23/05/2006 Eindresultaat Business Consulting Services Voorstudie van de implementatie en organisatie van een kennisbeheersysteem voor de FOD Financiën.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Document Management Silicon.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Orde en structuur in de schooladministratie
Structuur per juni 2008.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Paperless Douane en Accijnzen
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Wat is een communicatieplan?
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Informatieplattegrond
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Enterprise Document Management Fase
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Bedrijfsfunctiemodel IZO AWBZ, Wmo en Zvw Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning JANUARI 2013 VERSIE 1.0 IZO Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Certificering van assetmanagement
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Psychomotorische taxonomie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Samenwerking Wave 0.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Actualiseren voorzorgsmaatregelen
Transcript van de presentatie:

23/05/2006 Eindresultaat Business Consulting Services Voorstudie van de implementatie en organisatie van een kennisbeheersysteem voor de FOD Financiën Informatie (Proces 44) versus Kennismanagement (Proces 78) Versie gevalideerd door de stuurgroep van 23 mei 2006

Business Consulting Services 23/05/2006 Eindresultaat 2 Toekomstige afbakening tussen processen 44 en 78 Proces 44: Informatie  Bestaansreden: Beheren van informatie (en kennis) in het kennisbeheersysteem (databank)  Hoofdtaken:  Permanent verzamelen en screenen van externe informatiebronnen  Ontvangen en analyseren van informatie & kennis opdrachten  Opzoeken en doornemen van bronnen  Opstellen of aanpassen van te bewaren/verspreiden informatie inclusief toelichting, samenvatting, depersonaliseren  Aanbrengen van metadata  Opslaan in de kennisdatabank  Bepalen van wijze van informatieverstrekking  Selectie van het distributiekanaal binnen het digitaal infokanaal & verspreiding  Doorgeven van de klaargemaakte informatie aan de CRM processen  Kwaliteitsbewaking van de informatie in het kennisbeheersysteem (opkuisen, anomalieën, klachtenbehandeling,...)  Beheer van de taxonomiestructuur in het kennisbeheersysteem  Beheer van de metadata (trefwoorden, doelgroepen,...)  Systeembeheer van de communities, werkruimten voor projectteams, expertennetwerken, gebruikersprofielen,...  Archiveren Proces 78: Kennismanagement  Bestaansreden: Strategisch beheren van de kennisomgeving  Hoofdtaken:  Stimuleren van de communities, werkruimten voor projectteams, expertennetwerken en het opstellen van procedures rond deze vormen van kennisbeheer  Promoten van de organisatie-brede taxonomie  Bieden van ondersteuning door het accrediteren van experten en het opzetten van expertgroepen  Uitwerken van een beleid en procedures rond archivering, deontologie en privacy  Evalueren van het kennisbeheer en introduceren van kennisprogramma’s (mentoring, informatie- en kennisuitwisseling, enz.)  Veranderingsmanagement voor kennisbeheer

Business Consulting Services 23/05/2006 Eindresultaat 3 Verschil tussen het oude en het toekomstige proces 44 Opdracht analyseren: Registreren van het dossier informatie Administratief beheren van het dossier informatie Aanduiden van het type dossier en senior documentalist Verzamelen en screening van de informatie Bondig analyseren Opzoeken en doornemen van bronnen en verslag opmaken Evalueren bronnen en beslissen Selecteren, inventariseren en analyseren van alle gegevens Opstellen ontwerp beslissing communicatie Evalueren communicatie en beslissen Opnemen in eigen documentatie Inhoud samenstellen en informatie ter beschikking stellen: Opstellen van de te communiceren informatie Opstellen van de toelichting Opstellen van het communicatieplan Evalueren van communicatie/communicatieplan en beslissen Vertalen Ter beschikking stellen van de informatie Oude proces 44: Informatie

