee) virtuele loketten op de koppen van het eiland.

Huisvesting en faciliteiten Uitgangspunten voor de organisatie en besturingsfilosofie: De organisatie neemt de principes van digitaal en zaakgericht werken als vertrekpunt. Realisatie centrale dienstverlening vanuit één 'huis der gemeente' per 1 januari 2013. Start met alle medewerkers vanuit één locatie waardoor integraliteit in de cultuur en samenwerking worden bevorderd. Ruimte om te experimenteren met Het Nieuwe Werken (HNW).

Deel 4 Bepaling Applicatie landschap

FO-MO-BO

Gemma

Keuze criteria voor het applicatielandschap Beheerslast, Kosten, Passend in Informatiearchitectuur, Minimalisatie complexiteit, realisatie voor 1-1-2013 mogelijk, risicominimalisatie, dienstverlening, toekomstvisie leverancier, kennis en ervaring aanwezig, geïnvesteerd kapitaal, omstelkosten,

Vragen/discussie

E: info@nativeconsulting.nl Openingsdia Voorstraat 88 4153 AN Beesd T: 31 (0)655 172.931 E: info@nativeconsulting.nl www.nativeconsulting.nl 36 36

Native Consulting Native is toonaangevend en vernieuwend in het verbeteren van bedrijfsstrategie, bedrijfsvoering, informatievoorziening, ICT én de bijbehorende operationele processen. Native is praktisch en resultaatgericht en maakt gebruik van visualisaties om ook directies, het college en de gemeenteraad in deze processen te betrekken. De visualisaties zorgen voor verbinding en overzicht. Native is onderscheidend in het delen van informatie en het verbinden van haar klanten; door gemeenten voor gemeenten.