10 maart 2009 Beheer. Rijkswaterstaat Beheer na Hans210 maart 2009 Voorstel TOPdesk (call en registratiesysteem) 2de lijns Functioneel Beheer 2de lijns.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Interactieve sessie over de trends in de ICT
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
De drie stappen van systeemontwikkeling
Applicatie-management Rijkswaterstaat
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Incident & Probleem management
Testen upgrade Blackboard
IIM Information Infrastructure Management
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Individueel roosteren
Update Implementatie en beheer
Beheer informatie- Systemen
4. De vraagzijde: het organiseren van functioneel beheer.
Business-IT Alignment
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Gebruikersondersteuning Gebruikersondersteuning functioneel beheer HR Door: Hariët ter Horst-Mulder (HR-HRIA)
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Gebruikersondersteuning
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Doorontwikkelen BRON vo
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Testen in MISUT Onderwijs
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Testen: Hoe test HR de applicaties
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Werkgroep Nieuwe Overleg Structuur WAB*info
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Workshop – teamgroei begrijpen
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

10 maart 2009 Beheer

Rijkswaterstaat Beheer na Hans210 maart 2009 Voorstel TOPdesk (call en registratiesysteem) 2de lijns Functioneel Beheer 2de lijns Bedr.proces NWOB 1ste lijns ondersteuning MID-NMID-ZOMID-ZWWD DNN DNH DUT DIJG DON DLB DNB PDM PDR DZH DZL DNZ PDR NWOB ??

Rijkswaterstaat Beheer na Hans310 maart 2009 Call afhandeling Zelf afhandelen DID / IAP(nat) Aannemer Wijzigingsverzoek Lijst met wensen en foutenControleren aan bedr.proces en prioriteren Samenstellen definitieve lijst en functionele eisen 2de lijns FB 1ste lijns MID’s >! LSUCSUSESBC CSU GOB GOF

Rijkswaterstaat Beheer na Hans410 maart 2009 Nieuwe situatie Vragen komen binnen via: –TOPdesk –de functionele postbus van FB Vragen worden afgehandeld door eerste lijn of doorgezet naar tweede lijn Vragen worden afgehandeld door tweede lijn FB (gebruikersondersteuning / operationeel beheer) of NOWB Wensen worden doorgezet naar wijzigingsaanvraag. Fouten met goede workaround worden doorgezet naar wijzigingsaanvraag Nieuwe release volgens release kalender –Wijzigingsaanvragen worden behandeld in het gebruikersoverleg (GOB/GOF) –Er wordt een werkgroep samengesteld die bestaat uit: Rollen uit FB Rollen uit IAP  Gebruiker  Adviesbureau  Aannemer Deze rollen zijn ook afhankelijk van de grote van de release

Rijkswaterstaat Beheer na Hans510 maart 2009 Rollen

Rijkswaterstaat Beheer na Hans610 maart 2009 Functioneel Beheercluster Gebruikersondersteuner: Verleent functionele ondersteuning Verzorgt gebruikersdocumentatie Coördineert opleidingen

Rijkswaterstaat Beheer na Hans710 maart 2009 Functioneel Beheercluster Functioneel beheerder: Inventariseert gewenste functionele wijzigingen. Stelt de specificaties op van functionele wijzigingen. Ontwikkelt voorstellen voor het uitvoeren van wijzigingen. Coördineert de uitvoering van acceptatietesten. Zorgt voor de vormgeving van niet geautomatiseerde IV. Levert (in de tweede lijn) bijdrage aan dagelijkse ondersteuning. Richt zich op gegevensbeheer (datamodellen, gegevensdefinities, etc). Is verantwoordelijk voor de kwaliteit van gebruikersdocumentatie.

Rijkswaterstaat Beheer na Hans810 maart 2009 Functioneel Beheercluster Business analist: Levert input voor de informatie architectuur betreffende het specifieke cluster Creëert een visie op de lange termijn ontwikkeling van de IV binnen het cluster, en levert in die zin input aan het overkoepelende informatieplan / jaarplan. Levert een bijdrage aan de informatiebeveiliging. Ontwikkelt business cases samen met de gebruikersorganisatie. Vertaalt de bedrijfsbehoeften naar IV diensten, onder meer door het analyseren van bedrijfsprocessen, het opstellen van programma van eisen voor nieuwe diensten en specificaties voor functionele wijzigingen.

Rijkswaterstaat Beheer na Hans910 maart 2009 Legenda LSULokale Service Unit (Helpdesk ICT of automatisering) CSUCorporate Service Unit SEService Eenheid FBFunctioneel beheer DIDData Informatie Dienst IAPApplicatiemanagement NWOBAfdeling onderhoud bodems WGMLAfdeling Monitoring en Laboratorium (afd. waar FB onder valt) MIDMeet en Informatie Dienst GOBGebruikersoverleg Bedrijfsproces GOFGebruikersoverleg Functionaliteiten