Business Consulting Services 23/05/2006 Eindresultaat 4 Verschil tussen het oude en het toekomstige proces 44 Toekomstige proces 44: Informatie Opdracht analyseren en informatieverkenning: Registreren van het dossier informatie Administratief beheren van het dossier informatie Aanduiden van het type dossier en senior documentalist Permanent verzamelen en screenen van externe informatiebronnen Bondig analyseren Opzoeken en doornemen van bronnen en verslag opmaken Evalueren en coördineren van de bronnen en beslissen Selecteren, inventariseren en analyseren van alle gegevens Opstellen ontwerp beslissing communicatie Evalueren ontwerp communicatie en beslissen Bepalen van de doelgroepen, bestemmelingen en kanalen: Uitwerken van de wijze van informatieverstrekking (doelgroepen, bestemmelingen en kanalen) Indien nodig geacht, voorstel voor vertaling van (delen van) de informatie Evalueren van de wijze van informatieverstrekking en beslissen Inhoud samenstellen en informatie ter beschikking stellen: Opstellen of voorbereiden van de te verspreiden informatie Opstellen van een toelichting Zo nodig, vertalen Aanbrengen van metadata en informatie voorlopig opslaan in de kennisdatabank Aanbrengen van bestemmelingen voor het digitale infokanaal (indien voorzien) Goedkeuren van de informatie met de metadata evenals de doelgroepen, bestemmelingen en kanalen Beheren van het kennisbeheersysteem: Ontvangen en onderzoeken van klachten en verbeterideeën Monitoren van het kennisbeheersysteem en periodiek uitvoeren van kwaliteitscontrole Evalueren en verbetervoorstellen definiëren Verbeteren, actualiseren en opkuisen van het systeem Beheren van de metadata (trefwoorden, doelgroepen,...) en de taxonomie Systeembeheer van de communities (expertennetwerken, profielen, chatrooms, team- rooms,...) Archiveren van kennis Inventariseren van informatiebronnen Goedkeuren van wijzigingen in de inventaris van informatiebronnen

Business Consulting Services 23/05/2006 Eindresultaat 5 Verschil tussen het oude en het toekomstige proces 78 Oude proces 78: Kennismanagement Identificeren van kennisbehoeften: Ontvangen en centraliseren van de gedefinieerde informatiebehoeften Inventariseren van de aanwezige kennis Identificeren van domeinen met een tekort aan kennis Nagaan van de oorzaken van tekort aan kennis: systemen, processen of mensen Opstellen van actieplannen voor de geïdentificeerde tekortkomingen Identificeren van bronnen: Bepalen welke personen/functies kennis mogen bijdragen in samenwerking met de lijn en de andere stafdiensten Ondersteunen bij het identificeren van een informatiebron Contacteren van geschikte informatiebronnen om kennis bij te dragen (pro-actief) Ontvangen en verwerken van informatiebronnen die zich aanmelden om kennis bij te dragen Inventariseren van de informatiebronnen Ondersteunen bij het creëren: Ontwikkelen en aanleveren van templates Begeleiden bij het invullen van de templates Structuren van informatie Filteren van herbruikbare kennis Ondersteunen van het aanmaken van documenten met meest relevante en herbruikbare kennis (bijv. sjablonen, FAQ’s, interpretaties,…) Ondersteunen bij het uitvoeren van een kwaliteitscontrole op de gecreëerde kennis Ondersteunen bij het ter beschikking stellen: Bepalen welke personen/functies kennis mogen raadplegen in samenwerking met de lijn en de andere stafdiensten Structureren van het kennisaanbod (bijvoorbeeld creëren databases) Adviseren van de lijn inzake waar de kennis beschikbaar gesteld dient te worden Coördineren van de verspreiding, verdeling en kapitalisatie van kennis (door beheer van discussiefora, communities,…) Ondersteunen van de gebruikers Controleren van de integriteit: Ondersteunen van de lijn en de andere stafdiensten in het nakijken van de informatie op correctheid en volledigheid (validatie) Aanbrengen van correcties / aanpassingen Identificeren en verwijderen van redundante informatie Opvolgen en rapporteren van de systeemactiviteit

Business Consulting Services 23/05/2006 Eindresultaat 6 Verschil tussen het oude en het toekomstige proces 78 Toekomstige proces 78: Kennismanagement Identificeren van de kennisbehoeften: Inventariseren van de aanwezige kennis en expertise Identificeren van domeinen met een tekort aan kennis Nagaan van de oorzaken van een tekort aan kennis Bepalen van de strategie voor kennisbeheer: Bepalen van de noden voor kennisbeheer Opstellen van de strategie voor kennisbeheer Opstellen van actieplannen voor kennisbeheer Communiceren van de strategie voor kennisbeheer Beheren van de kennisomgeving: Stimuleren communities Promoten organisatiebrede taxonomie Ondersteunen door accrediteren van experten Uitwerken van het beleid en procedures rond specifieke aspecten van kennisbeheer (bijv. archivering, deontologie, privacy, enz) Begeleiden van de uitvoering van actieplannen voor kennisbeheer Evalueren kennisbeheer en introduceren van kennis- programma’s Veranderingsmanagement voor kennisbeheer: Bepalen van het veranderings- management programma Uitvoeren van het veranderings- management programma Monitoren en bijsturen van het veranderingsmanagement programma